DOI QR코드

DOI QR Code

Extracting Beginning Boundaries for Efficient Management of Movie Storytelling Contents

스토리텔링 콘텐츠의 효과적인 관리를 위한 영화 스토리 발단부의 자동 경계 추출

  • Park, Seung-Bo (Graduate School of Education, Inha University) ;
  • You, Eun-Soon (Storytelling Research Center, Institute of Media Content, Dankook University) ;
  • Jung, Jason J. (Department of Computer Engineering, Yeungnam University)
  • 박승보 (인하대학교 교육대학원) ;
  • 유은순 (단국대학교 미디어콘텐츠연구원 스토리텔링 연구센터) ;
  • 정재은 (영남대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 2011.11.18
  • Accepted : 2011.12.19
  • Published : 2011.12.31

Abstract

Movie is a representative media that can transmit stories to audiences. Basically, a story is described by characters in the movie. Different from other simple videos, movies deploy narrative structures for explaining various conflicts or collaborations between characters. These narrative structures consist of 3 main acts, which are beginning, middle, and ending. The beginning act includes 1) introduction to main characters and backgrounds, and 2) conflicts implication and clues for incidents. The middle act describes the events developed by both inside and outside factors and the story dramatic tension heighten. Finally, in the end act, the events are developed are resolved, and the topic of story and message of writer are transmitted. When story information is extracted from movie, it is needed to consider that it has different weights by narrative structure. Namely, when some information is extracted, it has a different influence to story deployment depending on where it locates at the beginning, middle and end acts. The beginning act is the part that exposes to audiences for story set-up various information such as setting of characters and depiction of backgrounds. And thus, it is necessary to extract much kind information from the beginning act in order to abstract a movie or retrieve character information. Thereby, this paper proposes a novel method for extracting the beginning boundaries. It is the method that detects a boundary scene between the beginning act and middle using the accumulation graph of characters. The beginning act consists of the scenes that introduce important characters, imply the conflict relationship between them, and suggest clues to resolve troubles. First, a scene that the new important characters don't appear any more should be detected in order to extract a scene completed the introduction of them. The important characters mean the major and minor characters, which can be dealt as important characters since they lead story progression. Extra should be excluded in order to extract a scene completed the introduction of important characters in the accumulation graph of characters. Extra means the characters that appear only several scenes. Second, the inflection point is detected in the accumulation graph of characters. It is the point that the increasing line changes to horizontal line. Namely, when the slope of line keeps zero during long scenes, starting point of this line with zero slope becomes the inflection point. Inflection point will be detected in the accumulation graph of characters without extra. Third, several scenes are considered as additional story progression such as conflicts implication and clues suggestion. Actually, movie story can arrive at a scene located between beginning act and middle when additional several scenes are elapsed after the introduction of important characters. We will decide the ratio of additional scenes for total scenes by experiment in order to detect this scene. The ratio of additional scenes is gained as 7.67% by experiment. It is the story inflection point to change from beginning to middle act when this ratio is added to the inflection point of graph. Our proposed method consists of these three steps. We selected 10 movies for experiment and evaluation. These movies consisted of various genres. By measuring the accuracy of boundary detection experiment, we have shown that the proposed method is more efficient.

영화는 스토리를 전달하는 대표적인 매체 중의 하나이며 영화 속 스토리는 인물, 사건, 배경의 유기적인 연결을 통해 진행된다. 소설과 같이 스토리를 지닌 다른 매체와 마찬가지로 영화 역시 서사 구조를 갖고 있다. 즉 등장인물 간의 갈등과 해결이 인과 관계에 따라 전개된다. 영화의 서사구조는 아리스토텔레스의 3막 구조를 가지며 6단계로 세분화 될 수 있다. 전통적인 3막 구조는 발단부, 중반부, 결말부로 구성된다. 발단부는 영화에 등장하는 인물이나 배경을 소개하고 사건의 실마리와 갈등을 암시하는 장치들을 제시한다. 중반부는 내외적인 요인들에 의해 사건이 발전하고 갈등과 긴장을 고조시키는 부분이다. 결말부에서는 사건이 해결되면서 스토리의 주제 및 작가의 메시지가 전달된다. 특히 발단부는 스토리 진행을 위해 등장인물의 성격을 설정하고 배경을 지시하는 등의 다양한 정보가 노출되는 부분이기 때문에 영화의 축약이나 등장인물들의 중요한 정보를 추출할 수 있는 중요한 부분이다. 따라서 영화의 스토리를 추출할 경우 서사구조에 따라 가중치를 다르게 부여할 필요가 있다. 본 논문에서는 등장인물 수를 누적한 그래프를 이용하여 발단부와 중반부의 경계를 추출하는 방법을 제시한다. 발단부에서는 주요 등장인물이 소개되고 이들 간의 갈등이 암시되거나 사건의 실마리가 제시된다. 따라서 주요 등장인물의 등장이 마무리되는 장면에서 일정 장면이 진행된 이후의 장면이 발단부와 중반부의 경계가 된다. 주요 등장인물은 주인공과 적대자, 그리고 주인공과 적대자를 보조해 주는 각각의 보조자(조연)로 구성되기 때문에 등장인물 수 누적 그래프에서 주요 등장인물의 등장이 마무리되는 장면을 찾기 위해서는 단역을 제거하여야 한다. 또한 주요 등장인물이 더 이상 등장하지 않는 변곡점을 찾는 방법이 필요하다. 이를 위해 본 논문에서는 단역이 제거된 등장인물 수 누적 그래프를 그린 후 변곡점을 찾는 방법을 제안한다. 실제 발단부와 중반부의 경계는 주요 등장인물의 출현이 마무리 된 후 갈등과 사건의 실마리가 암시되는 추가적인 장면이 진행된 후에 나타난다. 따라서 다수의 영화를 통해 추가적인 장면의 개수를 설정하는 실험을 진행할 것이다.

Keywords

References

  1. 김은주, 정성환, "영상서사구조와 시간조작(Time Fabrication)에 대한 연구", 디자인학연구, 20 권 5호(2007), 67-78.
  2. 박승보, 이예지, 유은순, 정재은, "등장인물 누적에 따른 스토리 발단 부분의 경계 판단", 한국지능정보시스템학회 추계학술대회, 한국지능정보시스템학회, (2011), 135-140.
  3. 박지훈, 영화제작 매스터북, 도서출판 책과길, (2008), 127-135.
  4. 시모어 채트먼, 영화와 소설의 서사구조, 민음사, (1990), 17-28.
  5. 웰스 루트, 시나리오의 구성과 기법, 현대미학사, 1997.
  6. 조은하, 콘셉트에서 스크립트까지 애니메이션 시나리오 쓰기, 랜덤하우스코리아, 2008.
  7. Cour, T., C. Jordan, E. Miltsakaki, and B. Taskar, "Movie/script:Alignment and parsing of video and text transcription", Proceedings of European Conference on Computer Vision, Part IV, (2008), 158-171.
  8. Jung, B., T. Kwak, J. Song, and Y. Lee, "Narrative abstraction model for story-oriented video", Proceedings of the 12th annual ACM international conference on Multimedia, (2004), 101-16.
  9. Park, S.-B., K.-J. Oh, and G.-S. Jo, "Social Network Analysis in a Movie using Character- net", Multimedia Tools and Application, Online First, 2011.
  10. Riedl, M. O. and R. M. Young, "From Linear Story Generation to Branching Story Graphs", IEEE Computer Graphics and Applications, Vol.26, No.3(2006), 23-31. https://doi.org/10.1109/MCG.2006.56
  11. Ronfard, R. and T. T. Thuong, "A Framework for Aligning and Indexing Movies with their Script", Proceedings of IEEE International Conference on Multimedia and Expo, (2003), 1-21.
  12. Turetsky, R. and N. Dimitrova, "Screenplay Alignment for Closed-System Speaker Identification and Analysis of Feature Films", Proceedings of IEEE International Conference on Multimedia and Expo, (2004), 1659 -1662.
  13. Weng, C. Y., W. T. Chu, and J. L. Wu, "Role- Net : movie analysis from the perspective of social network", IEEE Transaction on Multimedia, Vol.11, No.2(2009), 256-271. https://doi.org/10.1109/TMM.2008.2009684