초록
현재 그린 디자인은 제품 디자인 분야에서 대부분 개념적으로 거론되고 있다. 디자이너와 제조사는 환경문제에 대한 관심이 부족하고, 디자이너는 그린 디자인에 대한 명확한 원칙적인 이론 기초가 부족하다. 이 때문에 그린 디자인의 방법과 과정 연구는 매우 절실하다. 본 연구에서는 DFX (Design for "X")방법은 우수한 디자인을 창출하기 위해 원칙적인 방법이라고 설명한다. "x"는 여러 가지 창조성 가치를 의미한다. 이를 근거로서 본 연구에 DFMs, DFR, DFA, DFD의 원칙을 방향으로 시계 제품 시장 중에 어떤 제품을 그린디자인 개념을 유지한다는 것과 긍정적 표현을 설명한다. 본문은 현제 시장에 시계 제품의 중류를 대표할 수 있는 30개 제품을 샘플으로 선정하여 DFX의 원칙을 기반으로 평가를 하였다. Framework을 이용하여 평가결과에 따라 그린 디자인 원칙을 가장 맞추지 않은 원료문제를 중심으로DFMs 원칙들을 지침으로 실험을 전개한다. 그린 디자인 기본 개념보다 DFMs방법을 도입하여 실험과정에서는 핵심요점을 더욱 쉽게 파악할 수 있고 최종 원성 결과물을 통한 DFX방법의 중요성을 간접적인 설명하게 된다.
Green Design is mostly discussed in the field of industry design on the concept basis, while less attention to environmental issues have been paid by neither designer nor manufacturer, which thereby adds to the necessity of the study on Green Design methods and process to a great extent. This article through the classification and analysis of DFX, researches on which kinds of designs in the Clock products market are invested with green design concept as piloted by the principle of DFMs, DFR, DFA and DFD. DFX means design for excellence, and also "design for X", where X is a variable with many values. Under the label Design for X, a wide collection of specific design guidelines are summarized. This article conducts DFX principle assessments on Clock by selecting 30 products of Clock market varieties as the samples, and conducts the field design practices centering on those materials of the least conformity with green design tenet amidst the Framework assessment results. In the course of field practices, DFMs principle is introduced, and embodies the significance of DFX method guidance by virtue of the ultimate results of conceptual designs conducted in the guidance of theoretical basis.