The Relationship between Depression, Colleagues/supervisor's Emotional Support Levels and Burnout Experienced by Teachers in Kindergartens and Childcare Centers

유아교육기관 교사의 우울 및 동료교사/원장의 정서적 지지가 직무소진에 미치는 영향 : 정서적 지지의 주효과와 완충효과를 중심으로

  • 민하영 (대구가톨릭대학교 아동학과)
  • Received : 2010.04.28
  • Accepted : 2010.07.19
  • Published : 2010.08.31

Abstract

The purpose of this study was to investigate the relationship between depression, colleagues/ supervisor's emotional support and burnout experienced by teachers in kindergartens and childcare centers. The subjects were 195 teachers who worked in kindergartens or childcare centers in Daegu and Gyeongbuk Province. Questionnaires, which required self-report by teachers, were used to investigate depression, colleagues/supervisor's emotional support and burnout. The data collected were analyzed by means of paired t-test, Pearson's correlation, simple regression, hierarchial regression, using SPSS Win 15.0. The results are as follows. (1) The emotional support from colleagues was significantly higher than from that provided by the supervisor. Moreover, teachers' depression levels were positively associated with burnout. (2) Colleagues' emotional support operated as major determining factor with the effect that burnout decreased as colleagues' emotional support levels increased. There were observable interactional effects between depression and the emotional support provided by colleagues' to colleagues experiencing burnout. (3) The supervisor's emotional support operated as a major factor with the effect that burnout decreased with a rise in the levels of a supervisor's emotional support. No interactional effects were observed between depression and supervisor's emotional to colleagues dealing with burnout.

Keywords

References

  1. 강민아 ,임경희 (2006) 성폭력 피해 자녀 어머니의 심리적 특성 : MMPI, BDI, STAI 에 관한 비교연구. 한국심리학회지 여성, 11(4), 419-436.
  2. 고종옥 ,염영희(2003). 간호사의 직무스트레스와 직무만족 및 조직몰입간의 관계에서 사회적 지지의 역할. 대한간호학회지, 33(2), 265-274.
  3. 김차희, 이민규(2006). 성격 양식 및 대인관계 문제해결 능력이 생활 스트레스와 우울에 미치는 영향. 한국심리학회지 건강 11(1), 163-175.
  4. 김혜성(2009). 직무스트레스와 생활사건 스트레스가 직장인 우울에 미치는 영향. 정신보건과 사회사업, 32, 346-373.
  5. 문채련 ,이소은(2005). 유아교사의 직무만족도와 소진. 한국생활과학회지, 14(3), 387-399.
  6. 민하영(2008). 부모간 갈등 및 조모/외조모의 심리적 지지와 학령기 아동의 안녕감. 한국가정관리학회지, 26(2), 33-41.
  7. 박광배(2003). 변량분석과 회귀분석. 서울 : 학지사.
  8. 박상희 ,문수경 , 이무영(2006). 보육교사의 소진 결정요인에 관한 연구. 열린유아교육연구, 11(6), 65-84.
  9. 박지원(1989). 사회적 지지척도 개발을 위한 일 연구. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  10. 서지영 ,서영숙(2002). 유치원교사 이직의도에 관한 연구. 유아교육연구, 22(4), 229-250.
  11. 성영혜(1993). 부모의 사회적 지지체계가 아동의 행동에 미치는 영향에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  12. 송연숙 , 유수경(2008). 유아교사용 역할갈등 척도의 개발과 타당화. 유아교육연구, 28(4), 189-213.
  13. 송정애 ,장정순(2008). 보육교사의 역할갈등이 역할수행에 미치는 영향에 관한 연구. 한국가족복지학, 13(4), 229-249.
  14. 심숙영(1999). 근무여건과 개인적인 특성에 따른 소진이 유아교육 교사의 이직에 미치는 영향. 아동학회지, 20(3), 339-349.
  15. 양병화(2002). 다변량 자료분석의 이해와 활용. 서울 : 학지사.
  16. 안선희 ,김지은(2007). 영아 및 유아 보육교사의 개인적 특성, 근무여건, 사회적 지지가 소진에 미치는 영향. 열린유아교육연구, 12(5), 147-164.
  17. 이용호,송종용(1991). BDl, SDS, MMPI-D 척도의 신뢰도 및 타당도에 대한 연구. 한국심리학회지 임상, 10(1), 98-113.
  18. 이주일(2003). 조직 장면에서의 분노, 불안, 우울 정서-정서 간 유발 상황과 대처방식의 차이 및 정서의 조절과 심리적 안녕, 직무효과 간의 관계. 한국심리학회지 산업 및 조직, 16(3), 19-58.
  19. 이진화(2007). 보육교사의 정서노동과 개인 및 기관의 정서변인, 직무만족도, 소진과의 관계. 이화여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  20. 정연옥,이민규(2005). 성인기 애착유형, 부정적 인지왜곡 및 우울수준간의 관계. 한국심리학회지 일반, 24(1), 167-184.
  21. 조성연(2005). 보육교사의 직무만족도와 소진. 한국생활과학회지, 14(1), 69-79.
  22. 조성자 , 문수백, 민하영(2008). 유아교육기관 교사의 지각된 자아효능감과 사회적 지지가 조직 몰입에 미치는 영향. 한국가정관리학회지, 26(2), 25-32.
  23. 황혜신(2008). 보육교사의 소진에 영향을 주는 변인에 관한 연구. 한국생활과학회지, 17(4), 589-600.
  24. Bakker, A. B., & Demerouti, E. (2007). The Job Demands-Resources model : State of the art. Journal of Managerial Psychology, 22, 309-328. https://doi.org/10.1108/02683940710733115
  25. Baruch-Feldman, C., Brondolo, E., Ben-Dayan, D., & Schwartz, J. (2002). Sources of social support and burnout, job satisfaction, and productivity. Journal of Occupation Health Psychol, 7(1), 84-93.
  26. Bech, P., Andersen, M. B., Bech-Andersen, G., Tonnesen, S., Agnarsdottir, E., & Borg, V. (2005). Work-related stressors, depression and quality of life in Danish managers. European Psychiatry, 20, 318-325. https://doi.org/10.1016/S0924-9338(05)80183-X
  27. Beck, A. T., Ward, C. H., Mendelson, M., Mock, J., & Erbaugh, J. (1961). An inventory for measuring depression. Archives of General Psychiatry, 4, 561-571. https://doi.org/10.1001/archpsyc.1961.01710120031004
  28. Blackmore, E. K. R., Stansfeld, S. A., Weller, I., Munce, S., Zagorski, B. M., & Stewart, D. E. (2007). Major depressive episodes and work Stress : Results from a National Population Survey. American Journal of Public Health, 97(11), 2088-2094. https://doi.org/10.2105/AJPH.2006.104406
  29. Cobb, S. (1976). Social support as a moderator of life stress. Psychosomatic Medicine, 38, 300-314.
  30. Cohen, S., & Hoberman, H. M. (1983). Positive events and social supports as buffers of life change stress. Journal of Applied Social Psychology, 13, 99-125. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.1983.tb02325.x
  31. Cohen. S., & Wills T. A. (1985). Stress, social support, and the buffering hypothesis. Psychological Bulletin, 98, 310-357.
  32. Culbertson, F. M. (1997). Depression and gender. American Psychologist, 52. 25-31.
  33. Devine, P. G. (1995). Prejudice and out-group perception. In A. Tesser (Ed.), Advanced social psyclology (pp. 485-499). New York : McGraw-Hill.
  34. Dubreuil, P., Laughrea, M. C, Morin, A. J. S., Courcy, F., & Loiselle, O. (2009). Role stressors and burnout : Effects of social relationships. International Journal of Business and Management, 4 (9), 3-16.
  35. Ellsworth, P. C., & Smith, C. A. (1988). From appraisal to emotion: Differences among unpleasant feelings. Motivation and Emotion. 12, 271-303. https://doi.org/10.1007/BF00993115
  36. Gilmour, H., & Patten, S. B. (2007). Depression and Work. Perspectives, Statistics Canada Catalogue no. 75-001 -XIE, 19-31.
  37. Hankin, B. L., Abramson, L. Y., Moffin, T. E., McGee, R., Silva, P. A., & Angell, K. E. (1998) Development of depression from preadolescence to young adulthood: Emerging gender differences in a 10-year longitudinal study. Journal of Abnormal Psychology, 107, 128-140.
  38. Jackson, Y., & Warren, J. S. (2000). Appraisal, social support, and life events: Predicting outcome behavior in school-age children. Child Development, 71(1), 1441-1457.
  39. Jonathon, H., & Ronald, B. M. (2006). Social comparison and burnout : The role of relative burnout and received social support. Anxiety, Stress & Coping, 19(3), 259-278. https://doi.org/10.1080/10615800600747835
  40. Kahn, R. L., & Antonucci, T. C. (1980). Convoys over the life course : Attachment, roles, and social support. In P. B. Baltes & O. G. Brim (Eds.), Life span development and behavior (Vol. 3, pp. 253-286). San Diego, CA : Academic Press.
  41. Lazarus, R. S., & Lazarus, B. N. (1994). Passion and reason : Making sense of our emotions. New York: Oxford University Press.
  42. Loyd, C., King, R., & Chenowith, L. (2002). Social work, stress, and burnout : A review. Journal of Mental Health, 11, 255-266. https://doi.org/10.1080/09638230020023642
  43. Maslach, C. (1998). A multidimensional theory of burnout. In C. L. Cooper (Ed.), Theories of organizational stress (pp. 68-85). Oxford, U.K. : Oxford University Press.
  44. Maslach, C., & Jackson, S. (1986) Maslach Burnout Inventory Manual. Palo AIto, CA : Consulting Psychologists Press.
  45. Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job burnout. Annual Review of Psychology, 52, 397-422. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.397
  46. Tajfel, H. (1981). Human groups and social categories. Cambridge: Cambridge University Press.
  47. Viswesvaran, C., Sanches, J. I., & Fisher, J. (1999). The role of social support in the process of work stress: A meta-analysis. Journal of Vocational Behavior, 54, 314-334. https://doi.org/10.1006/jvbe.1998.1661
  48. Weisberg, J., & Sagie, A. (1999). Teachers' physical, mental and emotional burnout : Impact on intention to quit. The Journal of Psychology, 133, 333-339. https://doi.org/10.1080/00223989909599746