DOI QR코드

DOI QR Code

Reconstruction of e-Learning Contents based on Web 2.0, and the Level Diagnosis

Web 2.0 기반 e-러닝 콘텐츠 재구성 및 수준 진단

  • 임양원 (안동대학교 멀티미디어공학과) ;
  • 임한규 (안동대학교 멀티미디어공학과)
  • Received : 2010.04.19
  • Accepted : 2010.06.16
  • Published : 2010.07.28

Abstract

As Web technology and functions have recently changed to a user-focused paradigm, new studies are being conducted to construct dynamic learning content that enables the learner's participation and continuous learning in the field of e-learning research and design. This paper covers a study on the degree of difficulty in learner-focused dynamic learning contents to provide efficient learning environments for its adaptation to e-learning 2.0. This study suggests DLA (Dynamic Level Adjustment) to provide learner-focused contents. The suggested system will be a guideline to control and adopt learning content that can be easily applied to the environmental change, and more in-depth future research can be performed by using the system. A dynamic learning content model was made to recognize various learning patterns of learners as a result of the performance evaluation.

최근 웹의 기술과 기능이 사용자중심의 패러다임으로 변화되면서 e-러닝의 연구와 설계에서도 학습자 참여와 지속적인 학습이 가능한 동적인 학습콘텐츠를 구성하려는 새로운 연구가 진행되고 있다. 본 논문에서는 e-러닝 2.0에 적용할 수 있도록 효율적인 학습 환경을 제공하기 위해 학습자 중심의 동적인 학습 콘텐츠 난이도 조절에 관한 연구를 기술했다. 본 논문은 학습자 중심의 콘텐츠를 제공하기 위해 DLA(Dynamic Level Adjustment)를 제안한다. 제안된 시스템은 환경의 변화에 적응력이 강한 학습콘텐츠를 조절하고 적용할 수 있는 가이드라인이 되고, 더 깊이 있는 연구가 진행될 수 있도록 목표를 두고 있다. 성능평가 결과 학습자의 다양한 학습패턴을 인지할 수 있는 동적인 학습콘텐츠 모델을 만들 수 있었다.

Keywords

References

  1. Hyon-A Hwang and Han-Kyu Lim, "Design and Implementation of an Individualized Self-Regulated Learning System," The Journal of the Korea Contents Association, Vol.5, No.2, pp.19-28, 2005.
  2. Emoory M. Craig, "Changing paradigms:managed learning environments and Web 2.0," Campus Wide Information Systems, Vol.24, No.3, pp.152-161, 2007. https://doi.org/10.1108/10650740710762185
  3. Y. K. Kim, A Design and Implementation of Adaptive e-learning System Based on SCORM using Web 2.0, Dept.of Computer Engineering Graduate School, Changwon National University, 2006.
  4. 김철현, 고형대, 김병기, “SCORM 기반 학습 콘텐츠 난이도 분석”, 한국컴퓨터종학학술대회 2005 논문집 Vol.32, No.1, pp.358-360, 2005.
  5. 임일용, 정해균, 양형정, “WBI(Web Based Instruction) 시스템에서 학습자 피드백 기반 문제수준 조절 방법”, 한국컴퓨터종합학술대회 2006 논문집 Vol.33, No.1, pp.244-246, 2006.
  6. 김은정, 류희열, “WBI 시스템에서 학습능력을 고려한 출제 문제의 난이도 재조정 알고리즘”, 한국산업정보학회논문지, 제9권, 제4호, pp.47-55, 2004.
  7. 김은정, “웹기반 학습 시스템의 평가 문제에 대한 출제 방법 및 난이도 재조정에 대한 연구”, 정보처리학회논문지 D, 제12-D권 제3호, pp.471-480, 2005. https://doi.org/10.3745/KIPSTD.2005.12D.3.471
  8. Xin Li,S and K. Chang, "A Personalized E-learning System Based on User Profile Constructed Using Information Fusion," The eleventh International Conference on Distributed Multimedia Systems (DMS'05), Banff, Canada. Sep. 5-7, pp.109-114, 2005.
  9. Gordon McCalla, Tiffany Ya Tang, "Smart recommendation for an evolving e-learning System," Journal of E-learning, Vol.4, No.1, pp.105-129. AACE Publishers. 2005.
  10. Badrul H. Khan, Web-Based Instruction(WBI) : What is it and Why is it?, Educational Technology Publications Inc., 1997.
  11. M. H. Kim, H. T. Lee, and Y. S. Oh, "Design and Implementation of an Adaptive Learning Management System for Personalized Learning," The Journal of the Korea Contents Association, Vol.4, No.1, pp.8-17, 2004.
  12. H. U. Lee, The effect of information perceiving style and material presentation form on academic achievement in web : based instruction, Seoul National University, 2002.
  13. Hiroshi Ogawa and Yasunari Goto, Web 2.0 Book, Impress Japan, 2006.
  14. James Surowiecki, The Wisdom of Crowds, Random House Inc, 2005.
  15. Tim O'Reilly, "Web 2.0 Compact Definition:Trying Again," O'Reilly Media, http://radar.oreilly.com/archives/2006/12/web_20_compact.html, 2006.
  16. www.c2.com/cgi/wiki
  17. www.wikipedia.org/wiki/Wiki