DOI QR코드

DOI QR Code

Development and Application of Three Dimensional Framework for Analyzing the History of Science Content in Science Textbook: Focus on the History of Earth Science

과학 교과서의 과학사 자료 분석을 위한 삼원 분석틀 개발 및 적용: 지구과학사를 중심으로

  • Park, Se-Ki (Division of Science Education, Kangwon National University) ;
  • Lee, Ki-Young (Division of Science Education, Kangwon National University) ;
  • Lee, Myon-U (Department of Science Education, Chuncheon National University of Education)
  • 박세기 (강원대학교 과학교육학부) ;
  • 이기영 (강원대학교 과학교육학부) ;
  • 이면우 (춘천교육대학교 과학교육과)
  • Received : 2010.12.31
  • Accepted : 2011.02.14
  • Published : 2011.02.28

Abstract

History of science (HOS, hereafter) has been considered as a useful tool for achieving a variety of objectives in science lesson. The purpose of this study was to develop three dimensional framework for effectively analyzing HOS content in science textbook. In addition, using this framework, we analyzed HOS content in science textbooks of the 7th curriculum by focusing on the history of Earth science. Developed framework consists of three dimensions; instruction context, role, and type. Each dimension has several sub-domains. The results of textbook analysis revealed that science textbook didn't include diverse HOS materials that are appropriate to three dimensions and its sub-domains of the framework. Based on the results, we proposed that three dimensional framework is an effective tool to develop materials for teaching and learning materials of HOS with multiple coordinations of various contexts and purposes.

과학사는 과학 수업에서 여러 가지 목표를 달성하기 위한 유용한 수단으로 간주되어 왔다. 이 연구의 목적은 과학 교과서에 사용된 과학사 자료를 효과적으로 분석하기 위한 삼원 분석틀을 개발하고, 이 분석틀을 적용하여 제7차 교육과정의 지구과학사 자료를 분석하는 것이다. 개발된 분석틀은 수업맥락, 역할, 제시유형의 3개 차원으로 구성되며, 각각의 차원은 다시 몇 개의 하부 영역으로 세분된다. 개발된 분석틀을 이용하여 과학 교과서의 지구과학사 자료들을 분석한 결과, 분석틀의 세 가지 차원과 각각의 영역에 부합되는 과학사 자료가 과학 교과서에 다양하게 포함되지 못한 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 삼원 분석틀의 활용을 통한 다양한 수업맥락과 목적의 조합으로 과학사교수-학습 자료의 개발을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 교육부, 1998, 과학과 교육과정. 대한교과서, 서울, 102 p.
  2. 길학균, 이길재, 1998, 과학사를 이용한 멘델 유전 개념의 교수-학습에 관한 연구. 한국생물교육학회지, 26, 167-177.
  3. 김은선, 1997, 과학사를 이용한 수업이 중학생의 과학과 관련된 태도에 미치는 영향. 이화여자대학교 석사학위논문, 70 p.
  4. 김현미, 2006, 과학 교과서에 나타난 과학사의 도입 유형분석틀 개발 및 고등학교 생물 교과서의 과학사 도입유형 분석. 한국교원대학교 석사학위논문, 82 p.
  5. 동효관, 2004, 생물 교과서와 생물 교과서에 도입된 과학사 자료의 유형 분석. 한국생물교육학회지, 32, 27-40.
  6. 민경숙, 2000, ‘산소 이산화탄소’ 단원 학습에서 과학사 도입의 효과. 인천교육대학교 석사학위논문, 58 p.
  7. 박남이, 이길재, 2000, 과학사를 이용한 진화 개념의 교수-학습 효과에 관한 연구. 한국생물교육학회지, 28, 85-99.
  8. 박세기, 2011, 과학 교과서에 사용된 과학사 자료 분석틀 개발 및 적용: 지구과학사를 중심으로. 강원대학교 석사학위논문, 83 p.
  9. 심규철, 2001, 중학교 과학 영재의 과학에 대한 흥미 연구: 영재와 일반 학생의 비교 연구. 한국과학교육학회지, 21, 122-134.
  10. 안유민, 정득실, 차현정, 최지영, 김찬종, 최승언, 2006, 대기과학사를 통해서 본 지구과학의 본질. 한국지구과학회 춘계학술발표회 논문집. 한국지구과학회, 서울, 158-159.
  11. 양승훈, 송진웅, 김인환, 조정일, 정원우, 1996, 과학사와 과학교육. 민음사, 서울, 374 p.
  12. 유미현, 1999, 과학사 프로그램의 개발 및 중학교 과학 수업에의 적용 효과. 서울대학교 석사학위논문, 51 p.
  13. 이기영, 1998, 과학사를 이용한 지구과학 개념 학습 지도에 관한 연구. 서울대학교 석사학위논문, 125 p.
  14. 이선경, 김우희, 1995, 열의 오개념 교정을 위한 과학사의 도입에 관한 연구. 한국과학교육학회지, 15, 273-283.
  15. 이지은, 2000, 고등학교 생물교과서내 과학사 도입 유형 분석 및 과학사적 수업 모형 개발. 연세대학교 석사학위논문, 61 p.
  16. 이현선, 2004, 과학사 활용 수업이 과학 성취도와 태도에 미치는 영향: 중학교 3학년 ‘물의 순환과 날씨 변화’ 단원을 중심으로. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문, 101 p.
  17. 전경문, 박현주, 노태희, 2004, 고등학교 과학교과서의 ‘과학의 탐구’ 단원에 제시된 과학사 내용 분석: 6차와 7차 교육과정에서 개발된 교과서 비교. 한국과학교육학회지, 24, 825-832.
  18. 전진웅, 2003, 7차 교육과정 고등학교 생물교과서의 과학사 도입 유형 분석 및 수업모형 개발. 연세대학교 석사학위논문, 58 p.
  19. 정현례, 1994, 과학사 교육에 대한 과학 교사들의 인식 조사. 한국교원대학교 석사학위논문, 64 p.
  20. 최윤희, 2005, 제7차 초.중등 과학 교과서의 과학사에 도입된 과학의 본성 분석. 이화여자대학교 석사학위논문, 111 p.
  21. 최진희, 김희수, 정정인, 2005, 과학사 자료를 활용한 중학생들의 천동설에서 지동설로의 개념 변화. 한국지구과학회지, 26, 489-500.
  22. 최취임, 2004, 제 7차 교육과정의 화학 II 교과서에 도입된 과학사 분석과 과학사에 대한 교사들의 인식과 실천. 서울대학교 석사학위논문, 98 p.
  23. 홍준의, 2002, 멘델 유전학의 발달 과정을 이용한 교수-학습 모듈 적용 효과. 한국교원대학교 박사학위논문, 160 p.
  24. Bar, V. and Zinn, B., 1998, Similar Frameworks of Action-At-A-Distance: Early Scientists and Pupils Ideas. Science and Education, 7, 471-491. https://doi.org/10.1023/A:1008687204309
  25. Butterfield, H., 1957, The Origins of Modern Science. Free Press, NY, USA, 455 p.
  26. Conant, J.B., 1951, Science and Common Sense. Yale University Press, New Heaven, USA, 25 p.
  27. Irwin, A., 2000, Historical case studies: Teaching the nature of science in context. Science Education, 84, 5-26. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(200001)84:1<5::AID-SCE2>3.0.CO;2-0
  28. Jenson, M.S. and Finley, F.N., 1995, Teaching Evolution Using Historical Arguments in a Conceptual Change Strategy. Science Education, 79, 147-166. https://doi.org/10.1002/sce.3730790203
  29. Jung, W., 1994, Toward Preparing Students for Change: A Critical Discussion of the Contribution of the History of Physics in Physics Teaching. Science and Education, 3, 99-130. https://doi.org/10.1007/BF00486387
  30. Leite, L., 2002, History of science in science education: Development and validation of a checklist for analysing the historical content of science textbooks. Science and Education, 11, 333-359. https://doi.org/10.1023/A:1016063432662
  31. Lochhead, J. and Dufresne, R., 1989, Helping students understand difficult science concepts through the use of dialogue with history. In Herget, D.E. (eds.), The history and philosophy of science in science teaching. Florida State University, Tallahasse, USA, 221-229.
  32. Matthews, M.R., 1992, History, Philosophy, and science teaching: The present approachment. Science and Education, 1, 11-47. https://doi.org/10.1007/BF00430208
  33. Sarton, G., 1962, The History of Science and the New Humanism. Indiana University Press, Bloomington, USA, 217 p.
  34. Seker, H. and Welsh, L.C., 2006, The Use of History of Mechanics in Teaching Motion and Force units. Science and Education, 15, 55-89. https://doi.org/10.1007/s11191-005-5987-4
  35. Seker, H., 2007, Levels of connecting pedagogical content knowledge with pedagogical knowledge of history of science. Proceedings of The Ninth International History, Philosophy, and Science Teaching Conference, Calgary, 5 p.
  36. Sequeira, M. and Leite, L., 1991, Alternative conceptions and history of science in physics teacher education. Science Education, 75, 45-56. https://doi.org/10.1002/sce.3730750105
  37. Snow, C.P., 1959, The two cultures and the scientific revolution. Cambridge University Press, NY, USA, 112 p.
  38. Solomon, J., Duveen, J., Scott, L., and McCarthy, S., 1992, Teaching about the nature of science through history: Action research in the classroom. Journal of Research in Science Teaching, 29, 409-421. https://doi.org/10.1002/tea.3660290408
  39. Stinner, A. and Williams, H., 1993, Conceptual change, history, and science stories. Interchange, 24, 87-103. https://doi.org/10.1007/BF01447342
  40. Wandersee, J.H., 1985, Can the history of science help science educators anticipate students’ misconceptions? Journal of College Science Teaching, 23, 581-597.
  41. Wang, H.A., 1998, Science in historical perspectives: A content analysis the history of science in secondary school physics textbooks. Doctoral Dissertation, University of Southern California, 36 p.

Cited by

  1. The Effects of a Teaching-Learning Program Using the History of Science on Academic Achievement, Science Attitude, and Science Process Skill of Elementary School Students - Focused on the Unit of 'Our Body' - vol.34, pp.3, 2015, https://doi.org/10.15267/keses.2015.34.3.325