The Highest Achievers' Gender Characteristics in Elementary Science Process Skills of Problem Solving

초등 과학 최상위권 학생의 과학 탐구 능력 문제 해결 과정에서의 성별 특성

  • Received : 2010.07.05
  • Accepted : 2010.08.17
  • Published : 2010.08.31

Abstract

As research results, male schoolchildren were found to solve problems more easily in the area of basic process skills while female schoolchildren were found to solve problems in the area of integrated process skills. Schoolboys showed the high tendency to solve problems in a planning pattern by memory, or solving pattern in which they are fully aware of the contents of both questions and choices in answer sheets, or the pattern which they are fully aware of distracters in answer sheets; in contrast, schoolgirls showed a high tendency to get a good result by analyzing both questions & choices in answer sheets or analyzing a chart, graph and illustration, which explains that female schoolchildren tend to solve problems in more diverse ways than male schoolchildren. In case of a poor achiever, male schoolchildren tend to make a failure while trying to find answers in an inadequately understood state or trying to solve on mistaken memories while doing questions immediately while female schoolchildren showed a lot of solving patterns based on mistaken memories or wrong analyses of a chart, illustration, or graph. Such results are believed to offer the implications on the understanding of male/female schoolchildren in their problem-solving pattern of their exploratory ability in elementary science and on its subsequent program development.

과학 최상위권 남녀 학생 14명(남 7명, 여 7명)을 최종 선정하여 과학 탐구 문제 해결과정에 따른 성별 특성에 대한 연구를 수행하였다. 연구결과, 남학생이 기초 탐구 능력에서 문제를 더 쉽게 해결하였고 통합 탐구 능력에서는 여학생이 문제를 더 쉽게 해결하였다. 성공하는 경우, 남학생은 기억에 의한 계획 유형과 문두와 답지의 내용을 모두 확실히 아는 풀이 유형 및 답지 중 확실히 알고 있는 유형으로 문제를 푸는 경향이 높았다. 여학생의 경우 문두와 답지를 분석하거나 표, 그래프, 그림을 분석하여 성공하는 경향이 높았다. 여학생이 남학생에 비해 다양한 방법으로 문제 해결을 하는 경향이 있음을 보여주고 있다. 실패하는 경우, 남학생은 즉시 풀이하면서 충분히 이해가 되지 않은 상태에서 답을 구하거나 잘못된 기억으로 해결하다 실패를 하는 경향이 높고 여학생은 잘 못 기억하거나 표, 그림, 그래프를 잘 못 분석한 풀이 유형이 많았다. 이 결과는 과학 탐구 능력 문제 해결에 대한 남녀 학생에 대한 이해를 높일 수 있고 프로그램 개발에 시사점을 제공한다.

Keywords

References

  1. 권재술, 이성왕 (1998). 물리 문제 해결 실패자와 성공자의 문제 해결 사고 과정에 관한연구. 한국과학교육학회지, 8(1), 43-56.
  2. 김용권, 이총영, 이석희 (2004). 과학놀이 활동이 아동들의 과학적 태도와 탐구능력에 미치는 효과. 초등과학교육, 23(1), 17-26.
  3. 김유정, 최길순, 노태희 (2009). 고등학생들의 과학 그래프 작성 및 해석 과정에서 나타난 오류. 한국과학교육학회지, 29(8), 978-989.
  4. 김은진 (2006). 과학 문제 풀이 과정에서 나타난 초등 과학 영재들의 사고 특성 탐색. 초등과학교육, 25(2), 179-190.
  5. 김찬종 (1998). 초등 과학 우수 학생의 일상적 맥락의 과학 문제 해결 과정: 서답형 문항에 대한 응답 분석. 한국초등과학교육학회지, 17(1) 75-87.
  6. 김태선, 배덕진, 김범기 (2002). 중학생의 그래프 능력과 논리적 사고력 및 과학 탐구 능력의 관계. 한국과학교육학회지, 22(4), 725-739.
  7. 노태희, 전경문 (1997). 물질의 분자 수준을 시각적으로 강조하는 4단계 문제 해결식 수업이 학생의 개념과 문제 해결 능력에 미치는 효과. 한국과학교육학회지, 17(3), 313-321.
  8. 박학규, 권재술 (1991). 물리 문제 해결에 관한 최근 연구의 분석. 한국과학교육학회지, 11(2), 67-77.
  9. 박학규, 이용현 (1993). 물리 문제 해결 과정에서 중학생들의 사고 과정의 특성 분석. 한국과학교육학회지, 12(3). 49-59.
  10. 배희숙, 전영석, 홍준희 (2009). 과학 탐구 능력 신장을 위한 과학 글쓰기 교수․학습 전략 개발. 초등과학교육, 28(2), 178-186.
  11. 신동희, 박정, 노국향 (2002). OECD 주관 학생 성취도 국제비교연구(PISA 2000) 지구 환경 과학 영역 성취도에서의 성 차이. 한국과학교육학회지, 22(1), 40-53.
  12. 이성왕 (1987). 물리문제해결 과정에서의 전문가와 초심자의 사고과정의 비교 분석. 석사학위논문, 한국교원대학교.
  13. 이현래, 김범기 (2005). 중학생의 학습양식 유형에 따른 과학 탐구 능력. 한국과학교육학회지, 25(5), 541-546.
  14. 이혜주 (2006). 초등학교 아동의 과학적 문제 발견 능력에 영향을 미치는 관련 변인에서의 남녀 차이. 초등과학교육, 25(4), 419-429.
  15. 전경문 (1999). 문제 해결 전략과 해결자․청취자 활동; 화학 수업에서의 교수 효과 및 소집단 문제 해결 과정. 서울대학교 대학원 박사논문.
  16. 정경아, 최윤정, 윤초희, 이미순 (2006). 영재교육 성별 실태 및 영재 여학생 육성 방안. 한국여성개발원, 2006 연구보고서-10.
  17. 정미라, 이기영, 김찬종 (2004). 초등학교 학생들의 과학 선다형 문항 풀이 과정에서의 오류분석. 초등과학교육, 23(4), 332-343.
  18. 조희영, 최경희 (2000). 과학 교수-학습과 수행평가. 서울: 교육과학사.
  19. 홍미영, 박윤배 (1994). 대학생들의 기체의 성질에 대한 문제 해결 과정의 분석. 한국과학교육학회지, 14(2), 143-158.
  20. 홍미영, 박윤배 (1995). 문제의 특성에 다른 대학생들의 화학 문제 해결 과정의 차이 분석. 한국과학교육학회지, 15(1), 80-91.
  21. 홍순원, 이용섭 (2008). 창의적 문제 해결 학습이 학생들의 과학 탐구 능력 및 과학적 태도에 미치는 영향. 초등과학교육, 27(3), 233-243
  22. Abruscato, J. (2000). Teaching children science; A discovery approach. 5th ed. Boston, MA:Allyn and Bacon.
  23. Beller, M., & Gafni, N. (1996). The 1991 International assessment of educational progress in mathematics and science: The gender differences perspective. Journal of Educational Psychology, 88, 365-377. https://doi.org/10.1037/0022-0663.88.2.365
  24. Camacho, M., & Good, R. (1989). Problem solving and chemical equilibrium: Suddessful versus unsuccessful performance. Journal of Research in Science Teaching, 26(3), 251-272. https://doi.org/10.1002/tea.3660260306
  25. Hayes, J. R. (1989). The complete problem solver. (2nd ed.). Hillsdale, MI: Lawrence Erlbaum Associates.
  26. Johnstone, A. H. (1993). The development of chemistry teaching. Journal of Chemical Education, 70, 701-708. https://doi.org/10.1021/ed070p701
  27. Lyle, K. S., & Robinson, W. R. (2001). Teaching science problem solving: An overview of experimental work. Journal of Chemical, 78(9), 1162-1163.
  28. Mason, D. S., Shell, D. F., & Crawley, F. E. (1997). Difference in problem solving by nonscience majors in introductory chemistry on paired algorythmic-conceptual problems. Journal of Research in Science Teaching, 34(9), 905-924. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199711)34:9<905::AID-TEA5>3.0.CO;2-Y
  29. Martin, M. O., Mullis, I. V. S., Gonzales, E. J., Gregory, K. D., Smith, T. A., Chrostowski, S. J., Garden, R. A., & O'Connor, K. M. (2000). TIMSS 1999: International science report. International Study Center Boston College Lynch School of Education, 11, 331-351.
  30. Smith, M, U,. & Good, R, (1984). Problem solving and classical genetics: Successful versus unsuccessful performance. Journal of Research in Science Teaching, 21(9), 895-912. https://doi.org/10.1002/tea.3660210905
  31. Taconis, R., Ferguson-Hessler, M. G. M., & Broekkamp, H. (2001). Teaching science problem solving: An overview of experimental work. Journal of Research in Science Teaching, 38(4), 442-468. https://doi.org/10.1002/tea.1013