Spatial Planning Approach to Noise Mitigation for Areas Adjacent to Civil Airports

민간공항주변 항공기소음 관리를 위한공간계획적 접근

  • Kwon, Tae-Jung (Green Territory & Urban Research Division, Korea Research Institute for Human Settlements)
  • 권태정 (국토연구원 녹색국토.도시연구본부)
  • Received : 2010.01.11
  • Accepted : 2010.06.11
  • Published : 2010.06.30

Abstract

The main purpose of this paper is to suggest a spatial planning approach to effectively deal with airport noise problems in neighborhoods adjacent to civil airports. Rapid urbanization around the airports, as well as growing concerns on quality-of-life, resulted in ever-growing airport noise complaints, lawsuit, and central government's financial burden. S. Korea government adopted a restriction- and compensation-based airport noise management policy against the problems in mid 1990s. It, however, turns out to be ineffective in guiding incompatible land uses and facilities away from the airports' environs and to encourage compatible ones to locate around the airports. Base on the United State's and United Kingdom's airport noise management practices, therefore, this study suggests a new spatial planning approach that emphasizes the following: 1) diversification of current airport noise mitigation programs, 2) introduction of "sector"-based, spatial management system, and 3) central government's close cooperation with local governments and communities.

본 논문은 주민 불편과 민원, 소음관련 소송, 이에 따른 정부의 막대한 재정적 부담 등 도시화 및 국민소득의 향상에 따라 악화될 것으로 전망되는 민간공항주변 소음지역 내 제반 문제에 대한 항구적 대응책으로서 공간계획적 접근 방안을 제안하였다. 1990년대 중반 이후 우리정부는 민간공항주변 소음지역 문제점에 대처하기 위하여 행위제한을 근간으로 하는 소음지역 관리방안과 피해주민에 대한 개별적 보상 위주의 소음대책사업을 전개해왔다. 하지만 지금까지의 소음대책 방안은 급격한 도시화에 따른 개발압력을 효과적으로 관리하고 소음지역 내 공항 및 소음친화적 적정기능 및 시설을 입지시키는 데 그 한계를 보여 소음대책지역이 확대 재생산되고 있다. 또한 임시방편적 성격의 소음대책사업에 대한 주민만족도 저조로 소음과 관련된 민원 및 소송은 기하급수적으로 증가할 전망이다. 따라서 미국과 영국의 공항주변 소음지역 관리사례를 바탕으로 소음대책사업의 다양화와 섹터개념을 도입한 공간계획적 관리체계의 도입, 이를 위한 공공기관의 긴밀한 협력을 주된 내용으로 하는 국내 민간공항주변 소음지역관리 개선방안을 제안하는 바이다.

Keywords