Abstract
The purpose of this study is to deduce the effective improvement plans of engineering education system and to provide the base materials by analyzing satisfaction and problems in the perception survey of stakeholders related in engineering education system including Engineering Education Accreditation System. Engineering education system improvement plans from the results of study are as follows. First, government and university should provide more financial support to the college in order to improve education environment such as laboratories and equipment. Second, in order to improve links among engineering education stakeholders, student-professor, student-faculty, and colleges should operate effective mentoring program and consultation plan. Third, according to service quality evaluation, colleges need to give rewards to distinguished faculties for their outstanding work and build up job training about services in order to enhance satisfaction of students and professors, Also, business related to Engineering Education Accreditation System should be simplified and needs to increase the number of workers exclusively responsible for this work. Forth, in order to enhance comprehension of learning outcome and outcome of Engineering Education Accreditation System, it is necessary to improve Engineering education innovation center's status, to establish active systematic promotion system and to operate engineering education evaluation expert committee such as 'Engineering education system evaluation council'. Fifth, because of the stakeholder's shortage of benefits and tiredness accumulation, the issue of effectiveness in engineering education institutions has raised controversy. Thus, engineering education institutions needs to take measure necessary. Moreover, engineering education improvements should be improved by reflecting opinions from professors, faculties and students who are practically planning, operating and participating engineering education programs.
이 연구의 목적은 공학교육 이해관계자(stakeholder)인 교수, 학생, 직원/조교들을 대상으로 공학교육인증제를 포함한 공학교육 체제에 대한 만족도와 개선사항을 조사 분석하여 공학교육 발전을 위한 기초자료를 제공하고, 공학교육 체제의 실효성 있는 개선방안을 도출하는데 있다. 이러한 연구 목적에 터한 공학교육 체제의 개선 방안은 다음과 같다. 첫째, 실습실 및 장비 등 교육환경을 개선하기 위하여 수요자 요구분석을 실시하고 이를 토대로 중장기 교육환경 개선과 재정이 확보되어야 한다. 둘째, 공학교육 이해관계자간 관계 증진을 위하여 멘토링 프로그램과 미래상담설계 등의 제도가 실효성 있게 재정비 되어야 한다. 셋째, 교육 행정서비스의 만족도를 높이기 위하여 서비스의 질 평가를 통한 우수 직원/조교에 대한 보상과 직무교육 강화 등의 개선이 요구되며, 공학교육인증제와 관련한 행정 업무의 단순화와 전담인원 충원 등이 검토되어야 한다. 넷째, 공학교육인증제의 이해를 높이기 위해 공학교육혁신센터의 위상 강화와 체계적인 홍보 체제가 필요하며, 외부 인사가 포함된 '공학교육 체제 평가 협의회(가칭)'와 같은 공학교육 평가 전문가 위원회가 필요하다. 다섯째, 공학교육인증제는 이해관계자들의 실익 부재와 행정 소요의 피로 누적 등으로 인하여 그 실효성에 대해 문제가 제기되고 있는 바 이에 대한 하여 공학교육 관련기관 차원의 방안 연구가 시급하다.