The Effectiveness of Constructivist Science Education Integrated with Art Experience on Young Children's Science Process Skills and Scientific Attitudes

구성주의에 기초한 과학.미술 통합 활동이 유아의 과학과정기술과 과학적 태도에 미치는 영향

  • Received : 2010.08.30
  • Accepted : 2010.11.18
  • Published : 2010.12.31

Abstract

This research involved the conducting of an experiment in order to determine the relative effectiveness of constructivist science education when integrated with art experience and constructivist science education for young children. Forty-one children of five years of age in two daycare center classes were assigned to experimental and comparative groups. The experimental and comparative group participated in 15 units. The experimental group participated in science education integrated with art experience, while the comparative group participated in science education. The analysis of covariance revealed significant differences between the mean scores of the two groups on the posttests for science process skills and attitudes. This indicates that the children in the experimental group performed significantly better on the tests than the children in the comparative group. The results of this study suggest that incorporating constructivist science education activities with art experience are good activities for developing young children's science process skills and attitudes.

Keywords

References

  1. 강주희 (2005). 동화를 통한 과학 활동이 유아의 과학적 태도 및 탐구능력에 미치는 영향. 대구대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  2. 김미숙.최미숙(2005). 그림책을 활용한 과학통합활동이 유아의 과학적 과정기술 및 문제해결력에 미치는 영향. 열린유아교육연구, 10(2), 1-20.
  3. 김선영.이종희(2002). 유아 과학교육 목표로서의 과학적 사고에 대한 재조명. 유아교육연구, 22(2), 247-269.
  4. 김신곤(2009). 구성주의 교수방법이 유아의 과학적 개념변화에 미치는 효과. 한국영유아보육학, 57, 53-73.
  5. 김은희.김선영 (2007) 구성주의 접근의 그림자 활동이 유아의 그림자 개념 발달과 과학적 태도에 미치는 효과. 아동학회지 , 28(2), 19-37.
  6. 김인숙.신인숙(2008). 구성주의에 기초한 미술도형 활동이 유아의 창의성 및 공간능력에 미치는영향. 미래유아교육학회지, 15(1), 137-161.
  7. 김정주(2007), 문학을 통한 통합적 접근법에 의한 과학 활동이 유아의 과학적 개념 및 태도에 미치는 영향. 한국영유아보육학, 50, 229-252.
  8. 김현재(1998). 과학과 열린교육. 서울: 교육과학사.
  9. 류재만(2001). 구성주의 미술교육의 이론 정립을 위한 기초 연구. 사향미술교육논총, 8, 101-137.
  10. 박영란(1999). 구성주의 과학활동이 유아의 과학적 문제해결력 및 과학적 태도에 미치는 영향. 중앙대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  11. 박혜원(2008). 구성주의 과학프로그램이 유아의 창의성 및 문제해결력에 미치는 영향. 영재교육연구, 18(3), 401-424.
  12. 서영숙.채혜선.김영명.박진옥.이정란(2010). 표준보육과정과 보육프로그램 활용 및 효과 분석(11-1352000-000013-01). 서울: 보건복지가족부.
  13. 안경숙(2003). 유아 과학 활동과 통합된 과학능력 평가도구의 개발 : 과학적 태도, 탐구능력, 과학적 개념에 대한 평가. 덕성여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  14. 안경숙.이옥주(2003). 소리에 대한 음악과 과학교육 통합 활동이 유아의 음악적 개념에 미치는 영향. 음악교육연구, 24, 1-17.
  15. 안정희(2008). 유아 미술과 과학 통합 활동이 과학적 문제 해결력에 미치는 효과. 전남대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  16. 오숙현.이순자(2008). 구성주의에 기초한 미술교육 프로그램이 농촌지역 소규모 학급 유아의 미술에 대한 태도 및 미술능력에 미치는 영향. 미래유아교육학회지, 15(1), 107-135.
  17. 유경숙(1999). 구성주의에 기초한 밀가루점토활동 구성방식에 따른 유아의 과학적 개념, 과정기술 및 태도의 차이 분석. 중앙대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  18. 유희정.김희진.김문정.조혜주(2007). 육아지원기관의 교육.보육활동 분석(연구보고 2007-04). 서울: 육아정책개발센터.
  19. 이경민(2000). 상호작용적 교수법에 의한 과학교육이 유아의 과학적 개념.탐구능력.태도에 미치는 효과. 중앙대학교 박사학위 청구논문.
  20. 이경민(2004). 유아과학교육. 서울: 정민사.
  21. 이기숙(2008). 유아교육과정(개정판). 서울: 교문사.
  22. 이연란(2001). 과학 교육과 미술 교육을 연계한 특별활동 프로그램 개발 및 적용. 인천교육대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  23. 이정화.배소정(2003). 문학을 통한 과학 활동이 유아의 과학적 탐구능력 및 태도향상에 미치는 효과. 미래유아교육학회지, 10(1), 61-83.
  24. 이정화.이정은(2002). 유치원과 초등학교 저학년 교사들의 과학교육 실태 및 인식 비교연구. 열린유아교육연구, 6(4), 103-123.
  25. 이정화.한희승(2010). 악기를 활용한 음악.과학 통합 활동이 유아의 음악적 개념 및 과학적 과정기술에 미치는 영향. 아동학회지, 13(1), 283-300.
  26. 조재은(2006). 미술활동을 통한 과학교육이 유아의 '물'에 대한 개념과 과학적 태도에 미치는 효과. 중앙대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  27. 채영란.신수경(2008). 그리기를 활용한 과학 활동이 유아의 과학적 태도와 과학적 탐구능력에 미치는 효과. 한국생활과학지, 17(4), 601-608.
  28. Abruscato, J. (1992). Teaching children science : A Discovery approach (3rd ed.). Boston, MA : Allyn & Bacon.
  29. Abruscato, J. (2000). Teaching children science : A discovery approach (5th ed). Boston : Allyn and Bacon.
  30. American Association for the Advancement of Science (1990). Science for all Americans. New York, NY : Oxford University press.
  31. American Association for the Advancement of Science (1993). Benchmarks in science lilteracy. Washington, DC : Author.
  32. Bredekarnp, S., & Copple, C. (Eds.). (1997). Developmentally appropriate practice in early childhood programs (2nd ed.). Washington, DC : National Association for the Education of Young Children.
  33. Chaille C., & Britain, L. (2000). 유아과학교육의 구성주의적 접근. 이종희.김선영(공역). 서울: 교육과학사. (1997년 원저 발간).
  34. Charlesworth, R., & Lind, K. K. (2010). Math and science for young children(6th ed.). Belmont, CA : Wadsworth, Cengage Learning.
  35. DeVries, R., Edmiaston, R., Zan, B., & Hildebrandt, C.(2007). 구성주의 교육이란 무엇인가? : 정의와 교수원리. ln R. DeVries, B. Zan, C. Hildebrandt, R. Edmiaston, & C. Sales (Eds.), 구성주의 유아교육교수법(pp. 51-71)(곽향림.허미화.김선영 공역). 서울: 창지사. (2002년 원저 발간).
  36. Fischer, E. P. (2005/2010). 아인슈타인과 피카소가 만나 영화관에 가다. 유영미(역). 서울: 들녘. (2005년 원저 발간).
  37. French, L. (2004). Science as tne center of a coherent, intergrated early childhood curriculum. Early Childhood Research Quarterly, 19, 138-149. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2004.01.004
  38. Harlan, J. D. (1992). Science experiences for the early Childhood years (5th ed.). New York, NY : Macmillan.
  39. Harlan, J. D., & Rivkin, M. S. (2000). Science experience for the early childhood years : An Integratedapproach (7th ed.). Upper Saddle River, New Jersey : Prentice-Hall.
  40. Johnston, J. (2005). Early explorations in science (2nd ed). Maidenhead : Open university press.
  41. Kamii, C., & DeVries, R. (1978). Physical knowledge in preschool educaion : Implications of Piaget's theory. Englewood Cliffs, New Jersey : Prentice Hall.
  42. Kilmer, S. J., & Hofman, H. (1995) Transforming science curriculum. ln S. Bredkamp & T. Rosegrant (Eds.), Reaching potentials : Transforming early childhood curriculum and assessment (pp. 43-63). Washington, DC : National Association for the Education of Young Children.
  43. Kohl, M., & Potter, J. (2005). 미술활동을 통한 유아과학교육. 김선영. 최수경(공역). 서울: 학지사. (1993년 원저 발간).
  44. Lind, K. K. (2005). Exploring science in early childhood education (4th ed.). Belmont, CA : Delmar.
  45. Martin, D. J., Jena-Sigur, R., & Schmidt, E. (2005). Process-oriented inqury-A Constructivist approach to early childhood science education : Teaching teachers to do science. Journal of Elementary Science Education, 17(2), 13-26. https://doi.org/10.1007/BF03174678
  46. Michaels, S., Shouse, A. W., & Schweingruber, H. A. (2008). Ready, set, science! : Putting research to work in K-8 science classrooms. Washington, DC : National Academy press.
  47. Monhardt, L., & Monhardt, R. (2006). Creating a context for the learning of science process skills through picture books. Early Childhood Education Journal, 34(1), 67-71. https://doi.org/10.1007/s10643-006-0108-9
  48. National Research Council (1996). National science education standards. Washington, DC : National Academy Press.
  49. Thompson, C. M. (1995). Transforming curriculum in the visual arts. In S. Bredekamp, & T. Rosegrant (Eds.), Reaching potentials : Transforming early childhood curriculum and assessment : Vol. 2. Washington, DC : National Association for the Education of Young Children.
  50. Waite-Stupiansky, S. (1997). Building understanding together : A constructivist approach to early childhood education. Albany, NY : Delmar.