Moral Education & Environmental Ethics in High School

고등학교 도덕 교육과 환경 윤리

  • Received : 2010.01.12
  • Accepted : 2010.03.13
  • Published : 2010.03.31

Abstract

When we divide Environmental Ethics education into the elements of 'knowledge - emotion - behavior', we need to focus on 'knowledge' at high school level. In general Moral Education, 'knowledge - emotion - behavior' is a circular link, but as Environmental Ethics is a matter of 'consciousness', it is desirable to instruct with the process of 'knowledge>emotion, behavior'. Teaching 'Consciousness on Nature' is not recommended at elementary or middle school level because it demands higher inference. On the contrary, considering the reality in high school it is not recommended to teach the necessity and method of recycling or to go field trip to the polluted area. Rather, it is better to inform the students of Environmental Ethics' viewpoints and let them know the ways of moral judgments. The view of nature in Orientalism is well explained through the Environmental Ethics' viewpoint. To explain the view of nature in Orientalism we should concentrate on the theory, not on the attitude of life. And we should rather compare the viewpoints of nature in Confucianism, Taoism and Buddhism respectively than explain in Orientalism all together. That is, if we compare with the viewpoints of Environmental Ethics and explain similarities & differences in Confucianism, Taoism and Buddhism, we can complement Environmental Ethics or present the third approach.

환경 윤리에 대한 윤리학적 의견이 분분하기는 하지만 인간과 자연에 관한 관계의 재정립, 인간의 자연에 대한 의식 및 인식의 전환, 도덕적 의무와 책임의 확대 등이 도덕·윤리과에서 담당해야 할 환경 윤리 교육의 공통된 주제로 모아진다. 곧 '환경 교육'은 전 교과에서 시행될 수 있지만, '환경 윤리 교육'은 도덕·윤리과의 정체성적 성격을 갖는다고 할 수 있다. 『도덕』 교과서에서 환경 문제에 관한 단원은 외형적인 틀은 체계를 갖추었다고 할 수 있다. 하지만 모순되는 관점의 병렬적 진술, 문명과 자연의 이분구도, 동양 사상에 대한 비주류적 접근 혹은 개인적 태도에 초점을 맞춘 진술 등이 문제점으로 지적될 수 있을 것이다. 윤리와 사상에서도 생태주의와 인간 중심주의의 대결구도, 인간을 환경 혹은 생태계의 암적인 존재로 몰아가고 있는 것이 문제점으로 지적될 수 있다. 교수-학습 과정에 있어서 윤리 교육은 '지정행(知情行)'의 통합 교육이 되어야 한다. 그런데 환경 문제의 근원적인 원인을 '인식'에 둔다면, 고등학교 환경 윤리 교육의 교수-학습의 중요도는 '인지>정의, 행동'으로 되어야 한다. 고등학생은 환경 윤리학에 대한 고차의 지식과 관점을 비판적으로 검토할 수준이 되기 때문이다. 동양 사상의 자연관도 기왕의 환경 윤리학의 '관점'의 틀을 통해 동일차이를 설명하는 방식이 되어야 한다. 또 유학, 도가, 불교를 묶어서 '동양'이라는 틀로 설명할 것이 아니라 각각의 사상이 갖고 있는 자연에 대한 관점이 비교되어야 한다. 즉 환경 윤리학의 관점과의 동일-차이/ 유, 불, 도의 동일-차이가 종횡으로 설명된다면 기왕의 환경 윤리학을 보완 내지는 제3의 방식이 제시될 수도 있을 것이다.

Keywords