DOI QR코드

DOI QR Code

산업기술계열 융합형 학과 운영 체제의 구축에 대한 연구

Study on Courses Integration of Industrial Technology Departments

  • 나승훈 (명지전문대학 산업시스템경영과) ;
  • 서지한 (명지전문대학 산업시스템경영과) ;
  • 박병태 (명지전문대학 산업시스템경영과) ;
  • 이명우 (명지전문대학 토목과)
  • La, Seung-Houn (Dept. of Industrial & Systems Engineering, Myongji College) ;
  • Seo, Ji-Han (Dept. of Industrial & Systems Engineering, Myongji College) ;
  • Park, Byoung-Tae (Dept. of Industrial & Systems Engineering, Myongji College) ;
  • Lee, Myong-Woo (Dept. of Civil Engineering, Myongji College)
  • 투고 : 2011.10.20
  • 심사 : 2011.12.02
  • 발행 : 2011.12.31

초록

The purpose of this paper is to construct the interfaced and interdisciplinary curriculum among departments of the industrial technology for enhancing an engineer's creative problem-solving ability and reflecting the industrial demands. This ability is one of the important objectives in modern engineering education. To achieve this purpose the research is performed as followings : (1) the curriculums of the departments of the industrial technology are surveyed and reviewed, and then (2) the relationship with the curriculums of the three departments of the industrial technology are analysed. (3) With this results the interfaced and interdisciplinary curriculums are constructed. (4) The integrated engineering education curriculum to enhance effectively the engineer's creative problem-solving ability and reflect the industrial demands is suggested.

키워드

참고문헌

  1. 이정상, "의과대학-공과대학간 융합과정을 통한 생명공학 교육 및 연구의 세계화 방안 연구", 서울대학교 의과대학, 연구보고서 (2006)
  2. 윤영두, "디지털미디어 디자인학과의 교과 과정 현황 및 교과 과정 제안 : 계획 및 평가 프로세스를 중심으로", 한국콘텐츠학회지, 10 (2010) :190-195
  3. Payne, G. and Morris, L., "High-Level Skills for Higher Value", Creative & Cultural Skills 2007, Design Council (2007)
  4. Faculty of Industrial Design Engineering, http://www.io.tudelft.nl/(2011)
  5. Stanford Institute of Design, http://www.stanford.edu/ (2011)
  6. Creative Design Institute, http://cdi.skku.edu/ (2011)
  7. 박종성, 이무춘, "환경분야 이공계 대학의 교육 과정개선 방안 연구", 공학교육연구, 6 (2003) :42-55.
  8. 김권희, "우리나라 공학교육의 발전 방향, 공학교육 연구", 10 (2003) :93-99.
  9. 한병기 외, "기계․시스템디자인 공학 교과과정 개발을 위한설문조사사례연구", 공학교육연구, 7 (2004) :40-50.
  10. 박진원 외, "공과대학의 소양교육 현황분석-홍익 대학교 과학기술대학을 중심으로-", 공학교육연구, 7 (2004) :19-31.
  11. 임동근, 우상호, 김진수, "공학교육의 교수목표 및 교수방법에 대한 공과대학 학생의 중요도 인식조사", 공학교육연구, 9 (2005) :43-60.
  12. 이정두 외, "공학교육인증을 위한 메카트로닉스 전공교육과정의 개발", 공학교육연구, 8 (2005) :5-15.
  13. 곽병선 외, "2주기 전문대학 학과평가 진단 및 발전방안 연구", 한국전문대학교육협의회 연구 제2007-1호 (2007).
  14. 이종원, "기계공학과 교육과정 소고", 대한기계학회지, 28 (1998) :146-149.
  15. 염영일, "기계공학교육의 현황 및 개혁방안", 공학교육 연구, 7 (2000) :20-26.
  16. 조벽, "미국공학교육의 발전방향: ABET EC2000이 양성한 색다른 엔지니어", 공학교육연구, 10 (2003) :72-84.
  17. 송동주, "공학교육의 문제점과 개선방향에 대하여", 공학교육연구, 10 (2003) :85-92
  18. 곽병선 외, "전문대학 공학계열 인증평가를 위한 기준개발 및 적용방안 연구", 한국전문대학 교육협의회 연구 제2008-1호 (2008).
  19. 김태유, 이병기, 김도연, "공학기술자의 리더쉽 배양과 활용방안에 관한 연구", 공학교육연구, 1(1998) :70-71.
  20. 유영제, "공학교육 방법의 개선방향", 공학교육연구, 1 (1994) :58-62.
  21. 김대영 외, "공학전문가가 인식하는 공학기초능력의 구성요소에관한연구", 공학교육연구, 9 (2006) :34-51.
  22. 김홍찬외, "기계공학에서제시하는Hands-on Experience 중심의 엔지니어링 디자인 교과목의 강의사례", 공학교육연구, 10 (2007) :44-61.