DOI QR코드

DOI QR Code

프로세스 혁신 전략수립 방안에 대한 연구

A Study on Process Innovation of Strategy plan

  • 김종국 (명지대학교 산업경영공학과) ;
  • 김길환 (명지대학교 산업경영공학과) ;
  • 손철민 (명지대학교 산업경영공학과) ;
  • 김창은 (명지대학교 산업경영공학과)
  • Kim, Jong-Guk (Myoung Ji University Dept. of Industrial & Management Engineering) ;
  • Kim, Kil-Hwan (Myoung Ji University Dept. of Industrial & Management Engineering) ;
  • Son, Chul-Min (Myoung Ji University Dept. of Industrial & Management Engineering) ;
  • Kim, Chang-Eun (Myoung Ji University Dept. of Industrial & Management Engineering)
  • 투고 : 2011.10.20
  • 심사 : 2011.12.09
  • 발행 : 2011.12.31

초록

This thesis introduced a model of diagnosing a company's quality management, and a process of achieving quality innovation based on the model. As for study methods, books and theses related to quality and process innovation were collected for investigation, a survey on internal employees to investigate major issues of quality and standard consciousness was conducted, and 5DP was discussed for balanced process analysis.

키워드

참고문헌

  1. 김수열(2006),품질기능전개방법을 활용한 강재절편최소화 사례,명지대학교,석사학위논문,pp.3-4
  2. 랄프스미스 저 ,정연윤.김범준.전홍인.서지연 역(2007), 전략적 동인으로서의 프로세스 활용 비즈니스 프로세스 경영과 BSC,네모북스, pp.193-246.
  3. 손은일,송교석,유병철,주용준,최동순(2001), 산업경영의 이해,학문사,pp.137
  4. 신완선.이규석.김세태(2009), 품질문화 진단모형 개발에 관한 연구,대한산업공학회 2009년 추계학술대회
  5. 유한주(1994), TQM에 의한 경영혁신, 한국생산성본부, pp.30-31.
  6. 이경종(2002), Single PPM품질혁신운동의 성과와 개선방안,산업경영시스템학회지 제25권 제5호, pp.39-45
  7. 이만표(2003), 기업의 품질경영 실태와 성과인식에관한 연구,품질경영학회지,제31권 제3호,pp.39
  8. 이명용(2002), 공기업 품질경영혁신 성과 연구: 한국전력공사의 품질경영을 중심으로, 강원대학교석사학위논문, pp. 4-6
  9. 이순룡(2004), 현대품질경영론, 법문사
  10. 이순룡(2005), 제품서비스생산관리론, 법문사, pp.134.
  11. 이희식(2007), 품질경영의 원천과 활동요인이 경영성과에 미치는 영향에 관한 실증연구: 자동차부품산업을 중심으로, 한국해양대학교 박사학위논문, pp. 23.
  12. 정우철.문소영(2007), R&D 프로세스 혁신을 위한추진전략 및 프로젝트 수행 사례, SAMSUNG SDS Consulting Review, No.1,pp.83-101.
  13. 상게서, pp.87.
  14. 전화익(2010), BSC 성과관리제도 비교연구, 서울시립대학교 경영대학원 경영학 석사학위 논문,pp.4
  15. 최덕원.이동욱.이동철(2005), BSC 전략맵 지표를이용한 정보기술 투자평가:방법론과 사례연구, 대한산업공학회지,Vol.31,NO.2,pp.144-145.
  16. 최만(2007), 프로세스 혁신과 6시그마의 통합-PI6시그마 방법론, SAMSUNG SDS Consulting Review, No.1,pp.45-64.
  17. Akers, J.F.(1991), "World-Class Quality:Nothing Less Will Do", Quality Progress, October, pp.26-27.
  18. Aune, A.(1990), "Total Management to Universities: A Challenge and a Necessity, ASQC Annual Conference, San Francisco, May.
  19. Buzzel, Rovert D. & Gale, BradIey T.(1987), The PIMS Principles, New York: Free Press.
  20. Cobbold, I., & Lawrie, G.(2002), "The development of the balanced Scorecard as a strategic management tool," 2GC Active Management, http://www.2gc .co.uk/pdf/2GC-PMA02-1f.pdf,pp.1-9.
  21. Ferdows, K. & De Meyer(1990), "Lasting Improvement in Manufacturing Performance: In Search of a New Theory", Journal of Operations Management, Winter, pp.168-184.
  22. ISO9001 / KS A 9001(1994), p.7
  23. Juran, Joseph M.(1994), "The Upcoming Century of Quality", Quality Progress, August, pp.29-37.
  24. K. Simon, "McKinsey BPR Approach", Viktora Institute
  25. Kai A.Simon, Comparison of BPR approaches (Anderson Consulting, Bain, BCG, McKinsey), Viktora Institute.
  26. Kaplan, R.S and Norton, D.P(2001), "Transforming the Balanced Scorecard from Performance Measurement to Strategic Management: Part II ", Accounting Horizons, pp.147-161.
  27. KMAC(2010), S기업 품질혁신 진단보고서
  28. KMAC(2010), PI 핸드 북
  29. M. Hammer & J. Champy(1993), Reengineering the Corporation, Harper Business
  30. Rastogi, A. K. & Sahni, A.(1995), "Total Quality Through Leadership", In Proceedings of the ASQC Annual Quality Congress, Cincinati.
  31. Sanderson, I.(1993), "The context of quality in local government" Management of Quality in Local Government, Sandersoned. I. Westgate Park, CA : Sage Publications, pp.34-35
  32. Sanderson, I. ibid, p.30
  33. T. Davenport(1993), Process Innovation, Harvard Business School Press.
  34. Valiris & Glykas(1999), "Critical review of existing BPR methodologies", Business Process Management Journal.