신뢰성 높은 차량 안전 서비스를 위한 WAVE 기반 Multi-Channel MAC 기술

WAVE based Multi-Channel MAC(MCM) Technology for Reliable Vehicle Safety Message Service

  • 박종민 (한양대학교, 한국전자통신연구원) ;
  • 오현서 (한국전자통신연구원) ;
  • 조성호 (한양대학교 공과대학 융합전자공학부)
  • 투고 : 2011.01.31
  • 심사 : 2011.07.26
  • 발행 : 2011.08.31

초록

차량 통신 환경에서 운전자가 돌발 상황에 미리 대비하여 교통사고를 예방하기 위해서는 교통사고 정보, 응급상황 정보, 차량 및 도로 상태 정보를 실시간으로 정확하게 다른 차량 및 기지국으로 전달하여야 한다. 본 논문에서는, 기존의 경쟁 기반 싱글 채널 동작 환경에서 충돌로 인한 송 수신 지연 및 통신 실패가 발생 수 있기 때문에 멀티 채널 동작에 적합한 Multi-Channel MAC (MCM) 기술에 대하여 설명한다. 차량 간 통신 및 차량과 기지국 간 통신 시 다양한 서비스를 수용하면서도 끊김없는 안전 서비스 제공을 위한 WAVE 표준 기반의 MAC 기술이 필요하다. 본 논문에서 소개하는 WAVE 표준 기반 MCM은 C 언어 기반 Real Time Operating System에 구현된 MAC 소프트웨어와 FPGA에 VHDL로 구현된 MAC 하드웨어로 구성된다. 구현 된 MCM의 QoS 보장 및 성능 검증은 기존 싱글 채널 동작과 비교하여 수행하였다.

In vehicle ad-hoc network (VANET) environments, traffic related information such as accident information, emergency information and real time traffic condition have to be delivered to on-board-unit (OBU) or/and road-side-equipment (RSE) for preventing traffic accidents in advance. In this paper, we introduce a Multi-Channel MAC (MCM) since the existing single channel operation may cause packet transmission delay and unexpected communication failure. To offer a seamless safety message transmission during the various services, it is necessary to manage the MAC scheduler in wireless access in vehicular environments (WAVE) systems. The MCM consists of MAC softwares and MAC hardwares where the former and the later ones are implemented with real time operation system based C language and FPGA module with VHDL language, respectively. The performance and QoS are verified by practical measurements and compared with the scheme using single channel operation.

키워드

참고문헌

  1. "IEEE P1609.4TM/D9, Draft Standard for Wireless Access in Vehicular Environments (WAVE)- Multi-channel Operation," August 2010.
  2. "IEEE P1609.3TM/D9, Draft Standard for Wireless Access in Vehicular Environments (WAVE) -Networking Services," August 2010.
  3. "IEEE 802.11pTM-2010 Wireless LAN Medium Access Control (MAC) and Physical Layer (PHY) Specifications, Amendment6: Wireless Access in Vehicular Environments," 15 July 2010.
  4. Y. Toor, P. Muhlethaler, A. Laouiti and A. Fortelle, "Vehicular ad hoc networks: applications and related technical issues," IEEE Communication Surveys & Tutorials," vol. 10, no. 3, pp.74-88, 2008. https://doi.org/10.1109/COMST.2008.4625806
  5. Sung-Dae Jung, Seung-Jin Lee, Sang-Sun Lee, "Development of Clustering-Based Multi-Channel MAC Protocol to Improve Efficiency of Network in VANET," The Journal of Korea Information and Communications Society, vol. 34, no. 5, pp.463-468, 2009.
  6. M. Ajmone-Marsan, D. Roffinella. "Multichannel Local Area Network Protocols," IEEE Journal on Selected Areas in Communications, vol. SAC-1, no. 5, pp.885-897, 1983.
  7. "IEEE Std 802.11-2007, Revision of IEEE Std 802.11-1999," June 12. 2007.