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원심모형시험과 수치해석을 이용한 교대 측방유동에 관한 연구

A Study on the Lateral Movement of Bridge Abutment Using Centrifuge Test and Numerical Analysis

  • 유완규 (명지대학교 토목환경공학과) ;
  • 김기일 (명지대학교 토목환경공학과) ;
  • 김병일 (명지대학교 토목환경공학과)
  • Yoo, Wan-Kyu (Dept. of Civil & Environmental Eng., Myongji University) ;
  • Kim, Ki-Il (Dept. of Civil & Environmental Eng., Myongji University) ;
  • Kim, Byoung-Il (Dept. of Civil & Environmental Eng., Myongji University)
  • 투고 : 2010.02.11
  • 심사 : 2010.05.13
  • 발행 : 2010.05.31

초록

연약지반 위에 설치된 교대나 옹벽과 같이 성토재하중을 받는 구조물은 연약지반의 과도한 변형 때문에 지반이 수평방향으로 이동하는 측방유동 현상이 발생할 수 있고 이로 인해 많은 피해가 발생할 수 있다. 이 연구에서는 원심모형시험을 이용하여 현장에서 교대 배면부 성토시 발생할 수 있는 교대 측방유동여부를 판단하였고, 교대측방유동에 대한 대책공법으로 압성토 공법을 적용하여 공법적용 후 지반과 교대 구조물에 대한 안정성 여부를 FEM(Finite Element Method)프로그램인 MIDAS/GTS를 이용하여 검토하였다. 원심모형시험 결과 현장에서 예측되는 교대의 수평변위는 허용치(15mm)를 초과하여 발생하였으며, 대책공법으로 압성토 공법 적용할 때 교대는 측방유동에 대해 안정하다는 사실을 수치해석을 통해 알 수 있었다.

In regard to fill loading structures such as bridge abutments and retaining walls on soft ground, the soft ground undergoes excessive deformation, which causes the lateral movement of the ground, resulting in increased risk of much damage. In this study, a centrifuge model test was conducted to check the possibility of lateral movement of a bridge abutment during back filling in a field, and a numerical analysis considering the lateral movement of the bridge abutment under the influence of the counterweight fill method applied during construction was carried out by using MIDAS/GTS as the FEM(Finite Element Method) program. The results of this study showed that the lateral movement of the abutment can exceed the allowable lateral movement value(15mm), and that the counterweight fill method was effective for the stability of the lateral movement.

키워드

참고문헌

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