A Preliminary Study for the Application of Cognitive Function Scale(ACFS) in Korean Setting

인지기능응용척도의 타당화를 위한 기초 연구

  • Cho, Eun-Lae (Dept, of Early Childhood Education, Pusan National University) ;
  • Hwang, Hae-Ik (Dept, of Early Childhood Education, Pusan National University)
  • Received : 2010.03.01
  • Accepted : 2010.05.25
  • Published : 2010.06.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the feasibility and validity of the Application of Cognitive Function Scale as developed by Lidz and Jepsen (1997). Data were collected from 4 to 5-years-old children. The analysis for item adequacy indicated that the passing rate increases according to age. Futhermore the analysis for test adequacy indicated that internal consistency reliability was .85 in the pre-test and .80 of post-test in terms of the cognitive function scale, and .90 of pre-test and .93 in the post-test in relation to the behavior observation scale. In conclusion, our analysis of the ACFS shows sufficiently high scores in terms of both validity and reliability, so as to indicate that this test is an appropriate way to measure the cognitive function and non-intellective function of young Korean children.

Keywords

References

  1. 강영심(1994). 중재학습경험이 저기능아의 인지수정에 미치는 효과. 부산대학교 대학원 박사학위논문.
  2. 곽해진(2003). 근접발달영역 이론을 적용한 수학적 문제해결 활동에 대한 연구. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 김경진(2003). 역동적 평가를 활용한 수업이 유아의 수개념 학습에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 김언주.최애숙(1996). 아동의 근접발달대와 학습잠재력에 관한 연구. 교육심리연구, 10(2), 53-86.
  5. 남미경(2005). 역동적 평가가 유아의 수개념과 수학문제해결과정에 미치는 효과. 부산대학교 대학원 박사학위논문.
  6. 남미경.최혜진.손원경(2007). 만 4,5세 유아의 기하학습잠재력과 역동적 평가의 교수효과. 열린유아교육연구, 12(2), 119-139.
  7. 박주용(2005). 지능 관련 구인 : 성격, 동기, 그리고 전문성. 교육심리연구, 19(1), 243-262.
  8. 송연숙(2000). 유아의 인지양식별 귀납적 행렬과제에서의 근접발달대 분석. 연구논문집, 26(2), 297­-316.
  9. 유순정(2001). 역동적 평가가 유아의 근접발달대에 미치는 영향. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 이경화.손원경.정혜영.김남희(2006). PASS 모형에 따른 유아의 인지과정 측정도구 개발을 위한 기초연구. 열린유아교육연구, 11(2), 443-462.
  11. 이선영(2007). 표상활동을 통한 패러디 동화 인물이해가 유아의 조망수용능력에 미치는 영향. 계명대학교 유아교육대학원 석사학위논문.
  12. 이재송(2000). 역동적 평가가 수학학습장애 학생의 수학추리기능과 동기에 미치는 효과. 전북대학교 대학원 박사학위논문.
  13. 전윤식(1992). Vygotsky의 ZPD개념에 입각한 아동의 잠재능력과 교수효과성 측정. 교육학연구, 30(2), 151-175.
  14. 최혜진(1994). 유아 산수학습능력의 역동적 측정. 부산대학교 교육대학원 석사학위논문.
  15. 하대현(1996). 인간 지능 이론과 연구의 최근 동향과 과제. 교육심리연구, 10(1), 127-161.
  16. 한순미(2008). 개별화 교수-학습에서의 평가 -역통적 평가를 중심으로-. 교육방법연구, 20(1), 49-73.
  17. 황해익(2006). 유아의 수학학습잠재력 측정도구의 개발 연구. 열린유아교육연구, 11(2), 251-278.
  18. 황해익(2008). 유아의 수학학습능력에 대한 역동적 평가 도구 개발. 교육평가연구, 21(1), 201-226.
  19. 황해익(2009). 유아교육평가의 이해. 경기 : 정민사.
  20. 황해익.조희숙(1992). 유아의 학습잠재력 측정도구의 개발 : Vygotsky의 이론을 중심으로. 유아교육논총, 2, 65-86.
  21. Aranov, Z. (1999). Valitity and realiability of the ACFS behavior obervation Rating scale. Master's thesis, Touro College, New York.
  22. Bensoussan, Y. (2002). The effectiveness of mediation on three subtests of the Application of Cognitive Functions Scale, a dynamic assessment procedure for young children. Master's thesis, Touro College, New York.
  23. Haywood, H. C., & Lidz, C. S. (2007). Dynamic assessment in practice. New York : Cambridge University Press.
  24. Haywood, H. C., & Tzurie, D. (1992). Interactive assessment. New York : Springer-Verlag.
  25. Kahn, R. (2000). Dynamic assessment of infant and toddlers. In C. S. Lidz & J. G. Elliott (Eds.), Dynamic assessment : Prevailing models and application (pp.229-262). New York : Elsevier Science Inc.
  26. Levy, C. S. (1999). The discriminant validity of the Application of CognitiveFunctions Scale (ACFS) : A performance comparison between typically developing special needs preschool children. Master's thesis, Touro College, New York.
  27. Lidz, C. S. (1991). Practitioner's guide to dynamic assessment. New York : Guilford Press.
  28. Lidz, C. S. (2004). Successful application of a dynamic assessment procedure with deaf students between the ages of four and eight years. Educational and Child Psychology, 21(1), 59-73.
  29. Lidz, C. S., & Elliott, J. G. (2000). Introduction to dynamic assessment. In Lidz, C. S. & Elliott, J. G. (Eds.). Dynamic assessment : Prevailing models and application (pp.3-13). New York : Elsevier Science Inc.
  30. Malowitsky, M. (2001). Investigation of the effectiveness of the mediation portion of two subscales of the Application of Cognitive Functions Scale, a dynamic assessment procedure for young children (ERIC Document Reproduction Services NO. 457191; Clearinghouse Identifier : TM033288).
  31. Minick, N. (1987). Implication of Vygotsky's theories for dynamic assessment. In Lidz, C. S. (Ed.). Dynamic assessment : An interactional approach to evaluating learning potential (pp.116-140). New York : Guilford Press.
  32. Samuels, M. T., Killip, S. M., Mackenzie, H., & Fagan, J. (1992). Evaluating preschool programs : The role of dynamic assessment. In Haywood, H. C., & Tzuriel, D. (Ed.). Interactive assessment (pp.251-271). New York : Springer-Verlag.
  33. Shurin, R., & Lidz, C. S. (1999). Validity and reliability of Application of Cognitive Functions Scale with preschool children with disabilities (ERIC Document Reproduction Services NO. ED435681; Clearinghouse Identifier : TM030312).
  34. Siegler, R. S. (1998). Children's thinking (3rd ed). Upper Saddle River, NJ : Prentice Hall.
  35. Tzuriel, D. (2000). Dynamic assessment of young children. New York : Kluwer Academic Pleum Publishers.
  36. Urberg, K. A., & Dochertym E. M. (1976). Development of role taking skills in young children. Developmental Psychology, 12, 198-203.