References
- 구자홍, 2000, 고등학생들의 공간능력과 천체운동 개념과의 상관관계. 한국교원대학교 석사학위논문, 87 p.
- 김범기, 이항로, 김기정, 1996, 천문 개념 성취도와 공간능력과의 상관관계에 관한 연구. 한국초등과학교육학회지, 15, 315-325.
- 김상달, 이용섭, 이상균, 2005, 초등학교 학생들의 공간능력과 천체운동개념 및 과학탐구능력과의 관계. 한국지구과학회지, 26, 461-468.
- 김석천, 박상태, 이희복, 정기주, 2007, 지식상태분석법을 이용한 학습 진단평가도구로의 활용성 분석. 한국과학교육학회지, 27, 346-353.
- 김승동, 김응환, 김태균, 노영순, 박달원, 변두원, 이덕호(공주대학교 과학교육연구소), 2002, 지식공간론 입문. 도서출판 보성, 대전, 148 p.
- 김현재, 김순남, 1988, 아동의 Euclid적 공간개념 형성에 관한 연구. 한국과학교육학회지, 8, 23-32.
- 김희수, 서창현, 이항로, 2003, 천문학적 공간개념 수준에 관한 검사도구 개발. 한국지구과학회지, 24, 508-523.
- 명전옥, 2001, 예비교사들의 지구과학 문제 해결 실패 요인.한국지구과학회지, 22, 339-349.
- 박상태, 변두원, 이희복, 김준태, 육근철, 2005, 지식상태분석법을 통한 예비교사들의 학년별 물리개념 위계도 분석. 한국과학교육학회지, 25, 746-753.
- 변두원, 박달원, 이덕호, 2002, 지식공간론에 기초한 학습경로 탐색 알고리즘 연구. 공주대학교 과학교육연구, 33, 175-188.
- 변두원, 정인철, 박달원, 노영순, 김승동, 2004, 수학 교육에서 평가결과에 기초한 개별화 학습과정의 위계도. 한국수학교육학회지, 43, 75-85.
- 변재성, 정재구, 문병찬, 정진우, 2004, 지구와 달의 운동에 대한 고등학생들의 생각. 한국지구과학회지, 25, 519-531.
- 임청환, 1992, 서열화 이론을 이용한 논리적 사고력의 위계분석. 한국지구과학회지, 13, 290-303.
- 임청환, 김학목, 1994, 대기압과 달의 운동에 관한 중학생들의 개념 분석. 한국지구과학회지, 15, 157-169.
- 정진우, 조선형, 임청환, 1996, 과학개념의 위계적 분석 및 그 적용을 통한 교수 효과와 과학교육과정 계열성의 타당화 평가 연구. 한국과학교육학회지, 16, 1-12.
- 최호순, 1999, 중학생들의 공간능력과 천체운동 개념 및 과학탐구능력과의 관계. 한국교원대학교, 석사학위논문,55 p.
- AAAS (American Association for the Advancement of Science),1993, Benchmarks for science literacy. Oxford University Press, NY, USA, 448 p.
- Airasian, P.W. and Bart, W.M., 1975, Validating a priori instructional hierarchies. Journal of Educational Measurement,12, 163-173. https://doi.org/10.1111/j.1745-3984.1975.tb01018.x
- Bart, W.M., 1976, Some results of ordering theory for Guttman scaling. Educational and Psychological Measurement, 36, 41-148
- Bart, W.M. and Krus, D., 1973, An ordering-theoretic method to determine hierarchies among items. Educational and Psychological Measurement, 33, 281-300.
- Bergan, J.R., 1980, The Structural analysis of behavior: An alternative to the learning-hierarchies model. Review of Educational Research, 50, 625-646. https://doi.org/10.3102/00346543050004625
- Doignon, J.P. and Falmagne, J.C., 1999, Knowledge Spaces. Springer-verlag, NY, USA, 300 p.
- National Research Council, 1996, National science education standards. National Academic Press, Wasington DC, USA, 262 p.
- Pallrand G.J. and Fred, S., 1984, Spatial ability and achievement in introductory physics. Journal of Research in Science Teaching, 21, 507-516. https://doi.org/10.1002/tea.3660210508
- Piaget, J. and Inhelder, B., 1967, The child’s conception of space. Norton, NY, USA, 490 p.
- Smith, W.S. and Schroeder, C.K., 1979, Instruction of fourth grade girls and boys on spatial visualization. Science Education, 63, 61-66. https://doi.org/10.1002/sce.3730630110
- Tracy, D.M., 1990, Toy-Playing Behavior, Sex-Role Orientation, Spatial Ability, and Science Achievement. Journal of Research in Science Teaching, 27, 637-649. https://doi.org/10.1002/tea.3660270704
- Walter, M., 1981, Geometry for Young Students in the 80'.Teacher, 98, 434-442.
Cited by
- Middle School Students' Knowledge State Analysis about Light vol.32, pp.8, 2012, https://doi.org/10.14697/jkase.2012.32.8.1345
- An Analysis of Systems Thinking Revealed in Middle School Astronomy Classes: The Case of Science Teachers’ Teaching Practices for the Unit of Stars and Universe vol.36, pp.6, 2015, https://doi.org/10.5467/JKESS.2015.36.6.591