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IPA를 이용한 계절별 국립수목원 이용객의 서비스 질 만족도 연구

An Analysis on the Satisfaction of Service Quality for Seasonal Arboretum Visitors using IPA

  • 이효정 (건국대학교 대학원 환경과학전공) ;
  • 김재현 (건국대학교 환경과학전공) ;
  • 임윤정 (건국대학교 대학원 환경과학전공) ;
  • 장주연 (건국대학교 대학원 환경과학전공) ;
  • 태유리 (건국대학교 대학원 환경과학전공) ;
  • 홍성권 (건국대학교 환경과학전공)
  • Lee, Hyo-jung (Department of Environmental Science, Graduate School, Konkuk University) ;
  • Kim, Jae-Hyun (Department of Environmental Science, Konkuk University) ;
  • Lim, Yun-jung (Department of Environmental Science, Graduate School, Konkuk University) ;
  • Chang, Chu-youn (Department of Environmental Science, Graduate School, Konkuk University) ;
  • Tae, Yoo-lee (Department of Environmental Science, Graduate School, Konkuk University) ;
  • Hong, Sung-Kwon (Department of Environmental Science, Konkuk University)
  • 투고 : 2011.07.21
  • 심사 : 2011.09.19
  • 발행 : 2011.12.31

초록

본 연구는 국립수목원 이용객을 대상으로 계절별 서비스 질 만족도를 조사함으로써, IPA를 활용하여 수목원 운영시 고려해야 할 서비스항목을 도출하고 국립수목원 서비스의 질적 수준을 향상시킬 수 있는 방안을 제시하고자 실시하였다. 봄, 여름, 가을에 방문하는 수목원 이용객을 대상으로 5개 부문의 24개 서비스 질 항목에 대해 방문 전 중요도와 방문 후 만족도를 7점 리커트(likert)척도를 사용하여 설문조사하였다. 그 결과, 계절별 서비스 질에 대한 중요도와 만족도는 모든 계절에서 평균 5점 이상의 긍정적인 수준을 보였으며, 특히 여름에 서비스 질에 대한 중요도와 만족도가 모두 높게 나타났다. 또한 중요도-만족도분석을 통해, 여름의 가시성 부문 항목들이 중점개선영역에 주로 나타남에 따라, 서비스 부문 간에 중요도-만족도에서 계절별 차이가 있음을 확인하였다.

The purpose of this study was to investigate the satisfaction of service quality for seasonal visitors of Korea National Arboretum using Importance-performance analysis. Data were obtained from visitors of Korea National Arboretum on spring, summer, autumn. Results of analysis showed that all season visitor's satisfaction was high. The IPA was undertaken with total 24 variables about service quality of arboretum. Results of IPA was founded that summer visitors want to improve some services (information facilities, forest museum, conveniences, etc). Autumn visitors, on the other hand, thought that some services (kindness, active responsiveness, variety of plant, etc) are overinvested. As a results, there is differences between importance and satisfaction about seasonal service quality.

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