Abstract
East-Asian intellectual societies in the pre-modem age sustained a holistic system of poem-calligraphy-painting trinity until the coming of Western modernism. Therefore, it has been insisted that the principles of traditional landscape gardening were greatly influenced by those of landscape painting and related literature. This study examined those influences closely to discover the essence of traditional Asian landscape architecture through a comparative study between Chinese landscape painting theory and landscape gardening theory within the dual categories of 'contents(value and meaning)' and 'form(view and spatial structure)'. The most important theme of landscape painting theory in contents category was 'Chi and its Vitality(氣韻生動)'. The matching theme in landscape design field was 'Feng-Shui(風水)' and 'Yi-Jin'g(意境)'. The most important theme of landscape painting theory in formal category was 'the Three Ru1es of Perspective(三遠法)'. And the matching theme of landscape design theory was 'Yindi(因地)' and 'Jie-Jing(借景)'. The most important theme of landscape painting theory in formal category was 'the Three Rules of Perspective(三遠法)'. And the matching theme of landscape design theory was 'Yindi(因地)' and 'Jie-Jing(借景)'. It was found that themes and various principles of both fields were closely inter-related and have much in common in their representation of contents and form. In the close relationship with main art genres like this, the landscape gardening could have been recognized as one of the genres of fine art.
근대이전 동아시아의 상류사회는 시서화 삼위일체의 통합체제를 유지해왔고 이에 따라 정원조성의 원리 또한 산수화의 작화원리를 참조하며 발전해 왔다. 본 연구는 중국의 산수화론과 원림론을 비교, 양자 간의 상호관계를 검토함으로써 동양그림의 경관관이 원림의 작정원리에 미친 영향을 고찰하고자 하였다. 양자 간의 비교는 내용과 형식의 양 측면에서 이루어졌다. 여기서 내용은 주로 가치와 의미 등 비가시적 측면을 말하고, 형식은 주로 시각과 공간 등 가시적 측면을 말한다. 먼저 산수화론에 있어 내용면의 주요 주제는 무엇보다도 '기운생동(氣韻生動)'이었다. 이는 음양사상을 기반으로한 동양문화 고유의 가치인데, 남조의 사혁이 이론화한 것이다. 이에 대응하는 원림론의 주요 주제는 '풍수(風水)'와 '의경(意境)'이었다. 풍수 역시 음양사상을 기반으로 한 지기(地氣)의 원리이고, '의경'이란 시서화 공동의 가치로서 마음의 경지를 의미하는데, 특히 원림론에서는 가시적 경관 이면의 상징적 의미를 말하고 있다. 형식면에서 산수화론의 두드러진 주제는 북송조 곽희에 의해 정립된 '삼원법(三遠法)'이라는 일종의 동양화의 투시도법으로 다원적 조망을 특징으로 한다. 이에 대응하는 원림론의 주제는 '인지(因地)'와 '차경(借景)'으로 명조의 계성이 이론화하였으며, 각각 대상지 내외부 경관자원의 조성과 차용을 의미한다. 특히 차경의 세목들은 삼원법의 각 관점에 대응하고 있다. 결론적으로 동아시아 원림론에 등장하는 주요 개념들은 화론과 매우 긴밀하게 연관되어 있었으며 이로서 원림술은 예술의 한 분야로 인정받아 왔다.