영유아의 일상생활에 관한 연구

A Study on the Daily Life of Young Children

  • 투고 : 2009.08.31
  • 심사 : 2009.11.17
  • 발행 : 2010.02.28

초록

The purpose of this study was to investigate the overall daily life patterns of young children and to compare the lives of children using a center-based care center with those of children raised at home by their mothers. The subjects, 364 mothers of young children (aged 7~48 month olds), completed questionnaires consisting of items on their children's daily activities. Data were analyzed by descriptive statistics, chi-tests, and t-tests. Our primary findings indicated that on the average children slept for 10 hour 22 minutes and they usually played with their mothers at home. The young children mostly played outdoors two or three days per week and their outings were most commonly visits to relatives on weekends. 45.5% of the total children who participated in this study made use of at least one private education service, and they began to watch TV from 12.22 month olds. Furthermore, the mothers reported that their spouses participated in child rearing less than 1 hour a day.

키워드

참고문헌

  1. 김선미(2005). 맞벌이 가족의 자녀양육방식을 통해 본 아동양육지원의 정책적 함의. 한국가정관리학회지, 23(6), 105-116.
  2. 김현정(2003). 우리나라 유아의 일상생활에 대한 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위청구논문.
  3. 김현정(2007). 우리나라 유아의 일상생활에 대한 연구, 늦게 피어도 아름다운 꽃. 서남재단 국제 유아교육 심포지엄, 59-94.
  4. 문혁준(2001). 유아의 비디오 시청에 있어 부모의 태도 및 관여에 대한 연구. 대한가정학회지, 39(3), 11-23.
  5. 문혁준(2004). 어머니의 양육태도 및 TV/비디오 시청 중재와 아동발달특성. 아동학회지, 25(1), 47-60.
  6. 박수진(2001). 유아기 자녀를 둔 학부모의 조기 특기 교육에 관한 실태 분석. 이화여자대학교 대학원 석사학위청구논문.
  7. 박준선(2005). 유아들의 일상생활에 관한 연구. 경원대학교 대학원 석사학위청구논문.
  8. 송민영(2005). 부모세대와 자녀세대의 유아기 일상생활 차이에 관한 연구, 부산대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  9. 안지영(2003). 유아기 자녀의 조기교육 실태와 어머니의 양육 신념, 양육 스트레스 및 성취 압력과의 관계. 대한가정학회지, 41(11), 95-111.
  10. 이기숙.박은혜.김희진.김현정(2008). 우리나라 유아의 하루일과와 어머니의 양육태도에 대한 연구. 유아교육학연구, 24(3), 163-188.
  11. 이기숙.장영희.정미라.홍용희(2001). 창의적이고 전인적인 인적자원 양성을 위한 유아교육 혁신. 유아교육정책과제 2001-24.
  12. 이기숙.장영희.정미라.홍용희(2002). 가정에서의 유아 조기.특기교육 현황 및 부모의 인식. 유아교육연구. 22(3), 153-171.
  13. 이수재.이영환(2007). 인구학적 변인에 따른 아버지의 자녀 양육참여인식에 관한 연구. 한국가정과학회지, 10(3), 1-17.
  14. 이현경(2007). 실내.외 놀이환경에서 걸음마기 영아의 놀이행동 연구. 열린유아교육연구, 12(1), 97-121.
  15. 이형민.박성연.서소정(2008). 어머니의 양육유형 및 민감성이 영아의 발달에 미치는 영향. 대한가정학회지, 46(2), 97-111.
  16. 임유경(2003). 영아기 조기.특기교육의 실태 및 부모의 인식. 이화여자대학교 대학원 석사학위청구논문.
  17. 일상문화연구회(1998). 일상속의 한국문화 : 자기성찰의 사회학 2. 서울 : 나남.
  18. 통계청(2004). 보육통계.
  19. Belsky, J. (1984). The determinants of parenting : A process model. Child Development, 55, 83-96. https://doi.org/10.2307/1129836
  20. Berk, L. (2002). Infants, Children, and Adolescents. Boston, MA : Allyn & Bacon.
  21. Bronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of Human Development : Experiments by Nature and Design. Cambridge, MA : Harvard University Press.
  22. Pierce, P. L. (1994). Technology Integration Into Early Childhood Curricula : Where We've Been, Where We Are, Where We Should Go. Chapel Hill, NC : Center for Literacy and Disability Studies.
  23. Palacios, J., Gonzalez, M., & Moreno, M. (1992). Stimulating the child in the zone of proximal development : The Role of parents' ideas. In I. Sigel, A. McGillicuddy-DeLisi, & J. Goodnow (Eds.), Parental belief systems : The Psychological consequences for children(Second Edition)(pp.71-94). Hillsdale, NJ : Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  24. Rogoff, B. (1990). Apprenticeship in Thinking : Cognitive Development in Social Context. New York : Oxford University Press.
  25. Singer, D. G., & Singer, J. L. (2001). Handbook of Children and the Media. Thousand Oaks, CA : Sage.
  26. Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society : The Development of Higher Psychological Process. Cambridge, MA : Harvard University Press.
  27. Vygotsky, L. S. (1987). The collected works of L. S. Vygotsky. vol. 1 (R.W. Rieber & A.S. Carton, eds.). New York : Plenum Press.