참고문헌
- 곽삼근(2008). 여성주의 교육학: 학습 리더십의 출현과 그 의미. 서울: 이화여자대학교 출판부.
- 김경자(2006). 어느 화공쟁이의 미래 개척기. 세상을 바꾸는 여성 엔지니어 2. 서울: 생각의 나무.
- 민무숙.이정희(2005). 공학분야 전공 여성들의 교육과 직업경험 분석. 교육사회학연구, 15(2): 65-93.
- 송인섭(2006). 현장적용을 위한 자기주도학습. 서울: 학지사.
- 신민희(1998). 자기조절학습이론: 의미, 구성요소, 설계원리. 교육공학연구, 14(1): 143-162.
- 양명희(2000). 자기조절학습 모형 탐색과 타당화 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
- 이재경(2000). 웹 기반 자기주도적 학습 모형의 개발 및 적용에 관한 연구. 교육공학연구, 16(2): 83-106.
- 손유진(2005). 온라인 예비유아교사교육에서 포트폴리오 활용 효과에 관한 연구. 부산대학교 대학원 박사학위논문.
- 신영화.홍경선.안진경(2008). 군산대학교 공과대학 성인지력 향상을 위한 교수법 개발, 군산대학교 CaMP-WE사업단.
- 오명숙(2006). 엔지니어임과 동시에 여성임을 잊지말라. 세상을 바꾸는 여성 엔지니어 2. 서울: 생각의 나무.
- 이재경(2000). 웹 기반 자기주도적 학습 모형의 개발 및 적용에 관한 연구. 교육공학연구, 16(2): 83-106.
- 이은실(2001). Best Teacher의 수업특성: 포항공대 졸업생의 추천기준 분석. 고등교육연구, 12(1): 91-118.
- 정미경(2008). 자기조절학습 탐구. 한국학술정보.
- 정해숙.정경아.윤명옥(2003). 교사의 양성평등의식 조사 및 제고 방안 마련을 위한 정책연구. 교육인적자원부.
- 윤명옥(1999). 초.중.고등학교 교사들의 양성평등의식 차이에 관한 연구. 연세대학교 석사학위논문.
- 진영은.이진욱(2007). 자기주도학습에 관한 국내 연구동향 및 과제. 한국교원교육연구, 24(1): 221-249.
- 최순자(2006). 여성공학기술 인력 육성 및 활용을 위한 자료 분석 및 정책제안. 세상을 바꾸는 여성 엔지니어 2. 서울: 생각의 나무.
- 허균.원효헌.이운식 (2007). 학습자 인식 분석을 통한 여성 공학교육 방향 탐색 사례 연구. 공학교육연구, 10(3): 21-37.
- 허창수(2006). 성인지(gender-sensitive) 관점의 양성평등 교육과정 운영과 교사양성제도에 대한 제언. 교육과정연구, 24(4): 55-81.
- Brookfield, S.(1986). Understanding and Facilitating adult learning. San Francisco. CA: Jossey-Bass.
- Fox, M. F.(1989). Women and higher education: Gender differences in the status of students and scholars. In women: A feminist perspective, 4th ed., edited by Jo Freeman. Palo Alto, CA: Mayfield.
- Grow, G. O.(1991). Teaching learners to be selfdirected. Adult Education Quarterly, 41(3): 125-149. https://doi.org/10.1177/0001848191041003001
- Guglielmino, L. M.(1977). Development of the selfdirected learning readiness scale. Doctoral dissertation. University of Georgia.
- Hacker, S. L(1989). Pleasure, power, and technology: Some tales of gender, engineering, and th cooperative workplace. London: Unwiin Hyman.
- Hammond, M. & Collins, R.(1991). Self-directed learning: Critical practice. New York: Association Press.
- Keller, J. M. (1983). Motivational design of instruction. In C. M. Reigeluth (Ed.), Instructional design theories and models. (pp. 383-433). New York: Lawrence Erlbaum Associates.
- Knowles, M. S.(1975). Self-directed learning: A guide for learners and teachers. New York: Association Press.
- Long, H. B.(1991). College student's self-directed learning readiness and educational achievement. In H. B. Long & Associates(Ed.), Self-directed learning: Consensus & Conflict(pp.1-33). Norman, OK: Oklahoma Research Center for Continuing Professional and Higher Education.
- Long, H. B.(1995). Self-directed learning: Challenges and opportunities. Asia-Pacific Seminar on Self-Directed Learning.
- Long, H. B. & Walsh, S. M.(1993). Self-directed learning research in the community/junior college: Description, conclusions and recommendations. Community College Journal of Research and Practice, 17(2): 153-166. https://doi.org/10.1080/0361697930170205
- Morris, S. S.(1995). The relationship between self-directed learning readiness and academic performance in a nontraditional higher education program. Unpublished doctoral dissertation, University of Oklahoma.
- Oddi, L. F.(1986). Development and validation of an instrument to identify self-directed continuing learners. Adult Education Quarterly, 36(2): 97-107. https://doi.org/10.1177/0001848186036002004
- Prengel, A.(1992). 'Was will die feministic Padagogik?', in E. Glumpler,(Hg.), Madchenbidung Frauenbildung. 148-155. Bad Heilbrumuu: Klinkhardt, S.
- Saymour, E. and N. M. Hewitt(1994). Talking about leaving. Why undergraduates leave the science. West View Press.
- Simons, P.(1993). Constructive learning: The role of the learner. In T. Duffy, J. Lowyck & D. Jonassen(Eds.), Designing environments for constructive learning(NATO/ASI Series).
- Sink, C. A.(1991). Self-regulated learning and academic performance in middle school children. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 334270).
- Tough, A. M.(1979). The adult's learning projects (2nd ed.). Austin, Tx: Learning Concepts.
- Zimmerman, B. J. (1990). Self-regulated learning and academic achievement: An overview. Educational Psychologist, 25(1): 3-17. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2501_2