Design Development for Fashion-Cultural Products using Traditional Tteoksal Patterns

전통 떡살문을 활용한 패션문화상품 디자인 개발

  • Kim, Ji-Young (Dept. of Fashion Design Information, Chungbuk National University) ;
  • Oh, Yun-Jeong (Dept. of Textile & Clothing, The University of Suwon)
  • 김지영 (충북대학교 패션디자인정보학과) ;
  • 오윤정 (수원대학교 의류학과)
  • Received : 2011.05.17
  • Accepted : 2011.10.04
  • Published : 2011.10.31

Abstract

Traditional culture could be a wonderful source of inspiration for creative design. Tteoksal, the stamps used for making decorative patterns on traditional rice-cakes, have been used and passed on to generations to show the emotions of our ancestors. Numerous traditional patterns found in Tteoksal can be used to better understand and transmit tradition in modern ways. The purpose of this study was to develop fashion cultural products with a modern sensibility by understanding the origin, types and characteristics of Tteoksal and its patterns. The method of this study was through considering the proceeding studies and the references published by a specialist and museums having some information about further knowledge on Tteoksal. In line with the aforementioned study, neckties, eco-friendly bags and pouches were developed as fashion goods. Among the Tteoksal's patterns selected were lotus, bats, 樂 letters and complex patterns. Using a computer graphic software program such as Adobe Illustrator CS5, archetypes of patterns were traced as vector graphics, and two design motives were developed in every pattern. The patterns were developed into two types: one was a basic pattern faithful to a basic motive pattern, and the other was a varied type that was changed and applied. The fashion products were developed as two styles for basic and varied patterns for neckties, eco-friendly bags and pouch items. Twelve products were made for each pattern, which totals 48 unique products. In conclusion, the study could be a critical step to better understand the traditional culture and its influence to the patterns applied to modern fashion design.

Keywords

References

  1. 김규석 편저 (2002). 전통음식․떡살 . 서울: 오성출판사.
  2. 김규석a (2005). 소중한 우리 떡살 . 서울: 미술문화.
  3. 김규석b (2005). 아름다운 떡살무늬 . 서울: 미술문화.
  4. 김길성 (1989). 다식․떡살 문양 . 서울: 태양사.
  5. 김신정 (2007). "떡살문양을 이용한 교체장신구 디자인 연구." 서울산업대학교 산업대학원 석사학위논문.
  6. 김은숙 (1992). "떡살문양을 응용한 의상디자인 연구." 이화여자대학교 산업미술대학원 석사학위논문.
  7. 남철균 (2005). 문양의 의미 . 서울: 태학원.
  8. 대전대학교 커뮤니케이션디자인과(편) (2006). 한국전통문양사전 . 대전: 대전대학교 커뮤니케이션디자인과.
  9. 신승우 (2006). 우리들의 길상문-나전문양을 중심으로 . 서울: 태학원.
  10. 오지영 (2000). "떡살무늬를 응용한 장신구 조형연구." 원광대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 이계선 (2010). "소비자 가치 추구에 따른 Eco-Bag의 비주얼 선호유형과 선택에 관한 연구." 홍익대학교 광고홍보대학원 석사학위논문.
  12. 이봉규 편저 (2002). 떡살․다식판 문양 CNC M/C적용을 위한 문화상품 소재표면장식 디자인 . 광주: 광주대학교 출판부.
  13. 이연주 (2001). "전통떡살문양을 응용한 니트웨어디자인 연구." 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 이지영 (1994). "조선시대 떡살문양을 응용한 복식디자인 연구." 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  15. 임영주 (2004). 한국의 전통 문양 -질박하면서도 화려한 상징과 은유의 세계 . 서울: 대원사.
  16. 장상교 (2001). "떡살의 이용양상과 문양의 의미."안동대학교 대학원 석사학위논문.
  17. 정장미 (2008). "떡살문양을 응용한 금속작품 연구."대구가톨릭대학교 대학원 석사학위논문.
  18. 최충식a (2006). 한국전통문양의 이해 . 경산: 대구대학교 출판부.
  19. 최충식b (2006). 한국전통문양의 이해와 응용 -1. 서울: 창지사.
  20. 하남역사박물관 편 (2005). 떡살의 무늬와 미. 하남:하남역사박물관.
  21. 하승연 (1998). "웨딩드레스 디자인 연구: 전통 떡살문양을 중심으로." 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.