Journal of Gifted/Talented Education (영재교육연구)
- Volume 21 Issue 4
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- Pages.979-992
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- 2011
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- 1598-8333(pISSN)
DOI QR Code
An Exploration on the Creative Disposition, Creative Thinking Power, Multiple Intelligences and Morality of Gifted Children
유소년영재의 창의적 성향.창의적사고력.다중지능.도덕성에 관한 탐색
- Ryu, Bong-Sun (Daejeon Munjung Elementary School) ;
- Lee, Gyoung-Eun (Konyang University) ;
- Hong, Seong-Yong (KAIST)
- Received : 2011.11.14
- Accepted : 2011.12.26
- Published : 2011.12.31
Abstract
Gifted children cultivate their many talents through experience. For the purpose of revealing the talents or abilities of gifted children, it is necessary to provide them with various types of environment for their exploration from the early stage of their school age. In addition, knowing their concern, aptitude and interest from the early stage of their school age will be much helpful for them to grow, advance and search for their future career path. Accordingly, the purpose of this study is to examine the definitional and cognitive characteristics of gifted children through tests on the creative disposition, creative thinking power, multiple intelligences and morality of gifted children at the early stage of their school age in order to provide basic information on the gifted children studies. Accordingly, 90 gifted children were selected as the participants of this study through observation and recommendation. The result showed much difference between the second grade and the third grade in their creative disposition, creative thinking power, multiple intelligences and morality according to school year. As for the difference according to gender, the second grade female students showed meaningful differences in the sub-domain of creative disposition, multiple intelligences and morality and the third grade showed no differences. Such study result shows that students in upper school year clearly have their own sense of purpose.
영재들은 경험을 통해 많은 재능을 발달시켜나간다. 영재들의 재능 혹은 능력을 최대한 발현시키기 위해서 학령기 초기부터 다양한 환경을 제공하고 탐색할 수 있도록 해야 한다. 또한 영재들이 가진 그들의 관심과 적성 및 흥미를 학령기 초기부터 알 수 있다면 성장하고 발달하며 진로를 탐색하는데 많은 도움이 될 것이다. 따라서 본 연구에서는 학령기 초기에 해당하는 유소년영재의 창의적 성향 창의적사고력 다중지능 도덕성의 검사를 통해 유소년 영재의 정의적 인지적 특성을 탐색하여 유소년 영재연구의 기초자료로 제공하고자 하는데 목적이 있다. 이를 위해 관찰추천을 통해 선발된 유소년 영재 90명을 대상으로 하였다. 그 결과 창의적 성향 창의적사고력 다중지능 도덕성의 학년에 따른 결과는 2학년과 3학년의 차이가 많음을 알 수 있었다. 성별에 따른 차이는 창의적 성향 다중지능 도덕성의 하위영역에서 여학생이 2학년에서 높았으며 3학년은 차이가 없는 결과를 보였다. 이러한 연구결과는 유소년 영재들은 남녀 구분 보다 발달적 이해와 영재의 특성을 고려한 질 높은 적절한 학습 환경의 초기노출이 유능한 인재로의 성장에 도움을 주며, 학년이 높을수록 앞으로 자기 목표의식을 분명히 가지고 있음을 보여주는 결과이다.
Keywords