Abstract
This paper claims the argument that the taste of own is not the intrinsic value but is determined by the environment or habitus, based on Bourdieu's theory. This concept of taste leads up to a natural stream of imitation and alignment. We conclude that the stream is the fashion which be justified by the major agreement. But the nature of fashion exists in hegemony and determines a sense of kinship or a point of difference. In this regard, popular cultures as a window circulated fashion have a negative consequence that can be method of discriminating the minority and justifying vested rights. Accordingly, we have to become wary of the strategy of control using fashion and popular cultures, and need to recognize the prior paradigm about fashion. In the process, we can expect that fandom or counter cultures based on digital high technology constitute subjectivity and dynamics of popular by interaction between the objects.
본고에서는 부르디외의 이론을 바탕으로 취향(또는 기호)이 개인에게 내재되어 있는 것의 발현이 아니라 살아온 환경 및 아비투스에 의해 결정지어지며, 이러한 취향(또는 기호)은 모방과 동조의 자연스러운 흐름으로 이어진다고 본다. 이 흐름이 바로 다수의 승인으로부터 정당성을 확보한 유행이라 할 수 있다. 그러나 유행의 본질은 헤게모니적 역학 관계 안에 존재하며, 서로의 (계급 문화적) 동질성과 차이점을 결정짓는 데에 있다. 이러한 점에서 유행이 유통되는 창구로서의 대중문화 역시 기득권에 정당성을 부여한다는 비판에서 자유로울 수 없다. 따라서 본고에서는 유행과 대중문화를 통한 지배 전략에 대한 경계를 늦추지 말아야 할 것과 이를 위한 인식의 전환을 요구한다. 이 과정에서 최근 디지털 첨단 기술의 발전에 따른 팬덤문화 및 대안문화는 대중의 상호간 소통을 통한 대중문화 형성의 주체성과 역동성을 기대하게 한다.