The Relationship between the Home Literacy Environment and Mother's Teaching Behavior, and 18 to 24-year-old Infant's Vocabulary Ability According to SES of Families

가정의 사회경제적 배경에 따른 18~24개월 영아의 가정문해환경 및 어머니의 상호반응적 교수행동과 영아의 어휘력 간의 관계

  • Park, Su-Jin (Department of Child and Family Studies. Yonsei University) ;
  • Kim, Myoung-Soon (Department of Child and Family Studies. Yonsei University)
  • 박수진 (연세대학교 아동.가족학과) ;
  • 김명순 (연세대학교 아동.가족학과)
  • Received : 2010.04.29
  • Accepted : 2010.07.08
  • Published : 2010.08.31

Abstract

This study was conducted in order to identify the relationship between home literacy environment and mother's interactive teaching behaviors, and infant's vocabulary ability. The subjects of this study were 53 infants between the ages of 18 to 24 months and their mothers. In order to measure the home literacy environment, the questionnaire used by Han Chan-Hee (2006), which was partly modified from Shapiro (1979), was selected, and to analyze mothers' teaching behaviors, Barnard's NCAST Teaching Scale(1978) was used. The infant's vocabulary ability was measured by the questionnaire first used by Lim Yong-Soon(2002), which was partly modified from the MCDI used by Fenson et al(1991). In conclusion, this study, most importantly, suggests that the teaching behaviors of the mothers themselves as well as the home literacy environment can both be very important factors affecting infant vocabulary development.

Keywords

References

  1. 강은진 .박혜경(2007). 영아 언어발달 연구의 경향 분석 : 0-36개월 미만 영아를 대상으로. 유아교육연구, 27(2), 139-161.
  2. 김명순(2009a). 위 스타트 보육 .교육 영역 중재프로그램의 개발과 수행, 결과 및 전망. 위스타트 국제학술대회 자료집 : 세계의 스타트 프로그램-빈곤 아동을 위한 혁신적 접근, pp. 57-89.
  3. 김명순(2009b). 貴困家庭の乳皃のためのWE Start家庭訪間 プログラムの遁用と效果.日本保育學會, 제 62회 대회, 日本 : 千葉市 千業大學.
  4. 김명순 . 황혜정 .안효진(2010, 출간중). 영아기 예방적 가정연계 놀이중재프로그램의 이론과 실재. 서울 : 다음세대.
  5. 김수진(2009). 가정환경변인이 유아의 언어능력에 미치는 영향. 대구가톨릭대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  6. 박혜경(2005). 유아 언어 관련 연구 동향 : 국내 학술지를 중심으로. 교육과학연구, 36(1), 393-409.
  7. 보건복지가족부(2009). 2009년 국민기초생활보상사업 안내. 서울 : 보건복지가족부.
  8. 신혜영 .김명순(2008). 저소득 가정 부모의 문해 발달 태도 및 가정 문해 활동과 유아의 어휘력, 인쇄물 개념간의 관계. 아동학회지, 29(4), 199-212.
  9. 안현숙(2008). 가정의 소득수준과 어머니의 양육행동 및 영아의 어휘력. 연세대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  10. 유경준. 최바울(2008). 중산층의 정의와 추정 : KDI 재정 .사회정책동향(2008 상반기). 서울 : 한국개발연구원.
  11. 이민주(2005). 저소득 가정의 유아를 위한 그림책읽기 중재 활동이 언어발달에 미치는 효과. 연세대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  12. 이지연 . 이근영. 장유경(2004). 어머니의 책읽기 상호작용 유형이 영아의 초기 어휘 발달에 미치는 영향. 한국심리학회지 : 발달, 17(1), 131-146.
  13. 임용순(2002). 한국 영아의 어휘발달과 어머니와의 상호작용. 연세대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  14. 장유경.홍세희. 이근영(2007). 어휘 습득에서 어머니의 언어적 입력의 양과 상호작용 유형의 영향 : 다층 모형의 적용. 아동학회지, 28(5), 109-126.
  15. 한국유아교육학회(1997). 유아교육사전. 서울 : 한국사전연구사.
  16. 한찬희(2006). 만 2세 영아의 문해 발달에 대한 어머니의 태도와 가정문해환경. 연세대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  17. 황현이(2005). 가정의 소득수준과 아동의 언어능력 및 가정문해환경. 연세대학교 석사학위 청구논문.
  18. 현대경제연구원(2009). 최근 중산층 붕괴 현황과 시사점 : 3년간(05-08년) 중산층 7.6%가 사라졌다. 현대경제연구원 웹 사이트 http : //www.hri.co.kr에서 2009년 6월 2일 인출.
  19. 호수진(2007). 어머니의 문해 신념 및 가정문해환경이 만 2세 영아의 어휘력에 미치는 영향. 연세대학교 석사학위 청구논문.
  20. Atkinson, Rainwater, & Smeeding (1995). Social Policy Studies : Income distribution in OECD countries, OECD.
  21. Auerbach, E. (2001). Toward a social-contextual approach to family literacy. In S. W. Beck & L. Nabors Olah (Eds.), Language and literacy. Beyond the here and now (pp. 381-397). Cambridge, MA; Harvard Educational Review.
  22. Barnard, K. E. (1978). Nursing Child Assessment Satellite Training Manual (pp. 16-169). Seattle, WA : University of Washington NCAST Publication.
  23. Bee, H. L., Barnard, K. E., Eytes. S. J., Gray. C. A., Hammond, M. A., & Spietz, A., Synder, C., Clark, B. (1982). Prediction of IQ and language skill from perinatal status, child performance, family characteristics, and mother.infant interaction. Child Development, 53(5), 1134-1156. https://doi.org/10.2307/1129003
  24. De Temple, J. M., & Beals, D. E. (1991). Family talk : sources of support for the development of decontextualized language skills. Journal of Research in Childhood Education, 6, 11-29. https://doi.org/10.1080/02568549109594818
  25. Dore, J. (1975). Holophrases, speech acts, and language universals. Journal of Child Language, 2, 20-40.
  26. Duncan, G. J., Brooks-Gunn, J., & Klebanov, P. K. (1994). Economic deprivation and early childhood development. Child Development, 65(2), 296-319. https://doi.org/10.2307/1131385
  27. Duncan, G. J., & Brooks-Gunn, J. (2000). Family poverty, welfare reform, and child development. Child Development. 71(1), 188-196. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00133
  28. Entwisle, D. R., & Astone, N., M. (1994). Some practical guidelines for measuring youth's raceethnicity and socioeconomic status. Child Development, 65, 1521-1540.
  29. Fenson, L., Dale, P. S., Reznick, J. S., Bates, E., Thal, D. J., & Pethick, S. J. (1994). Variability in early communicative development. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59 (Serial No. 24).
  30. George, B. L. (1986). The variation in conversational Style on children's language performance. Unpub lished doctoral dissertation, Emory University, Atlanta, GA.
  31. Hoff, G. E. (2003). The specificity of environmental influence : Socioeconomic status affects early vocabulary development via maternal speech. Child Development. 74(5), 1368-1379. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00612
  32. Hoff, G. E., Laursen, B., & Tardif (2002). Socioeconomic status and parenting. In M.H. Bornstein (Ed.), Handbook of parenting (2nd ed., pp. 231-252). Mahwah, NJ : Erlbaum.
  33. Kaestle, C. F., Damon-Moore, M, Stedman, L. C., Tinsley, K., & Trollinger, Jr., W. V. (1991). Lileracy in the United States. New Haven, CT : Yale University Press.
  34. Korat, O., Klein, P., & Swgal-Drori, O. (2007). Maternal mediation in book reading, home literacy environment, and children's emergent literacy : a comparison between two social groups. Reading and Writing, 20, 361-398. https://doi.org/10.1007/s11145-006-9034-x
  35. Lee, K. Y., & Kim, M. S. (2006). Mother-child interactions in picture-book reading and children's language ability among low-income. Journal of ARAHE, 13(1), 39-49.
  36. Luster, T., Bates, L., Fitzgerald, H., Vandenbelt, M., & Key, J. P. (2000). Factors related to successful outcomes among preschool children born to lowincome adolescent mothers. Journal of marriage and Family, 62(1), 133-146. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2000.00133.x
  37. McCormick, C. E., & Manson. J. M., (1986). Intervention procedures for increasing preshool children's interest in and knowledge about reading. In W. H. Teale & E. Sulzby (Eds.), Emergent literacy; Writing and reading (pp. 90-115). Norwood, NJ : Ablex.
  38. Melhuish, E. (2009). Sure Start in England and Results of Evaluation. 위스타트 국제학술대회 자료집 : 세계의 스타트 프로그램; 빈곤 아동을 위한 혁신적 접근, pp.121-189.
  39. Nelson, K. (1981). Individual difference in language development : Implications for development and language. Development Psychology, 17(2), 170-187.
  40. Ninio, A. (1980). Picture-book reading in motherinfant dyads belonging to two subgroups in Israel. Child Development, 51, 587-890. https://doi.org/10.2307/1129299
  41. Owens, R. E. (2001). 언어발달(Language development). 이승복 (역). 서울 : 시그마 프레스.
  42. Payne, A. D., Whitehurst, G. J., & Angell. A. L. (1994) The role of home literacy environment in the development of language ability in preschool children from low-income families. Early Childhood Research Quarterly, 9 427-440. https://doi.org/10.1016/0885-2006(94)90018-3
  43. Senechal, M., & LeFevere, J. (2001). Storybook reading and parent teaching : Links to language and literacy development. New Directions for Child and Adolescent Development, 92(3), 39-52.
  44. Shapiro, J. (1979). lnvestigation the home environment for its impact on children's reading. Paper presented at the Annual Convention of the international Reading Association, Atlanta, Georgia.
  45. Umek, L. M., Podlesek, A., & Fekonja (2005). Assessing the home literacy environment : Relationship to child language comprehension and express. European Journal of Psychological Assessment, 21(4), 271-281. https://doi.org/10.1027/1015-5759.21.4.271
  46. Walkers, D., Greenwood, C., Han, B., & Carta, J. (1994). Prediction of school outcomes based on early language production and socioeconomic factors. Child Development, 65, 606-621 . https://doi.org/10.2307/1131404
  47. White, B., L. (1978). Experience and environment, Englewood Cliff : Prentice.Hall, Inc.