Abstract
As the scale of telecommunication market extremely increases, the competition to attract consumers is being intensive among telecommunication companies. Domestic telecommunication companies try to attract consumers by better quality and service to enhance satisfaction. The scientific research to evaluate satisfaction factors and total contentment about telecommunication companies is necessary for enhancing competitiveness and added value. In this paper, we study and analyze the way to estimate the satisfaction by AHP and statistical method. Consumers will receive good quality products and service by using suggested method. Additionally, domestic telecommunication expects to ensure competitiveness globally.
이동통신 시장 규모가 폭발적으로 증가함에 따라 이동통신사 간에 고객 유치 경쟁도 치열하다. 국내 이동통신사들은 좀 더 나은 품질과 서비스로 만족도를 향상시켜 고객을 확보하기 위한 노력을 전개하고 있다. 이에 이동통신 산업의 경쟁력과 부가가치를 높이기 위하여 이동통신사에 대한 만족도 요소와 종합 만족도를 정량적으로 평가할 수 있는 과학적 연구가 필요하다. 본 논문에서는 AHP와 통계적 방법을 이용하여 이러한 만족도를 정량적으로 추정하는 방법을 연구하고 실증분석 하였다. 제안된 방법을 활용하여 소비자들은 양질의 제품과 서비스를 받을 수 있을 것이며 나아가 국내 이동통신은 세계적으로 경쟁력을 확보할 수 있을 것으로 기대한다.