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A Study on the Tendency on Conversion of Passenger ship

여객선 컨버젼(Conversion) 동향에 대한 연구

  • Kim, Young-Seop (Dept. of Naval Architecture and Ocean Engineering, Hongik University)
  • 김용섭 (홍익대학교 조선해양공학과)
  • Received : 2010.01.10
  • Accepted : 2011.01.24
  • Published : 2011.02.25

Abstract

When the laws about the security of ships are revised, or voyage conditions are changed, ship owners have converted rather than built new passenger ships including cruise ships recently. As conversion causes a lot of changes in principal dimension, structural strength, hydrodynamic performance, the number of passengers, and cargo capacity, detailed pre-review is needed. But any studies on conversion have not been carried out yet, this study investigated and analyzed the trend of consulting companies' reports (Delta Marine Report, 2005, 2008). As a result, it was found that lengthening conversion brought about the main changes in principal dimension, and performance. Also it was suggested that there be factors for consideration like hull scantling, hull form, and cutting point to minimize side effects when ship owners build ships having lengthening conversion in mind.

최근 들어 선박안전 관련 규정이 개정되거나 운항환경이 변화하면 선주사들은 이에 효과적으로 대응하기 위하여 크루즈선을 포함한 여객선을 새로 건조하는 대신 경제적 부담이 적은 기존 선박에 대한 선체개조 즉 컨버전을 많이 실시하고 있다. 컨버전은 선체의 주요 제원을 포함하여 선박의 구조강도, 유체역학적 성능, 여객수 및 화물 용량 등 많은 부분에 변화를 가져오므로 이의 수행에 앞서 세심한 사전 검토가 필요하다. 그러나 아직까지 여객선의 컨버전과 관련된 연구가 수행되지 않았기에, 본 연구에서는 이러한 컨버전을 직접 수행한 컨설팅사들의 보고서를 중심으로 그 동향을 조사하고 분석하여 그 결과 랭스닝 컨버전이 선박의 주요 제원이나 성능에 가장 큰 변화를 발생시킨다는 사실을 확인하였다. 이와 더불어 랭스닝 컨버전을 염두에 두고 건조할 경우 선체개조로 인해 발생하는 문제점들을 최소화하기 위하여 헐 스캔틀링, 선형, 절단 위치 등과 같은 기본설계 단계에서 미리 고려해야 할 요소들에 대해 제시하였다.

Keywords

References

  1. Kim, H.K., Ban, Y.H., 2000, "The tendency of International Convention on the Passenger ship", Journal of the Society of Naval Architects of Korea. Vol 37. No.4, pp 32-46.
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  3. Choi, S.H., Kim, J.J., Lee, G.H., Kim, S.E., Ahn, S.M., 2003, "Hydrodynamic Development of 154m class ro ro passenger ferry", FAST 2003, pp 93-100.
  4. Delta Marine Report, 2005, "Proposal for hull appendage modification in order to reduce fuel consumption", pp 1-31.
  5. Delta Marine Report, 2008, "Performance record of conversion", pp 1-26.
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  8. SOLAS Conference, 1995, For the application of specific stability requirement to ro ro passenger ship.
  9. 이건호, 2010, "여객선 개조에 따른 성능변화애 대한 연구", 홍익대학교 석사학위논문.