DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Performance Based Resistance Capacity Evaluation Method for RC Compression Member under Vehicle Impact Load

차량 충돌하중을 받는 RC 압축부재의 성능기반형 저항성능 평가방법 개발

  • Kim, Jang-Ho Jay (Dept. of Civil and Environmental System Engineering, Yonsei University) ;
  • Yi, Na-Hyun (Dept. of Civil and Environmental System Engineering, Yonsei University) ;
  • Phan, Duc-Hung (Dept. of Civil and Environmental System Engineering, Yonsei University) ;
  • Kim, Sung-Bae (Dept. of Civil and Environmental System Engineering, Yonsei University) ;
  • Lee, Kang-Won (LNG Tank Technology Center, KOGAS RND Division)
  • 김장호 (연세대학교 사회환경시스템공학부) ;
  • 이나현 (연세대학교 사회환경시스템공학부) ;
  • 판덕헝 (연세대학교 사회환경시스템공학부) ;
  • 김성배 (연세대학교 사회환경시스템공학부) ;
  • 이강원 (한국가스공사 연구개발원)
  • Received : 2010.02.03
  • Accepted : 2010.04.06
  • Published : 2010.08.31

Abstract

Recently, the probability of collision accident between vehicles or vessels and infrastructures are increasing at alarming rate. Particularly, collision impact load can be detrimental to sub-structures such as piers and columns. The damaged pier from an impact load of a vehicle or a vessel can lead to member damages, which make the member more vulnerable to impact load due to other accidents which. In extreme case, may cause structural collapse. Therefore, in this study, the vehicle impact load on concrete compression member was considered to assess the quantitative design resistance capacity to improve, the existing design method and to setup the new damage assessment method. The case study was carried out using the LS-DYNA, an explicit finite element analysis program. The parameters for the case study were cross-section variation of pier, impact load angle, permanent axial load and axial load ratio, concrete strength, longitudinal and lateral rebar ratios, and slenderness ratio. Using the analysis results, the performance based resistance capacity evaluation method for impact load using satisfaction curve was developed using Bayesian probabilistic method, which can be applied to reinforced concrete column design for impact loads.

최근 교량구조물의 증가와 더불어 차량 및 선박과 시설물 간의 충돌사고가 발생할 확률이 높아지고 있다. 특히 교량을 구성하는 상부구조와 하부구조 중에서 충돌에 의한 영향은 주로 교각 등의 하부구조가 받을 가능성이 크다. 교각에 차량 혹은 선박이 충돌하게 되면 교량 하부구조에 국부적인 손상을 유발하게 되며, 충돌사고는 훨씬 더 순간적이고 강한 물리적인 질량의 충돌을 동반할 수 있으며, 극단적인 경우 상부구조의 붕괴까지 유발할 수 있다. 그러므로 이 연구에서는 콘크리트 구조물인 교량의 교각과 같은 압축부재에 대한 설계 시 차량 등에 의한 충돌을 고려하고, 차량 충돌하중에 의한 손상지수를 정량적으로 평가하기 위해서 기존의 설계방법을 개선하고 새로운 구조물의 저항성능 평가방법을 정립하기 위하여 동적유한요소해석 프로그램인 LS-DYNA를 이용하여 교각단면, 차량의 충돌각에 따른 충격도, 축력 및 축력비, 콘크리트 강도, 주철근비와 횡방향 철근, 세장비 등을 변화시켜 케이스별 해석을 수행하였다. 이 연구 결과를 통해 콘크리트 구조물의 거동해석 및 설계기법을 Bayesian 통계방법을 이용한 만족도 곡선을 통해 충격하중을 받을 시의 성능 기반형 저항성능 평가방법을 개발하였으며, 이는 실제 충격하중에 의한 구조물의 방호성능 및 설계 시에 적절하게 적용할 수 있을 것으로 판단된다.

Keywords

References

  1. 이나현, 김성배, 김장호, 최종권, “폭발하중을 받는 콘크리트 구조물의 실험적 거동분석 : (I) 실험수행절차,” 대한토목학회논문집, 29권, 5A호, 2009, pp. 557-564.
  2. 이나현, 김성배, 김장호, 조윤구, “폭발하중을 받는 콘크리트 구조물의 실험적 거동분석 : (II) 초고강도 콘크리트 및 RPC 구조물의 실험 결과,” 대한토목학회논문집, 29권, 5A호, 2009, pp. 565-575.
  3. Nam, J. W., Kim, H. J., Kim, S. B., Yi, N. H., and Kim, J. H. J., “Numerical Evaluation of the Retrofit Effectiveness for GFRP Retrofitted Concrete Slab subjected to Blast Pressure,” Composite Structures, Vol. 92, No. 5, 2010, pp. 1212-1222. https://doi.org/10.1016/j.compstruct.2009.10.031
  4. Krauthammer, T., Shanaa, H. M., and Assadi-Lamouki, A., “Response of Reinforced Concrete Structural Elements to Severe Impulsive Loads,” Computers and Structures, Vol. 53, No. 1, 1994, pp. 119-130. https://doi.org/10.1016/0045-7949(94)90135-X
  5. Sherif El-Tawil, Edward Severino, and Priscilla Fonseca, “Vehicle Collision with Bridge Piers,” Journal of Bridge Engineering, ASCE, Vol. 10, No. 3, 2005, pp. 345-353. https://doi.org/10.1061/(ASCE)1084-0702(2005)10:3(345)
  6. Consolazio, G. R. and Cowan, D. R., “Numerically Efficient Dynamic Analysis of Barge Collisions with Bridge Piers,” Journal of Structural Engineering, ASCE, Vol. 131, No. 8, 2005, pp. 1256-1266. https://doi.org/10.1061/(ASCE)0733-9445(2005)131:8(1256)
  7. Dutta, A. and Mander, J. B., “Rapid and Detailed Seismic Fragility Analysis of Highway Bridges,” Technical Report at Multidisciplinary Center for Earthquake Engineering Research, NY, USA, 2002.
  8. Consolazio, G. R. and Cowan, D. R., “Numerically Efficient Dynamic Analysis of Barge Collisions with Bridge Piers,” Journal of Structural Engineering, ASCE, Vol. 131, No. 8, 2005, pp. 1256-1266. https://doi.org/10.1061/(ASCE)0733-9445(2005)131:8(1256)
  9. Nam, J. W., Kim, H. J., Kim, S. B., Kim, J. H. J., and Byun, K. J., “Analytical Study of Finite Element Models for FRP Retrofitted Concrete Structure under Blast Loads,” International Journal of Damage Mechanics, Vol. 18, No. 5, 2009, pp. 461-490. https://doi.org/10.1177/1056789507088339
  10. Nam, J. W., Kim, H. J., Yi, N. H., Kim, I. S., Kim, J. H. J., and Choi, H. J., “Blast Analysis of Concrete Arch Structures for FRP Retrofitting Design,” Computers and Concrete, Vol. 6, No. 4, 2009, pp. 305-318. https://doi.org/10.12989/cac.2009.6.4.305
  11. 남진원, 김호진, 김성배, 변근주, “폭발하중을 받는 콘크리트 벽체구조의 HFPB 해석,” 대한토목학회논문집, 27권, 3A호, 2007, pp. 433-442.
  12. 김호진, 남진원, 김성배, 김장호, 변근주, “폭발하중을 받는 콘크리트 벽체 구조물의 보강성능에 대한 해석적 분석,” 콘크리트학회 논문집, 19권, 2호, 2007, pp. 241-250.
  13. Nemat-Nasser, S. and Deng, H, “Microcrack Interaction and Shear Fault Failure,” International Journal of Damage Mechanics, Vol. 3, No. 1, 1994, pp. 3-37. https://doi.org/10.1177/105678959400300101
  14. Ross, C. A., Tedesco J. W., and Kuennen S. T., “Effects of Strain Rate on Concrete Strength,” ACI Materials Journal, Vol. 92, No.1 1995, pp. 37-47.
  15. Li, Q. M. and Meng, H., “About The Dynamic Strength Enhancement of Concrete-like Materials in a Split Hopkinson Pressure Bar Test,” International Journal of Solids and Structures, Vol. 40, 2003, pp. 343-360. https://doi.org/10.1016/S0020-7683(02)00526-7
  16. Cotsovosa, D. M. and Pavlovic, M. N., “Numerical Investigation of Concrete Subjected to High Rates of Uniaxial Tensile Loading,” International Journal of Impact Engineering, Vol. 35, No. 5, 2008, pp. 319-335. https://doi.org/10.1016/j.ijimpeng.2007.03.006
  17. Georgin, J. F. and Reynouard J. M., “Modeling of Structures Subjected to Impact: Concrete Behavior under High Strain Rate,” Cement Concrete Composites, Vol. 25, 2003, pp. 131-143. https://doi.org/10.1016/S0958-9465(01)00060-9
  18. Bischoff, P. H. and Perry, S. H., “Compressive Behaviour of Concrete at High Strain Rates,” Materials and Structures, Vol. 24, 1991, pp. 425-450. https://doi.org/10.1007/BF02472016
  19. Malvar, L. J., Crawford, J. E., Wesevich J. W., and Simons D., “A Plasticity Concrete Material Model for DYNA 3D,” International Journal of Impact Engineering, Vol. 19, 1997, pp. 847-873. https://doi.org/10.1016/S0734-743X(97)00023-7
  20. ASCE Task Committee on Blast Resistant Design, Design of Blast Resistant Buildings in Petrochemical Facilities, Task Committee Report on Blast Resistant Design of the Petrochemical Committee of ASCE, 1997, pp. 5-1-5-22.
  21. ASCE Structural Design for Physical Security: State of the Practice Report, Task Committee on Physical Security, American Society of Civil Engineers, New York, 1999, pp. 4-1-4-53.
  22. 판덕헝, 이근성, 이나현, 김성배, 김장호, “Baysian 통계법을 활용한 성능기반형 콘크리트 배합설계방법 개발,” 콘크리학회 논문집, 22권, 2호, 2010, pp. 171-177.
  23. Shinozuka, M., Feng, M. Q., Lee, J. H., and Naganuma, T., “Statistical Analysis of Fragility Curves,” Journal of Engineering Mechanic, Vol. 126, No. 12, 2000, pp. 1224-1231. https://doi.org/10.1061/(ASCE)0733-9399(2000)126:12(1224)
  24. 조판규, 차량충돌에 의한 복합소재 가드레일의 거동 연구, 세종대학교 대학원, 석사학위논문, 2008, pp. 21-39.
  25. 한국건설기술연구원, 교각 내진성능평가 및 교량 비선형 내진해석프로그램 개발, 2001, pp. 12-31.
  26. NCAC (National Crash Analysis Center), www.ncac.gwu.edu.
  27. 국토해양부, 차량방호 안전시설 실물충돌시험 업무편람, 2001.
  28. 정영수, 이재훈, 김재관 등, 고속도로 기존교량의 유형별 내진성능 평가를 위한 실험적 연구, 한국도로공사, 2001.
  29. Zaouk, A. K., Bedewi, N. E., Kan, C. D., and Marzoughi, D., “Validation of a Non-Linear Finite Element Vehicle Model Using Multiple Impact Data,” Proceedings of the ASME International Mechanical Engineering Congress and Exposition, Crash-worthiness and Occupant Protection in Transportation Systems, ASME, AMD-Vol. 218, New York, 1996, pp. 91-106.

Cited by

  1. Behavior of Column-Foundation Joint under Vehicle Impact vol.26, pp.3, 2014, https://doi.org/10.4334/JKCI.2014.26.3.393
  2. Performance Based Evaluation of Concrete Material Properties from Climate Change Effect on Wind Speed and Sunlight Exposure Time Curing Condition vol.26, pp.6, 2014, https://doi.org/10.4334/JKCI.2014.26.6.751
  3. Performance Based Evaluation of Concrete Strength under Various Curing Conditions to Investigate Climate Change Effects vol.7, pp.8, 2015, https://doi.org/10.3390/su70810052