초록
교통정보의 필요성이 커지고 있는 현재, 도로전광표지(VMS)는 운전자들이 가장 손쉽게 주행중에 접할 수 있는 정보제공매체임에도 불구하고 운전자들의 특성이 제대로 고려되지 않는 실정이다. 이에 차량시뮬레이터를 이용하여 VMS 제공위치, VMS 제공내용, VMS 문자크기, VMS 표출형식에 대하여 운전자들의 심리적 반응(스트레스 지수)을 산출하여 가장 적은 조건을 분석하였다. 제공위치는 출구전 1.5km, 제공내용은 시간정보, 표출형식은 문자식이 스트레스가 적은 것으로 나타났으며, 문자크기는 큰 영향이 없었다. 또한 VMS 설치대수(대/km) 증가 및 문자 크기 변화에 따른 이용자들의 만족도 변화여부에 대해 조사한 결과. 문자 크기는 스트레스 지수 분석결과와 동일하게 만족도에 영향을 거의 미치지 못하는 것으로 나타났다. 반면, 설치대수(대/km)를 증가시켜 공급수준을 늘린 경우는 만족도가 상승하는 것으로 분석되었다. 본 연구결과는 ITS 운영 및 관리자의 효율적인 VMS 정보제공서비스를 위한 기초자료로 활용할 수 있다.
At present, the characteristics of drivers are not properly considered when informations are provided via VMS even though the Variable Message Signs(VMS) are one of the key information provision medias on the roads. In this study, the driver's psychological response(stress index) was evaluated using a driving simulator for the position of the VMS provided, the contents of the VMS provided, the size of characters on VMS, and types of VMS expression. It was appeared that the stress is the least when the position of the VMS provided 1.5km proceeded from exit, the contents of the VMS provided are time information and types of VMS expression are character form respectively and the size of characters on VMS is appeared not important. In addition, the change of the users' satisfaction level was measured when increasing the numbers of VMS on unit distance and the size of characters. The size of character was almost not effected in similar to the result of stress index and the satisfaction level increased when increasing the number of VMS on the unit distance. The results of this research can be utilized as basic data for the ITS system design and operation stages.