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HTTP Streaming 환경에서 User Profile 기반 Seamless Framework 제공방법

User Profile Based Seamless Framework under HTTP Adaptive Streaming Environment

  • 김정한 (경희대학교 전자정보대학) ;
  • 이장원 (경희대학교 전자정보대학) ;
  • 김규헌 (경희대학교 전자정보대학) ;
  • 서덕영 (경희대학교 전자정보대학)
  • Kim, Jung-Han (College of Electronics and Information, Kyung Hee University) ;
  • Lee, Jang-Won (College of Electronics and Information, Kyung Hee University) ;
  • Kim, Kyu-Heon (College of Electronics and Information, Kyung Hee University) ;
  • Suh, Doug-Young (College of Electronics and Information, Kyung Hee University)
  • 투고 : 2010.12.14
  • 심사 : 2011.01.13
  • 발행 : 2011.01.30

초록

최근 방송시스템의 디지털화와 통신기술의 발달로 기존의 고정형 디스플레이 장비와 전용채널을 통해 주로 이루어지던 콘텐츠 소비형태가 변화하고 있다. 기존 고정형 디스플레이 장비를 통해 정해진 시간과 장소에서만 소비 할 수 있었던 미디어 콘텐츠는, 최근 언제/어디서나 IP(Internet Protocol)망에 접속하여 콘텐츠를 선택/소비 할 수 있는 단말기의 등장과 유동적인 IP환경에서도 사용자의 전송채널에 따라 적응적으로 스트리밍 서비스를 제공하는 HTTP(Hypertext Transfer Text Protocol) 기반의 적응형 스트리밍 기술로, 사용자는 과거의 제약에서 벗어나 콘텐츠를 소비 할 수 있게 되었다. 이와 같은 방송환경의 변화로, 사용자는 자신이 보유한 단말기들을 환경에 따라 변경해 가면서 콘텐츠를 소비 할 수 있게 되었다. 하지만, 현재 제공되고 있는 HTTP 적응형 스트리밍 서비스에서는 사용자가 소비하던 콘텐츠를 단말기를 변경하여 연속해서 소비하고자 하는 경우, 사용자가 콘텐츠의 종료 시점을 기억하여, 직접 변경된 단말기에 적용해야 해야 한다는 문제점이 있다. 따라서, 본 논문은 이러한 문제점을 해결하기 위해, 동일한 콘텐츠를 소비하는 단 말간의 연속된 콘텐츠 소비환경을 위한 데이터를 기술하는 유저 프로파일(User Profile)을 정의하고,이 파일을 변경 된 단말기와 공유하여, 단말기 사이의 연속적인 콘텐츠 소비를 가능하게 하는 방법을 제안하고자 한다. 또한, 본 논문은 제안한 방법을 검증하기 위해 HTTP 적응형 스트리밍 서비스 중에 하나인 Smooth Streaming 기반의 시스템을 구현하여 제안한 방법을 검증하고자 한다.

Recently, with the digitalization of a broadcasting system and the development of a communication technology, the existing trend of consuming media contents throughout the fixed-displayer and the dedicated channel is being changed. The existing user only could consume media contents under limited time and places because of the fixed-displayer and the dedicated channel. However, with advent of the IP-based terminals and HTTP adaptive streaming which transfer the media sequence according to the user's transmission condition, users become possible to enjoy the media content anytime anywhere. As the result of the alteration of the broadcasting surrounding, users can enjoy the media content while changing his terminals according to their preferences and circumstances. However, in case that users try to consume consecutively the content from last view-point ended in the previous terminal under current HTTP adaptive streaming environment, a user has to remember the last view-point, and then has to apply the view-point to the changed terminal. Thus, for solving this problem, this paper defines "User Profile" for describing the metadata for the chained content consume environment between the terminals. Also, for proving the proposed method, this paper try to demonstrate the proposed method throughout the realization of the system based on Smooth Streaming from Microsoft.

키워드

참고문헌

  1. 3GPP TS 26.234: "3rd Generation Partnership Project; Technical Specification Group Services and System Aspects; Transparent end-to-end Packet-switched Streaming Services(PSS); Protocols and codecs(Release 9).
  2. 3GPP TS 26.244: "Transparent end-to-end packet switched streaming service (PSS); 3GPP file format (3GP)".
  3. IIS Smooth Streaming Technical Overview: "Author Alex Zambelli, Media Technology Evangelist, Microsoft Corporation - March 2009"
  4. MS-SMTH IIS Smooth Streaming Transport Protocol : "v20090908 IIS Smooth Streaming Transport Protocol Copyright@2009 Microsoft Coperation, Release : Tuesday. Septempber 8, 2009"
  5. "Draft CD as submitted to Secretary of ISO/IEC JTC 1/SC 29 : Text of ISO/IEC 23001-6: Dynamic adaptive streaming over HTTP (DASH)", ISO/IEC JTC1/SC29/WG11, Guangzhou, China, Oct 2010
  6. "Information technology - Coding of audio-visual objects - Part 12 : ISO base media file format", ISO JTC 1/SC 29/WG 11/ MPEG2008/N9678, Antaly, Turkey, Jan, 2008.