References
- 김동직(1999). 문화적 맥락에서 본 개별성-관계성과 심리적 적응의 관계. 고려대학교 대학원 박사학위논문.
- 맹영임(2001). 가족 체계와 심리적 독립 수준 및 진로미결정의 관계. 홍익대학교 대학원 박사학위논문.
- 민하영 . 이윤주 . 이영미(2004). 대학생의 내면화 및 외현화된 행동 문제 부모와의 의사소통과 대학 생활 적응을 중심으로. 한국가정관리학회지, 22(5), 17-27.
- 박범혁 . 정영숙(2007). 개인의 심리적 특성과 부모와의 애착 및 대학 생활 적응. 한국가정관리학회지, 25(3), 45-57.
- 신지영(2000). 부모와의 갈등적 독립 및 가족 응집력과 대학 생활 적응과의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
- 양은주(1997) 진로 미결정 대학생들의 진로상담시 고려해야 할 사항들: 가족 체계적 관점에서의 고찰. 서강대 학생생활 연구소 편. 인간의 이해, 18.
- 양현정(2003). 대학 생활 적응에 영향을 미치는 일상적 스트 레스와 자아 존중감의 상호작용 효과. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
- 이소연(2004). 가족의 응집성 및 적응성과 진로 의사 결정과의 관계. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.
- 이진하 . 최연실(2006). 미혼 여성의 부모로부터의 심리적 독립에 미치는 가족 체계의 영향. 한국가정관리학회지, 24(4), 75-92.
- 장지선(2004). 대학생의 진로 정체감과 부모에 대한 심리적 독립 및 애착과의 관계 연구. 연세대학교 대학원 석사 학위논문.
- 정은희(1992). 부모로부터의 독립과 대학 생활 적응과의 상관 연구. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
- 조윤주(2002). 대학생의 부모와의 애착 . 갈등 및 부양 의무감과 부모 부양 의식. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
- 조화진(2005). 부모와의 애착 및 분리-개별화가 대학 생활 적응에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
- 중앙일보(2008. 5. 24.). 헬리콥터 부모 급증.
- 지선근(1998). 부모의 지지 및 지각된 집으로부터의 거리와 대학생의 심리적 적응의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위논문
- 최바올(2007). 대학생의 적응 유연성 신념이 대학 생활의 적응 과 스트레스 조절에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 석사 학위논문.
- 최송미(1999). 한 . 중 대학생의 대학 생활 적응과 정신 건강에 대한 비교 연구. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
- 최은실(2001). 애착과 일반적 자기 효능감이 대학 생활 적응에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
- 통계청(2010). 2009 한국의 사회지표. 대전: 통계청.
- 한국보건사회연구원(2007). 2006 전국 가족보건복지실태조사 보고서. 서울: 보건사회연구원.
- Baker, R. W., McNeil, O. V., & Siryk, B.(1985). Expectation and reality in freshman adjustment to college. Journal of Counseling Psychology, 32(1), 94-103.
- Baker, R. W. & Syrik, B.(1984). Measuring academic adjustment to college. Journal of Counseling Psychology, 31(2), 179-189.
- Blos, P.(1967). The second individuation process of adolescence. In P. Blos, The Adolescent passage: Developmental issues. N.Y.: International University Press.
- Boyer, E. L.(1987). College: The undergraduate experience in America. N.Y.: Harper & Row Press.
- Cooper, C. R., Grotevant, H D., & Condon, S. M.(1983). Individuality and connectedness in the family as context for adolescent identity formation and role-taking skill. In H. D. Grotevant & c. R. Cooper(Eds.). Adolescent development in the family: New directions for child development. San Francisco: Jossey Bas.
- Gerdes, H. & Mallinkrodt, B.(1994). Emotional, social, and academic adjustment to college students: A longitudinal study of retention. Journal of Counseling and Development, 58, 415-428.
- Grotevant, H D. & Cooper, C. R.(1985). Patterns of interaction in family relationships and the development of identity exploration in adolescence. Child Development, 56, 415-428. https://doi.org/10.2307/1129730
- Hoffman, J. A (1984). Psychological separation of late adolescents from their parents. Journal of Counseling Psychology, 31(2), 170-178.
- Josselson, R.(1988). The embessed self: Self, ego, an identity: Intergrative approach. N.Y.: Springer.
- Kenny, M. E. & Donaldson, G. A(1991). Contribution of parental attachment and family structure to the social and psychological functioning of first-year college students. Journal of Counseling Psychology, 38(4), 479-486.
- Mahler, M. S., Pine, F., & Bergman, A (1975). The psychological birth of human infant. N.Y.: Basic Books.
- Mattanah, J. F., Hancock, G. R., & Brand, B. L.(2004). Parental Attachment, Separation-Individuation, and College Student Adjustment: A Structural Equation Analysis of Mediational Effects. Journal of Counseling Psychology, 51(2), 213-225.
- Olson, D. H(1986). Validation studies and FACES III. Family Process, 25, 337-351. https://doi.org/10.1111/j.1545-5300.1986.00337.x
- Olson, D. H, DeFrain, J., & Olson, A K.(1998}. Building Relationships. Minneapolis: Life Innovation Inc.
- Olson, D. H., Portner, J., & Lavee, Y.(1985). FACES-III: Family social science. University of Minnesota, St. Paul.
- Ryan, R. M. & Lynch, J. H(1989). Emotional autonomy versus detachment: Revising the vicissitudes of adolescence and young adulthood. Child Development, 60, 340-356. https://doi.org/10.2307/1130981
- Windle, M.(1992). A longitudinal study of stress buffering for adolescent problem behavior. Development Psychology, 28, 522-530.