DOI QR코드

DOI QR Code

Continuous Formative Beauty of Geometrical Shapes

기하형태의 연속적인 조형성 -분자구조를 중심으로-

  • 김민호 (중앙대학교 대학원 산업공예)
  • Received : 2010.09.15
  • Accepted : 2010.10.26
  • Published : 2010.10.28

Abstract

The study on works motivated from interest in the nature of matters and inherent visual-perceptual structure in them aims at expressing formative continuity of the connections of three dimensions of simple geometrical shapes such as circles and lines, which are characteristics of shape of molecules. With such a purpose, this study examined the geometrical shapes in modern arts and structural connection and symbolism of molecule structure, and based on such considerations, it expressed successive formative beauty which comes from repetitive connection between units by creating stereogram of simple geometrical shapes of molecule structure. The types of works include a method of connecting the units of molecule models and molecules seen in electron microscope with lines as a parameter and connecting units directly, which are used to express body accessory and metallic sculptures. Consequently, it attempted formation occurring spatial composition of continuity of division and duplication through direct connection between units and circular continuity coming from connection of simple geometrical shapes of molecule images such as spheres and curves transformed into stereogram.

물질에 대한 본질과 그 안에 내재된 시지각적 구조에 대한 관심으로부터 시작된 본 작품연구의 목적은 분자의 형태상 특징인 원, 선과 같은 단순기하형을 시공간에서 입체화시켜 이들 간의 결합이 갖은 조형적 연속성을 표현하는데 있다. 이와 같은 목적으로 현대미술에서의 기하형태는 무엇이며, 분자구조의 구조적 결합과 상징성이 어떠하였는가를 살펴보았으며, 이러한 고찰을 바탕으로 분자구조의 단순기하형태를 입체화시켜 단위체간의 반복적인 결합에서 오는 연속적인 조형성을 표출하였다. 작업의 유형은 분자모형과 전자현미경상에서 보이는 분자를 선을 매개체로 사용하여 단위체를 결합하는 방법과 단위체간을 직접 결합하는 방법으로 신체장신구와 금속조형물을 표현해 보았다. 결국은 단위체간의 직접결합을 통한 "분할과 복제의 연속성" 및 구와 곡선과 같은 분자이미지를 입체화 시킨 단순기하형들의 결합에서 오는 "순환적 연속성"이 공간적 구성에서 발생하는 조형화를 시도해 보았다.

Keywords

References

  1. 로즈메리 람버트, 이석우 역, "20세기 미술가" 열화당, p.13, 1986.
  2. 김현화, "미술 인간의 욕망을 말하고 도시가 되다", 저 이담북스, 179, pp.7-12.
  3. 크리스티나 로더, 러시아 구성주의
  4. Naum Gabo "Constructive Art", The Listener,(4 November, 1936), p.46.
  5. 최태만, "미술과 혁명", 재원, p.196. 1998.
  6. 손호영, "현대 패션에 나타난 러시아 구성주의의 조형성에 관한 연구", 홍익대학교 석사학위논문, p,25.
  7. 김태정, "기하형태의 운동성", 서울대학교 대학원 석사논문, 1993.
  8. 노은주, "현대건축에 있어 공간의 연속성과 불연속에 관한 연구", 홍익대학교 석사학위논문, p.5, 2003.
  9. 이정우, "접힘과 펼쳐짐", 라이프니치, 현대과학, p.203, 2000.
  10. 오광수, "추상미술과 이해", 일지사, p.78, 1988.
  11. 서동주, "원의 상징적 의미에 관한 도자의 입체 표면", 이화여자대학교, p.80, 1984.
  12. 김홍규, "원의 이미지를 담은 테이블", 서울대학교 석사학위논문, p,9.
  13. 김정란, "상징, 기호, 표기", 조르쥬나타프지음 열화당, p.80, 1985.
  14. 김재은, "예술심리학", 루돌프 아른하임지음, 이화여자대학교, p.325, 1979.
  15. 김홍규, "원의 이미지를 담은 테이블, 서울대학교 석사학위논문", 1992.