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The Fall Impact test for Extraction of Optimal Stacking Section of Composite Safety Barrier for Bridge

복합소재 교량용 방호울타리의 최적 적층 단면 도출을 위한 낙하 충돌시험

  • 홍갑의 (세종대학교 토목환경공학과) ;
  • 전신열 (세종대학교 토목환경공학과) ;
  • 김기승 (세종대학교 토목환경공학과) ;
  • 김승억 (세종대학교 토목환경공학과)
  • Received : 2011.01.07
  • Accepted : 2011.03.17
  • Published : 2011.03.31

Abstract

In this study the optimal stacking section was selected by pendulum impact test for six different stacking sections of the composite safety barrier. The beam cross-section shape was determined through the poll on six different beam cross-section shapes. The six kinds of stacking design for the determined beam cross-section were suggested. CSM, DB, DBT and Roving fibers were used for stacking design. Horizontal beam and 3:1 sloped beam were modeled by using LS-DYNA. The fall impact simulation was carried out by using rectangular pendulum and cylinder pendulum. Optimal stacking section was determined by comparing and analyzing the impact simulation results.

본 논문에서는 복합소재 방호울타리의 6가지 적층 단면에 대한 충돌시뮬레이션을 실시하여 최적 적층 단면을 결정하였다. 먼저 6가지 단면 형상에 대하여 설문 조사를 통하여 형상을 결정하였다. 결정된 보 단면에 대하여 6가지 적층설계를 하였다. 적층에는 CSM, DB, DBT, Roving 섬유를 사용하였다. LS-DYNA를 사용하여 수평 및 3:1 경사에 대한 복합소재 보를 모델링하였다. 직육면체 추 및 원통형 추를 사용하여 낙하 충돌 시뮬레이션을 실시하였다. 시뮬레이션결과를 비교 분석하여 최적 적층 단면을 도출하였다.

Keywords

References

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