Methodology of the Spatial Boundary Determination for Trade Area of Large-scale Discount Stores Using GIS and Road Connectivity

GIS와 도로연결성을 이용한 대형할인점 상권의 공간적 범위 설정 방법

  • 이용익 (지능형국토정보기술혁신사업단) ;
  • 홍성언 (청주대학교 지적학과) ;
  • 박수홍 (인하대학교 지리정보공학과)
  • Received : 2009.09.23
  • Accepted : 2010.04.22
  • Published : 2010.04.30

Abstract

The present study attempts to provide the practical methodology to determine the spatial boundary of trade area, not depending on conventional circle-based regional analysis, but adopting dimension-diverging conception based on GIS and road connectivity by exemplifying a large-scale discount store with an outlook to enhance accuracy and reliability in trade area analyzing. Unlike the preliminary researches frequently relying on circular form of interpretation which were not likely to exclude obstacles blocking the accessibility to trade areas, the method suggested by the study is to suggest an alternative way for demarcating the trade areas more practically with better access by excluding in-between obstacles. Finally, we show verification of proposed cost models and performance by join strategy.

본 연구에서는 상권분석의 정확도와 신뢰성 향상을 위해 대형할인점을 사례로 원형의 상권 범위 설정이 아닌 GIS와 도로의 연결성을 이용하여, 접근성이 고려된 현실성 있는 상권의 공간적인 범위를 결정할 수 있는 방법을 제시하고자 한다. 선행 연구에서 빈번하게 이용되는 원형의 상권은 접근을 방해하는 장애물이 있는 경우에도 상권의 공간적인 범위에 포함되는 문제가 있었지만 본 연구에서 제안한 방법을 적용하여본 결과, 장애물이 배제된 실질적인 접근성의 고려로 보다 현실적인 상권의 공간적인 범위 설정이 가능하였다.

Keywords

References

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