DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Coen Brothers's Directing Style: Centering around Crime Movies

코엔 형제의 연출 스타일 분석 :범죄 영화를 중심으로

  • 이정국 (세종대학교 영화예술학과)
  • Received : 2010.03.09
  • Accepted : 2010.04.29
  • Published : 2010.06.28

Abstract

Through this thesis, I analyzed Coen brothers's directing style centering around Crime movies: Blood simple, Barton Fink, Fargo, The man who wasn't thers, No country for old man. About directing style of Coen brothers, plot is an epic depiction, habitual use of narration, refusal of happy ending. They concern subject matters about human original nature and tragedy by greed. And as motifs, they often use misunderstanding, crossing over, chase. Also they likes characters of ordinary people who is destroyed by greed. How about their technical style? They usually use steady-cam and wide lens in camera, and in his early crime movies he used expressionistic lights, but after that they usually used realistic natural lights. About sound, they likes more sound effects than music. Also they directed realistic acting and emphasized actor's personality. Coen brothers has been directed many crime movies and comedy films. But their unique directing style was particularly outstanding in the crime movies

이 글을 통해 코엔 형제의 범죄 영화에 속하는 <블러드 심플>, <바톤 핑크>, <파고>, <그 남자는 거기 없었다>, <노인을 위한 나라는 없다>를 중심으로 감독의 연출 스타일을 분석하다. 코엔 형제 영화 구성의 특징은 서사적 구성, 내레이션의 활용, 해피엔딩의 거부다. 주제에 있어서는 인간본성을 탐구하고, 탐욕이 가져온 허무와 비극을 주로 다룬다. 극적인 요소로는 오해, 엇갈림, 추격의 모티프를 주로 활용하고 있다. 그의 작품의 캐릭터들은 어긋난 욕망으로 파괴되는 보통사람의 단순함이 대부분이고, 전형적인 캐릭터를 거부한다. 형식을 분석해 보면, 촬영은 스테디 캠을 자주 사용하고, 고정 숏에 광각렌즈를 애용한다. 초기 범죄영화는 표현주의적인 조명을 많이 사용했으나 나중엔 사실적인 자연조명을 주로 썼다. 고전적인 편집, 사운드는 음악보다 음향효과를 주로 사용했고, 실제 현장 사운드, 사실적인 연기와 개성을 중요 시 하였다. 분명 그의 영화는 크게 범죄 영화와 코미디로 분류할 수 있지만, 범죄가 우월한 느와르 스타일의 영화야말로 코엔의 독특한 연출 스타일을 느낄 수 있다.

Keywords

References

  1. 조셉 보그스(Joseph M. Boggs)/이용관 역, 영화 보기와 영화읽기(The Art of Watching Film), 제3문학사, p.212, 1991.
  2. 윤보협, "<8과2분의1>과 <바톤 핑크>의 3막 구조 연구", 영화연구 Vol.37, 한국영화학회, pp.251-271, 2008.
  3. 윌리엄 로드니 앨런 엮음/오세인 옮김, <코엔 형제; 부조화와 난센스>, 마음산책, p.37, 2006.
  4. 로랑 티라르/조동섭 역, 거장의 노트를 훔치다, 나비장책, p.115, 2002,
  5. 데이비드 보드웰/김숙. 안현신 .최정주 역, 영화 스타일의 역사(On the history of film style), 한울, p.20, 2002.
  6. 조셉 보그스(Joseph M. Boggs)/이용관 역, 영화 보기와 영화읽기(The Art of Watching Film), 제3문학사, pp.213-214. 1991
  7. http://www.cine21.com/Article
  8. 윌리엄 로드니 앨런 엮음/오세인 옮김, <코엔 형제; 부조화와 난센스>, 마음산책 p.165.2006
  9. 로저 에버트/최보은, 윤철희 역, 위대한 영화1, 을유문화사, p.597, 2009.
  10. 조셉 보그스(Joseph M. Boggs)/이용관 역, 영화 보기와 영화읽기(The Art of Watching Film), 제3문학사, p.215.1991.
  11. 윌리엄 로드니 앨런 엮음/오세인 옮김, <코엔 형제; 부조화와 난센스>, 마음산책, p.55, 2006.
  12. 로랑 티라르/조동섭 역, 거장의 노트를 훔치다, 나비장책, p.119, 2002.

Cited by

  1. Skin Color Based Hand and Finger Detection for Gesture Recognition in CCTV Surveillance vol.11, pp.10, 2011, https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.10.001