Abstract
Recently, the necessity of new methods of spatial data integration and analysis in CRM has been increased since it is acknowledged that about eighty percent of all data stored in corporate databases has a spatial component. But conventional CRM systems are either incapable of managing spatial data or are not user-friendly when doing so. This paper has designed and implemented spatially-enabled integration management system that can manage consistently both enterprise and spatial data through a legacy CRM system and object-oriented database and additionally support spatial analysis and map visualization for a gCRM. Through implementation, it is demonstrated that the proposed system can facilitate effectively spatial data management and analysis in a legacy CRM system.
최근 기업 데이터의 약 80%가 공간적인 요소를 포함하고 있다는 사실이 크게 부각됨에 따라 고객 관계 관리(Customer Relationship Management, CRM) 시스템에 공간 데이터를 활용하고자 하는 새로운 분석 방법에 대한 요구가 증가하고 있다. 하지만 전통적인 CRM 시스템은 공간 데이터를 관리하거나 공간 데이터를 이용한 사용자 환경을 제공하기에 부적합하다. 본 논문에서는 레거시 CRM 시스템과 객체 지향 데이터베이스를 이용하여 엔터프라이즈 데이터와 공간 데이터의 통합관리가 가능하고 gCRM(geographic CRM)을 위한 시각화 및 분석기능을 지원하는 공간 데이터 통합관리 시스템을 설계 및 구현하였다. 본 논문에서 제시한 시스템 구축을 통하여 기 구축된 CRM 시스템에 공간 데이터 관리 및 분석이 가능한 gCRM을 효과적으로 적용할 수 있음을 확인하였다.