LA/LB항과 부산항의 저탄소 항만운영에 관한 비교연구 - 비용부담을 중심으로 -

A Comparative Study on Low-Carbon Port Management of Busan and LA/LB - On the Basis of Port Management Cost -

  • 조동오 (한국해양대학교 국제해양문제연구소)
  • Cho, Dong-Oh (Institute of International Maritime Affairs, Korea Maritime University)
  • 투고 : 2010.04.05
  • 심사 : 2010.06.24
  • 발행 : 2010.06.30

초록

전 세계적으로 기후변화에 대응하기 위한 노력이 본격화되는 가운데, 그동안 관심이 적었던 항만으로부터의 탄소배출량이 상당량에 이르고 이의 억제를 위한 노력이 LA/LB(Los Angeles/Long Beach)항만을 중심으로 선진항만에서 전개되고 있다. 우리나라는 최근 Green Port 전략의 일환으로 부산항에서 저탄소 항만운영정책이 강화되고 있다. 저탄소 항만운영은 단기적으로 항만비용을 증가시켜 가격경쟁력을 약화시킨다. 따라서 부산항의 경우 저탄소 항만운영으로 인한 비용을 항만이용자에게 부담시키지 않고 항만당국이 저탄소를 위한 정책을 시행하고 비용을 부담하고 있다. 반면 LA/LB의 경우 저탄소 항만운영의 비용을 선주 및 화주 등 항만이용자에게 부담시키고 있다. 본 연구에서는 부산항과 LA/LB항의 저탄소 항만운영에 관한 비교분석을 통해 부산항의 지속가능한 항만운영의 시사점을 제시하였다.

In the midst of worldwide response to climate change, the advanced ports including LA/LB(Los Angeles/Long Beach) has started to reduce carbon emission from port area which has not been targets of interests in the worldwide cooperation. Recently, the Port of Busan has started to reduce carbon emission from the port area under the Green Port Strategy in Korea. However, the low-carbon port management increases the cost of port management and negatively impacts the port competitiveness in the short term. Therefore, the Busan Port Authority is carrying out the low-carbon projects directly and has not transfer the cost to the port users, such as shipowers, cargo owners and terminal operators. However, the Port Authority of LA/LB has transferred the cost at low-carbon port management to customers of port. In this study, comparative analysis on cost of low-carbon port management at Busan and LA/LB is carried out for sustainable port management.

키워드

과제정보

연구 과제 주관 기관 : 한국연구재단

참고문헌

  1. 김범중, 김우선, 김운수, 김찬호, 김근섭(2009), 기후변화 대응 연구 : 항만분야 기후변화협약 대응방안, 한국해양수산개발원, pp. 110-111.
  2. 송계의, 한철환, 김부길(2006), 환경오염 저감을 통한 부산항의 Green Port 전략, 영남 Sea Grant 시범사업단, pp. 22-23.
  3. 이정전(2000), 환경경제학, 박영사, pp. 142-147.
  4. Carl Moyer Progam, http://www.arb.ca.gov/msprog/moyer/moyer.htm.
  5. Cho, D. O.(2010), Environmental Impacts of International Shipping: A Case Study of the Port of Busan, OECD Report, pp. 12-17.
  6. Goods Movement Action Plan (GMAP), http://www.arb.ca.gov/gmp/gmp.htm.
  7. IMO(2002), MARPOL 73/78 -Condollidated edition 2002, IMO, pp 408-417.
  8. IMO(2009), IMO News Magazine 2009, issue 3, p. 23.
  9. OECD(ENV/EPOC/WPNEP/T(2009)5/REV1(2009), Environmental Impacts of International Shipping: Role of Ports - Case Study of the Ports of Los Angeles and Long Beach, pp. 12-19.
  10. San Pedro Bay Ports Clean Air Action Plan (CCAP), http://www.cleanairactionplan.org/.