한국 도서관계의 이용자교유 - 현황과 과제 -

User Education in Korean Libraries: Current Situation and Problems

  • 투고 : 2011.01.12
  • 심사 : 2011.03.28
  • 발행 : 2011.03.30

초록

이 연구는 우리 도서관계에서 이용자교육이 안고 있는 문제점을 토착적 시각에서 진단하면서 우리 도서관 환경에 적합한 개선 방안을 모색하는데 목적을 두고 있다. 이를 위해, 도입부에서는 도서관서비스로서 이용자교육이 갖는 의미를 역사적 맥락에서 살펴보면서 우리 도서관계의 용어 사용이 적절한지에 대해 논의하고 있다. 이어, 우리 도서관계에서 시행하고 있는 이용자교육을 미국 도서관계의 이용자교육과 비교하면서 그 실태와 문제점에 대해 구체적으로 논의하고 있는데, 특히, 양국의 도서관계가 이용자교육을 담당하는데 필요한 지식 기반과 실무 기술을 어떻게 설정하고 있으며, 현재의 문헌정보 교육시스템이 그러한 능력을 적절하게 제공하고 있는지에 대해 비교 분석하고 있다. 결론에서는 이용자교육을 우리 도서관계의 주요 서비스로 건강하게 정착시키려면 우리 도서관 현장과 문헌정보 강단이 어떠한 전략과 태도를 취해야 하는지에 대해 제언하고 있다.

The purposes of this article are to explore the current situation and problems of user education in Korean libraries, and to seek some feasible solutions to establish user education as a library service. To the end, the main focus of discussion is on identifying both current situation and special features in user education of Korean libraries, as compared to those of the U.S. libraries. Also followed is a comparative discussion on the formal education systems to educate instruction librarians and the activities of professional associations to train instruction librarians between Korea and the U.S. The final suggestion is given regarding the obligations that Korean LIS scholars, professional library associations, and individual librarians should fulfill to establish user education as a healthy library service, which is suitable for Korean library situations.

키워드

과제정보

연구 과제 주관 기관 : 부산대학교

참고문헌

  1. 온라인 문헌정보학용어사전인 ODLIS(Online Dictionary for Library and Information Science)의 개념 정의, [cited 2010. 12. 27].
  2. Young Heartstill, The Glossary of Library and Information Science(Chicago : ALA, 1983), p.237.
  3. Gisela Ewert, "The Beginning of Instruction in Library Use : Selected German Examples from the 17th to 19th Centuries," Research Strategies, Vol.4(Fall 1986), pp.177-184.
  4. Samuel Green, "Personal Relations Between Librarians and Readers," American Library Journal, Vol.1(1876), p.80. ; Otis Robinson, "Proceedings: First Session," American Library Journal, Vol.1(1876), pp.123-124.
  5. Justin Winsor, "College Libraries as Aids to Instruction," In: Larry Hardesty et al., User Education in Academic Libraries : A Century of Selected Readings(Metuchen, NJ : Scarecrow press, 1986), pp.5-16.
  6. Anne Roberts, Library Instruction for Librarians(Littleton, CO : Libraries Unlimited, 1982), p.17.
  7. Thomas Kirk, "Past, Present, and Future of Library Instruction," Southeastern Librarian, Vol.27(Spring 1977), pp.16-17.
  8. Richard Bopp and Linda Smith, Reference and Information Services: An Introduction, 3rd ed.(Englewood, CO : Libraries Unlimited, 2001), p.181.
  9. 한국도서관협회, 문헌정보학용어사전, 개정판(서울 : 한국도서관협회, 2010), p.97, p.196, p.255.
  10. 박준식, 정보서비스론(대구 : 계명대학교출판부, 2007), pp.289-297.
  11. 박준식, 정보서비스론(대구 : 계명대학교출판부, 2007), p.293.
  12. 이근철, "도서관교육 교수학습 모형 정립에 관한 연구," 도서관, 제31권, 제5호(1976.5), pp.28-39.
  13. 이영자, "미국 대학도서관 이용지도의 발달," 도서관학논집, 제3권(1976. 12), pp. 51-78.
  14. 신숙원, "도서관과 문헌 이용지도," 도협월보, 제18권, 제1호(1977. 2), pp.14-19.
  15. 정태숙, "대학도서관 이용지도의 방법," 한국비블리아학회지, 제3집(1978. 4), pp.1-12.
  16. 강혜영, "우리나라 대학도서관의 이용지도에 관한 연구," 도서관, 제36권, 제5호(1981. 9), pp.34-44.
  17. 김병주, "대학도서관 이용교육에 관한 소고," 도서관학논집, 제9권(1982. 12), pp.33-61.
  18. 이병기, "다중지능이론에 의한 학교도서관 정보교육 방안에 관한 연구," 한국문헌정보학회지, 제37권, 제1호(2003. 3), pp.43-60.
  19. 송기호, "자기주도 학습을 위한 학교도서관 이용교육의 개선 방안," 한국비블리아학회지, 제14권, 제2호(2003. 12), pp.27-40.
  20. 김성은, 이명희, "대학생의 정보활용능력 교수 학습모형 개발에 관한 기초연구," 한국비블리아학회지, 제17권, 제2호(2006. 12), pp.177-200.
  21. 장덕현, 최고운, "대학도서관 정보활용교육 모형 개발에 관한 연구," 한국비블리아학회지, 제19권, 제1호(2008. 6), pp.37-60.
  22. 노진영, 변우열, 이병기, "학교도서관의 정보활용교육에 의한 탐구수업모형 설계에 관한 연구," 한국도서관․정보학회지, 제40권, 제1호(2009. 3), pp.471-492.
  23. 최은주, 박남진, "대학생의 정보활용능력에 미치는 영향요인에 관한 연구 - 정규 교과목 정보이용교육 수강생을 중심으로," 정보관리학회지, 제22권, 제4호(2005. 12), pp.153-172.
  24. 이정연, 최은주, "정보활용능력 교육의 효용성에 관한 실험적 연구," 한국문헌정보학회지, 제40권, 제1호(2006. 3), pp.315-334.
  25. 김성은, 이명희, "대학생을 위한 정보활용능력 교육의 효과에 관한 실증연구," 한국도서관․정보학회지, 제38권, 제3호(2007. 9), pp.91-115.
  26. 정영미, "정보활용교육이 도서관과 정보활용능력 자가인식에 미치는 영향," 한국문헌정보학회지, 제43권, 제4호(2009. 12), pp.265-280.
  27. 이란주, "대학도서관 이용자교육을 위한 웹 기반 모델설계에 관한 연구," 한국비블리아, 제10집(1999), pp.269-288.
  28. 박온자, "원격 정보이용교육에 관한 연구 : 대학도서관 웹페이지에 수록된 내용 중심으로," 한국문헌정보학회 학술발표논집, 제6집(1998. 10), pp.25-40.
  29. 윤희윤, 김신영, "대학도서관의 온라인 튜터리얼 분석과 개선방향," 한국도서관․정보학회지, 제37권, 제1호(2006. 3), pp.169-192.
  30. 정재영, "대학도서관 웹기반 정보활용교육 모델 개발에 관한 연구," 한국도서관․정보학회지, 제39권, 제1호(2008. 3), pp.195-217.
  31. Lynne Martin, ed., Library Instruction Revisited: Bibliographic Instruction Comes of Age(New York : The Haworth Press, 1995).
  32. ACRL, Bibliographic Instruction Handbook(Chicago : ALA, 1979).
  33. James Rice, Teaching Library Use : A Guide for Library Instruction(Santa Babara, CA : Greenwood Press, 1981).
  34. Cerise Oberman and Katina Strauch, eds., Theories of Bibliographic Education : Designs for Teaching(New York : R.R. Bowker, 1982).
  35. ALA, Evaluating Bibliographic Instruction : A Handbook (Chicago : ALA, 1983).
  36. Alice Clark and Kay Jones, eds., Teaching Librarians to Teach(Metuchen, NJ : Scarecrow Press, 1986).
  37. Mary Reichel and Mary Ramey, eds., Conceptual Frameworks for Bibliographic Education(Littleton, CO : Libraries Unlimited, 1987).
  38. ALA Presidential Committee on Information Literacy, Final Report(Chicago : ALA, 1989).
  39. ALA, Learning to Teach : Workshops on Instruction(Chicago : ALA, 1993).
  40. John Kirby et al., Empowering the Information User : New Ways into User Education(London : Library Association Publishing, 1998).
  41. Nancy Thomas, Information Literacy and Information Skills Instruction : Applying Research to Practice in the School Library Media Center(Littleton, CO : Libraries Unlimited, 2004).
  42. Douglas Cook and Ryan Sittler, eds., Practical Pedagogy For Library Instructors(Chicago : ACRL, 2008).
  43. ALA Home page, [cited 2011. 1. 10].
  44. Library Instruction Round Table Home page, [cited 2011. 1. 10].
  45. U.S. News & World Report Home page, [cited 2011. 1. 13].
  46. ACRL Instruction Section, Professional Education Committee, Library Instruction Courses Offered by Accredited Master's Programs in Library and Information Studies, ALA wikis Home page, [cited 2011. 1. 4].
  47. Library Instruction Round Table Home page, [cited 2011. 1. 10].
  48. ALA Home page, [cited 2011. 1. 12].
  49. Michael Gorman, Our Enduring Values : Librarianship in the 21st Century(Chicago : ALA, 2000), pp.106-112.
  50. Rebecca S. Albitz, "The What and Who of Information Literacy and Critical Thinking in Higher Education," portal: Libraries and the Academy, Vol.7.1(2007), pp.97-109. https://doi.org/10.1353/pla.2007.0000
  51. Scott Bennett, "Campus Cultures Fostering Information Literacy," portal: Libraries and the Academy, VOL.7.2(2007), pp.147-167. https://doi.org/10.1353/pla.2007.0013
  52. Edward K. Owusu-Ansah, "Beyond Collaboration: Seeking Greater Scope and Centrality for Library Instruction," portal: Libraries and the Academy, Vol.7.4(2007), pp.415-429. https://doi.org/10.1353/pla.2007.0043
  53. Anne Roberts and Susan Blandy, Library Instruction for Librarians(Littleton, CO : Libraries Unlimited, 1989).
  54. Esther Grassian and Esther Grassian, Information Literacy Instruction : Theory and Practice(New York : Neal-Schuman, 2001)
  55. Learning to Teach: Workshops on Instruction(Chicago : ALA, 1993)
  56. 김은주, 부산․울산․경남 지역 대학도서관 이용자교육의 현황과 실태 : 사서의 인식과 역량을 중심으로(석사학위논문, 부산대학교 대학원 문헌정보학과, 2011).