Variables Associated with Children's Leadership Qualities

취학전 남아와 여아의 리더십에 영향을 미치는 변인 : 기질, 또래상호작용, 어머니의 언어통제유형, 가정환경을 중심으로

  • Moon, Hyuk-Jun (College of Human Ecology, The Catholic University of Korea)
  • Received : 2009.08.30
  • Accepted : 2009.11.17
  • Published : 2010.02.28

Abstract

This study analyzed variables that affect children's leadership qualities. The subjects were 400 five-year-old children and their mothers living in the Seoul metropolitan area. The instruments used in this study were the Young Children's Leadership Scale (Kim, 2006), Temperament(Hong, 2008), Peer Interaction (Choi, 2004), Mother's Verbal Control Modes(Do, 1997), and the HOME instrument (Rhee and Jang, 1982). The data collected was analyzed by descriptive statistics, Pearson's correlation, and multiple regression analysis. Our results indicated that (a) girls' scores on leadership were higher than those of boys. (b) Boys' leadership qualities were related to children's temperament, peer relationship, maternal verbal control modes, and home environment. (c) Girls' leadership qualities were related to children's temperament, peer relationship, and home environment. (d) In particular, it was noted that children's temperament (in terms of their sensitivity/endurance) was the strongest predictor for leadership qualities in both boys and girls.

Keywords

References

  1. 권영웅(2004). 리더십 증진 프로그램이 초등학생의 리더십 기술 인식과 자기존중감에 미지는 효과.한국교원대학교 대학원 석사학위청구논문.
  2. 김광수.신명숙.이숙영.임은미.한동승(2004). 대학생과 리더십. 서울 : 학지사.
  3. 김기영(2006). 또래상호작용 속에서의 유아리더십. 숙명여자대학교 원격유아교육 정보대학원 석사학위청구논문.
  4. 김미선(2005). 유아 셀프리더십 프로그램의 효과에 관한 연구. 숙명여자여자대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  5. 김민선(2004). 긍정적 유아 리더의 특성에 관한 문화 기술적 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위청구논문.
  6. 김복희(2006). 농촌지역유아의 공동체 리더십 연구. 건양대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  7. 김순자(2001). 아동의 가정환경변인과 리더십간의 관계분석. 가족복지학회지, 6(2), 5-23.
  8. 김은정(1998). 가정환경변인과 유아의 정서지능과의 관계. 한양대학교 대학원 석사학위청구논문.
  9. 김정선(2003). 어머니의 언어통제유형과 유아의 사회적 능력과의 관계. 총신대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  10. 김정효(2006). 아동리더십. 서울 : 교육과학사.
  11. 김정희.문혁준(2004). 아동의 사회적 유능성에 관련된 변인연구, 대한가정학회지, 42(10), 23-38.
  12. 김진영(1998). 유치원에서 또래 간 사회적 힘의 형성과 정. 이화여자대학교 대학원 박사학위청구논문.
  13. 도혜숙(1997). 부모의 언어총제유형이 유아의 사회적 능력 및 친사회적 사고에 미치는 영향. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  14. 마송희(1992). 아동의 사회적 수용도에 관한 연구. 중앙대학교 대학원 박사학위청구논문.
  15. 박문옥(2007). 어머니의 언어통제유형에 따른 유아의 정서지능. 중앙대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  16. 박선영(2001). 유아의 협동과정에서 나타나는 리더의 형성과정. 중앙대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  17. 백정숙.권용신(2004). 부모-자녀간 의사소통유형이 청소년자녀의 학교생활적용에 미치는 영향. 청소년복지연구, 6(2), 87-99.
  18. 송명자(1995). 발달심리학. 서울 : 학지사.
  19. 윤은숙(2003). 초등학교 저학년 리더의 유형에 관한 연구. 광주교육대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  20. 이경희(1993). 부모의 언어통제유형과 유아의 사회적 능력과의 관계. 고려대학교 대학원 박사학위청구논문.
  21. 이명숙(2007). 유아 셀프 리더십 척도 개발 및 타당화 연구. 숙명여자대학교 대학원 박사학위청구논문.
  22. 이미경(2007). 어머니의 언어통제유형과 양육태도가 유아의 사회적 능력에 미치는 영향. 대전대학교 사회복지대학원 석사학위청구논문.
  23. 이은경(2002). 교사가 지각한 유아의 기질과 놀이성에 대한 연구 동덕여자대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  24. 장영애(1986). 아동의 가정환경과 발달특성간의 인과모형분석. 연세대학교 대학원 박사학위청구논문.
  25. 장영애.서용선(1983). 가정환경 자극검사(HOME)와 학령전 아동의 발달수준과의 관계. 아동학회지, 4(1), 1-10.
  26. 장해순.강태완(2005). 부모-자녀간 의사소통이 자녀의 자아존중감과 자기효능감에 미치는 영향. 커뮤니케이션학연구, 13(2), 104-130.
  27. 정영미(1996). 유아의 기질과 적응에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위청구논문.
  28. 정희욱.박병기.최성욱.강일국(2003). 지도력 진단도구 개발연구. 한국교육개발원.
  29. 최혜영(2004). 아동의 또래상호작용과 교사신념 및 교사행동간의 관계. 연세대학교 대학원 박사학위청구논문.
  30. 태 진(1998). 보육환경의 질과 영유아의 보육시설에서의 적용. 인하대학교 대학원 석사학위청구논문.
  31. 홍혜란(2008). 유아의 기질, 정서능력, 친사회적 행동 발달 및 어머니의 친사회성과 관련된 양육신념과의 관련성에 관한 연구. 경회대학교 교육대학원 석사학위청구논문.
  32. Baruch, G. K., & Bamett, R. C. (1983). Correlates of father's participation in family work. Wellesley, MA.
  33. Bernstein, B. A. (1971). Class. codes, and control : Theoretical studies towards sociology of language. London : Routledge & Kegan Paul.
  34. Cook-Gumpers, J. (1973). Social control and socialization : A study of class differences in the language of maternal control. Boston : Routledge & Kegan Paul.
  35. Damon, W. (1979). The social world of the child Jossey-Bass Publisher.
  36. Fantuzzo, J., Sutton-Smith, B., Coolahan, K. C., Mendez, P. H., Canning, S., & Dehnam, D. (1995). Assessment of preschool play interaction behavior in young low-income children : Penn Interactive Play Scale. Early Childhood Research quarterly, 10, 105-120. https://doi.org/10.1016/0885-2006(95)90028-4
  37. Gottman, J., Gonso, J., & Rasmussen, B. (1975). Social interaction, social competence, and friendship in children. Child Development, 46, 709-718. https://doi.org/10.2307/1128569
  38. Kochanska, G., Murray, K., Jacques, T. Y., Koening, A. L., & Vandegeest, K. A. (1996). Inhibitory control in young children and its role in emerging inter-nalization. Child Development, 67, 490-507. https://doi.org/10.2307/1131828
  39. Lisa, C. B. (2000). Determinants of young children's leadership and dominance strategies during play. Unpublished doctoral dissertation, University of Indiana, Bloomington.
  40. Northouse, P. G. (1997). Leadership theory and practice. Thousand Oaks, CA : Sage Publications.
  41. Putallaz, M. (1987). Maternal behavior and children's sociometric status. Child Development. 58, 324-340. https://doi.org/10.2307/1130510
  42. Schaffer, H. R., & Emerson, P. E. (1964). The development of social attachments in infancy. Monographs of the Society for Research in Child Development, 29(3 Serial No. 94).
  43. Sebanc, A. C. (2003). The friendship features of preschool children : Link with prosocial behavior and aggression. Social Development, 12(2), 249-268. https://doi.org/10.1111/1467-9507.00232
  44. Shaffer, D. R. (2000). Social and personality development(4th ed.). Belment, CA : Wadsworth/Thomson Learning.
  45. Walberg, H., & Marjoribanks, K. (1973). Differential mental abilities and home environment : A canonical analysis. Developmental Psychology, 9, 363-368.
  46. Walker, M., Berthelsen, D., & Irving, K. (2001). Temperament and peer acceptance in early childhood : Sex and social status differences, Child Study Journal, 31(3), 177-192.
  47. Widen, S. C., & Russell, J. A. (2002). Gender and preschooler's perception of emotion. Merrill-Palmer Quarterly, 48(3), 248-262. https://doi.org/10.1353/mpq.2002.0013