DOI QR코드

DOI QR Code

Development Teaching Material for the Korea Information Olympiad Preliminary Round Test -Focusing on Elementary Students-

기출문제 분석을 통한 한국정보올림피아드 경시부문 지역 예선 교재 개발 -초등부를 중심으로 -

  • 김태훈 (제주대학교 컴퓨터교육) ;
  • 현동림 (제주대학교 컴퓨터교육) ;
  • 김종훈 (제주대학교 초등컴퓨터교육)
  • Received : 2010.07.06
  • Accepted : 2011.01.13
  • Published : 2011.01.28

Abstract

In this study, the teaching material has been developed based on Polya's Problem Solving Techniques for preparing Korea Information Olympiad qualification and studying principle of computer. the basis of discrete mathematics and data structures were selected as the content of textbooks for students to learn computer programming principles. After the developed textbooks were applied to elementary school students of Science Gifted Education Center of J University, the result of study proves that textbook helps improve problem-solving ability using the testing tool restructured sample questions from previous test. We need guidebook and training course for teachers and realistic conditions for teaching the principles of computer.

본 연구에서는 한국정보올림피아드 경시부문 초등부 지역예선을 준비하고 컴퓨터 원리를 학습할 수 있는 교재를 Polya의 문제해결 단계의 원리를 적용하여 개발하였다. 교재의 내용은 학생들이 컴퓨터 원리를 학습할 수 있도록 프로그래밍의 기본이 되는 이산수학과 자료구조로 선정하였다. 개발된 교재는 J대학교의 정보영재교육원에 재학 중인 초등학생을 대상으로 투입한 뒤 기출문제를 재구성한 검사도구를 활용하여 정보올림피아드 문제해결 능력 신장에 도움이 되었음을 밝혔다. 앞으로 정보올림피아드 지도교사를 위한 지도서의 개발 및 연수 등 컴퓨터 교육을 정상화 할 수 있는 현실적인 여건이 구비되어야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 강신천, 지식정보사회를 위한 정보교육담론, 서현사, 2007.
  2. http://www.nia.or.kr/KOI/F01000000000/F01020000000.asp
  3. 최근배, “초등 영재교육에 적용 가능한 이산수학 주제의 내용 구성에 관한 소고 - 네트워크 문제를 중심으로 -” 대한수학교육학회지 <학교수학>, 제7권, 제4호, pp.353-373, 2005.
  4. 안선영, “초등 영재교육에 적용 가능한 이산수학 프로그램 개발 연구”, 한국수학교육학회지 시리즈E 수학교육 논문집, 제19권, 제1호, pp.167-189, 2005.
  5. J. A. Dossey, "Discrete Mathematics: The Math for Our Time", Discrete Mathematics Across the Curricum K-12 NCTM, pp.1-9, 1991.
  6. 배영권, "창의성 및 정보과학적 특성을 기반으로 한 정보연재 판별도구 개발연구", 컴퓨터교육학회논문지, 제7권, 제4호, pp.7-14, 2004.
  7. 이양기, “수학 성적과 이산수학의 문제 해결력 비교 - 초등학교 고학년에서-”, 한국수학교육학회지 시리즈 E 수학교육 논문집, 제13권, pp.73-96, 2002.
  8. 한근희, "학교수학에서 이산수학 교수 방안 연구", 한국학교수학회논문지, 제6권, 제 2호, pp.87-89, 2003.
  9. 김남희, "제 7차 교육과정의 이산수학 교수-학습에 관한 연구", 대한수학교육학회지<학교수학>, 제7권, 제2호, pp.77-101, 2005.
  10. 김종훈, 김종진, 컴퓨터 개론, 한빛미디어, 2006.
  11. http://ko.wikipedia.org/wiki/%EC%9E%90%EB%A3%8C_%EA%B5%AC%EC%A1%B0
  12. Horowitz, Sahni and Anderson-Freed. Fundamentals of Data structures in C, Silicon Press, 2008.
  13. 김종훈, 프로그래밍 비타민, 한빛미디어, 2008.
  14. 교육과학기술부, 수학 6-가 교사용 지도서, 두산동아(주), 2002.
  15. 왕경수, "Polya의 문제해결 전략의 적용을 통한 문제 해결력 신장사고개발", 사고개발, 제4권, 제1호, pp.1-30, 2008.