Abstract
As e-Commerce and national public procurement have been enabled, needs of supplier management and evaluation system for national public procurement has been growing. Enterprises have constructed and operated supplier relationship management system, in order to automate and increase their supply chain processes by managing the strategic assessment of relationships with external partners. Recently, PPS(Public Procurement Service) in Korea is introducing the concept of SRM to ensure the fairness of public procurement and to strengthen the competitiveness of the national public procurement and public procurement. For this purpose, it is necessary to establish supplier evaluation management and decision support process to allow a transparent supplier selection. In this paper, we present an evaluation method for transparent and objective public procurement. We also present a method for purchase decision support.
최근 전자상거래가 활성화되고 국가 공공조달 분야 또한 전산화하면서 국가 공공조달을 위한 조달업체 관리 및 평가 시스템에 대한 필요성이 커지고 있다. 민간 기업들은 공급망 전반적인 프로세스를 자동화하고 외부 파트너인 공급사와의 관계를 전략적으로 평가 관리하여 공급망 전체 효율을 높이고자 SRM(supplier relationship management) 시스템을 구축운영하고 있다. 최근 조달청은 국가 공공 조달의 경쟁력을 강화하고 공공조달의 공정성을 확보하고자 SRM 개념을 도입하고 있다. 이를 위해 조달업체 평가 관리와 수요기관이 투명한 조달업체 선정을 할 수 있도록 하는 구매의사결정 지원 프로세스 수립이 필요하다. 본 논문에서는 민간 기업에서 활용하고 있는 SRM 시스템을 공공조달에 적용하여, 공정하고 객관적인 공공조달을 위해 조달업체 평가에 필요한 평가지표와 평가모델을 제시하고 이를 공공조달에서 전략적으로 활용하는 방안을 제시한다.