Effects of Scale Size on Validity, Reliability and Easiness of Response in a Web-based Survey

웹기반 조사에서 척도의 크기가 응답의 타당도, 신뢰도, 응답 편이성에 미치는 영향

  • 장윤재 (서울여자대학교 언론영상학부) ;
  • 조성겸 (충남대학교 언론정보학과) ;
  • 송종현 (선문대학교 언론광고학부) ;
  • 김옥태 (서울대학교 언론정보연구소) ;
  • 박민규 (고려대학교 통계학과)
  • Received : 2011.10.22
  • Accepted : 2011.11.10
  • Published : 2011.11.30

Abstract

Regarding the growing concern for the mixture of landline and web-based/mobile survey, researchers are increasingly interested in methodological examination of anticipated benefits and problems of mixed mode surveys. This study focuses on scale construction. Multiple questions with a multi-point scale have been preferred in traditional surveys. However, it is not obvious if those scales have advantages also in a web-based survey. We tested if, in a web-based survey, validity, reliability, and easiness of response differ according to the size of scales.

최근 유선전화 기반 조사방법에 웹이나 모바일을 결합한 혼합모드조사에 대한 관심이 증가하고 있다. 이와 관련해 본 논문에서는 척도 구성의 측면에 주목했다. 전통적인 조사연구에서 문항 작성 시 주로 다문항의 다점 척도를 사용한 경우가 많았던 데 반해, 이러한 문항 구성 방식이 웹기반 조사에서도 장점을 갖는지 분명하지 않기 때문이다. 따라서 웹기반 조사를 중심으로 척도의 크기에 따라 응답의 타당도와 신뢰도, 그리고 응답 편이성에 차이가 생기는지 검토하고자 했다.

Keywords