WiBro 환경에서 SDR을 위한 GPU 시스템 구현

Implementation of GPU System for SDR in WiBro Environment

  • 안성수 (명지전문대학 정보통신과) ;
  • 이정석 (인하공업전문대학 메카트로닉스과)
  • 투고 : 2011.08.10
  • 심사 : 2011.09.16
  • 발행 : 2011.09.25

초록

본 논문은 와이브로 통신환경에서 SDR(Software Defined Radio) 시스템을 위한 실행속도 증진 방법을 개발하였다. 본 논문에서는 SDR 기능 구현을 위해 GPU(Graphics Processing Unit)라는 새로운 프로세서를 사용하였다. 일반적으로 통신시스템에서는 DSP(Digital Signalling Processor)나 FPGA(Field Programmable Gate Array)를 이용하여 시스템을 구현한다. 그러나 이러한 프로세서는 장단점이 커서 구현 및 디버깅을 하기 어렵다. GPU는 다수의 프로세서로 구성되어 있어 벡터 처리에 적합하며, 각 프로세서는 thread의 셋으로 구성이 되어 있다. 본 논문에서는 GPU만의 자원뿐만 아니라 CPU 자원 까지 사용하기 위한 Framework 또한 구현하였다. 다양한 실험결과, 본 제안 시스템이 와이브로 환경에서 우수한 성능을 제공함을 확인할 수 있었다.

We developed a method of accelerating the operation speed of communication systems for SDR(Software Defined Radio) systems in WiBro environment. In this paper, we propose a new scheme of using GPU(Graphics Processing Unit) for implementing the communication system which perform with the functionality of SDR. In general, communication systems is made by DSP(Digital Signalling Processor) or FPGA(Field Programmable Gate Array). However, in this case, there are exist the problem of implementation and debugging caused by each CPU characteristic. The GPU is optimized for vector processing because it usually consists of multiple processors and each processor in GPU is composed of a set of threads. We also developed Framework to use GPU and CPU resources effectively for reducing the operation time. From the various simulation, it is confirmed that GPU system have good performance in WiBro system.

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참고문헌

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