Joint Attention and Language Development in Infants from Multi-Cultural Families

다문화 가정 유아들의 함께 주의하기와 언어발달

  • Received : 2010.08.27
  • Accepted : 2010.11.18
  • Published : 2010.12.31

Abstract

Joint attention, language development, and the relationship between these two variables were compared in infants from multi-cultural and Korean families. Joint attention was observed in both the Early Social Communication Scale (ESCS) and in infant-mother free play. Language development was evaluated by means of the MacArthur-Bates Communicative Development Inventory-Korean. There were no group differences in initiating and responding to joint attention in ESCS. However, in infant-mother free play, joint attention episodes were less and shorter in duration with infants from multi-cultural families than in Korean infants. The size of both the expressive and receptive vocabulary was also smaller in infants from multi-cultural families than in Korean infants. In terms of Korean infants, mean duration of joint attention episodes in free play showed a significant positive correlation with the size of the expressive vocabulary and initiating joint attention in ESCS also showed a significant positive correlation with the size of receptive vocabulary. However, none of the measures of joint attention indicated a significant relationship with the size of either expressive or receptive vocabulary in infants from multi-cultural families.

Keywords

References

  1. 경상북도 여성정책연구원(2007). 2007 경상북도 결혼이민자가족실태 조사와 정책 연구.
  2. 곽금주(2008). 다문화 가정 아동의 발달과 적응 : 다문화 가정에서의 부모-자녀간의 상호작용패턴과 그 효과를 중심으로. 한국 심리학회 연차학술발표대회 논문집, 1-26.
  3. 구효진.최진선 (2007). 농어촌 다문화 가정 유아의 인지적 특성에 관한 연구. 열린유아교육연구, 12(6), 43-67.
  4. 권수진(2006). 다문화 가정 아동과 일반 가정 아동의 생성이름대기 특성 비교. 명지대학교 사회교육대학원 언어치료학과 석사학위 청구논문.
  5. 김갑성(2006). 한국 내 다문화 가정의 자녀 교육 실태 조사 연구. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  6. 김민화.신혜은(2008). 농촌지역 다문화가정 취학 전 유아 한국어교육 지원을 위한 기초연구. 아동학회지, 29(2), 155-176.
  7. 김연수.곽금주(2010). 영아기 어머니의 언어적 반응성 및 영아의 비언어적 의사소통능력과 아동초기 언어능력간의 관계. 인간발달연구, 17(1), 191-208.
  8. 김이선(2008). 결혼이주여성의 문화적 갈등과 소통 경험을 통해 본 정신건강의 역동성. 한국 심리학회 연차학술발표대회 논문집, 27-51.
  9. 김희태.권영덕 (2007). 다문화 가정 유아의 유아교육기관에의 적응과 변화과정. 미래유아교육학회지, 14(4), 96-117.
  10. 박경자.김송이(2007). 농촌지역 국제결혼가정 유아의 사회정서발달. 아동학회지, 28(5), 91-108.
  11. 박영신.박난희.김효정(2009). ESCS로 평가한 함께 주의하기의 발달 : 종단적 비교. 한국 심리학회 연차학술발표대회 논문집, 74-75.
  12. 배소영.곽금주.장유경.성현란(2006). M-B CDI-K 영유아용과 유아용.
  13. 송혜은(2008). 다문화 가정 자녀들의 수학학습성취도 실태조사, 한국교원대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  14. 양순미(2007). 농촌지역 다문화 가족의 초등학생들의 학교생활적응과 가족생화행복에 작용하는 요인. 한국심리학회지 : 여성, 12(4), 559-576.
  15. 오성배(2005). 코시안 아동의 성장과 환경에 관한 사례연구. 한국교육개발원, 한국교육, 32(3), 61-83.
  16. 오성배(2007). 국제결혼가정 자녀의 교육기회실태와 대안모색. 인간연구, 12, 1-15.
  17. 유현경.장현심.최나야.이순형.이강이(2009). 다문화 가정 어머니의 한국어능력과 유아기 자녀의 언어발달. 아동학회지, 30(3), 23-36.
  18. 윤갑정.고은경(2006). 다문화적 배경을 가진 유아의 한국 유아교육기관에서의 생활에 대한 질적 연구. 유아교육연구, 26(2), 147-168.
  19. 이현진(2010). 다문화 가정 유아들의 함께 주의하기와 언어발달. 경북대학교 36차 사회과학콜로키움자료집.
  20. 이혜련.이귀옥.이영주(2007). 영아의 공동주의와 초기 언어발달의 관계. 아동학회지, 28(5), 297-307.
  21. 정순연(2008). 다문화 가정 어머니의 한국어 능력과 유아 언어능력과의 관계. 한국교원대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  22. 정윤경.곽금주(2005). 영아기 공동주의 발달에 대한 단기 종단연구 : 어머니와 자유놀이에서 주의상태와 가리키기 행동을 중심으로. 한국심리학회지 : 발달, 18(1), 137-154.
  23. 정은희(2004). 농촌지역 국제결혼 가정 아동의 언어발달과 언어환경. 언어치료연구, 13(3), 33-52.
  24. 조용달(2006). 다문화가정의 자녀 교육 실태조사. 교육인적자원부.
  25. 행정안전부(2010). 2010년 지방자치단체 외국계 주민현황.
  26. 허미화(2008). 한국사회의 다문화적 변화와 국제결혼가정 유아의 교육환경 고찰. 유아교육연구, 28(1), 265-281.
  27. 황상심(2008). 농촌지역 다문화 가정 아동들의 언어특성연구. 대구대학교 박사학위 청구논문.
  28. Bakeman, R., & Adamson, L. B. (1984). Coordinating attention to people and objects in mother-infant and peer-infant interaction. Child Development, 55, 1278-1289. https://doi.org/10.2307/1129997
  29. Baron-Cohen, S. (1991). Precursors to a theory of mind : Understanding attention in others. In A. Whiten (Ed.), Natural theories of mind : Evolution, development, and simulation of everyday mindreading. Oxford, England : Basil Blackwell.
  30. Carpenter, M., Nagell, K., & Tomasello, M. (1998). Social cognition, joint attention, and communicative competenee from 9 to 15 months of age. Monographs of the Society for Research in Child Development, 63(4).
  31. Charman, T., Baron-Cohen, S., Swettenham, J., Baird, G., Cox, A., & Drew, A. (2000). Testing joint attention, imitation, and play as infancy precursors to language and theory of mind. Cognitive Development, 15(4), 481-498. https://doi.org/10.1016/S0885-2014(01)00037-5
  32. Claussen, A. H., Mundy, P. C., Willoughby, J. C., & Scott, K. (2002). Joint attention and disorganized attachment status in infants at risk. Development and Psychopathology, 14, 279-292.
  33. Flanagan, P., Coppa, D., Riggs, S., & Alario, A. (1994). Communicative behavior of infants of teen mothers. Journal of Adolescent Health, 15, 169-175. https://doi.org/10.1016/1054-139X(94)90545-2
  34. Goldsmith, D., & Rogoff, B. (1997). Mothers' and toddlers' coordinated joint focus of attention : Variations with maternal dysphoria. Developmental Psychology, 33, 113-119.
  35. Hecke, A. V. V., Mundy, P. C., Acra, C. F., Block, J. J., Delgado, C. E. F., Parlade, M. V., Meyer, J. A., Neal, A. R., & Pomares, Y. B. (2007). Infant joint attention, temperament, and social competence in preschool children. Child Development, 78(1), 53-69. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2007.00985.x
  36. Hirose, T., Mikuni, K., Tanaka, K., Minagawa, E. M., Kitagawa, K. K. K., & Suzuki, M. (2000). A preliminary Study on relationship between motherinfant interaction and joint attention in Japan. Infant Mental Health Journal, 21(4-5), 269-269.
  37. Hustedt, J. T., & Raver, C. C. (2002). Scaffolding in low-income mother-child dyads : Relations with joint attention and dyadic reciprocity. International Journal of Behavioral Development, 26(2), 113- 119. https://doi.org/10.1080/01650250042000636
  38. Mundy, P., Block, J., Delgado, C., Pomares, Y., Hecke, A. V. V., & Parlade, M. V. (2007). Individual differences and development of joint attention in infancy. Child Development, 78(3), 938-954. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2007.01042.x
  39. Mundy, P., Delgado, C., Block, J., Venezia, M., Hogan, A., & Seibert, J. (2003). A manual for the abridged Early Social Communication Scales (ESCS). University of Miami.
  40. Raver, C. C. (1996). Success at catching and keeping toddler's attention : An examination of joint attention among low-income mothers and their 2-year-olds. Early Development and Parenting, 5(4), 225-236. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-0917(199612)5:4<225::AID-EDP135>3.0.CO;2-F
  41. Tomasello, M. (1995). Joint attention as social cognition. In C. Moore & P. Dunham (Eds.), Joint attention : Its origin and role in development..Hillsdale, NJ : Lawrence Erlbaum.
  42. Tomasello, M., &. Farrar, M.J. (1986). Joint attention and early language. Child Development, 57, 1454-1463. https://doi.org/10.2307/1130423
  43. Vaughan, A., Mundy, P., Block. J., Brunette, Co., Delgado, C., Gomez, Y., Meyer, J., Neal, A. R., & Pomares, Y. (2003). Child, care-giver, and temperament contribution to infant joint attention. Infancy, 4(4), 603-616. https://doi.org/10.1207/S15327078IN0404_11