The Influence of Landscape Painting Concepts on Garden Design Principles in East-Asia - Focused on the Relationship between Chinese Painting Theory and Garden Theory -

동양그림의 경관관이 작정원리에 미친 영향 - 중국화론과 원림론의 관계를 중심으로 -

  • Kim, Han-Bai (Dept. of Landcspe Architecture, University of Seoul)
  • 김한배 (서울시립대학교 조경학과)
  • Published : 2010.02.28

Abstract

East-Asian intellectual societies in the pre-modem age sustained a holistic system of poem-calligraphy-painting trinity until the coming of Western modernism. Therefore, it has been insisted that the principles of traditional landscape gardening were greatly influenced by those of landscape painting and related literature. This study examined those influences closely to discover the essence of traditional Asian landscape architecture through a comparative study between Chinese landscape painting theory and landscape gardening theory within the dual categories of 'contents(value and meaning)' and 'form(view and spatial structure)'. The most important theme of landscape painting theory in contents category was 'Chi and its Vitality(氣韻生動)'. The matching theme in landscape design field was 'Feng-Shui(風水)' and 'Yi-Jin'g(意境)'. The most important theme of landscape painting theory in formal category was 'the Three Ru1es of Perspective(三遠法)'. And the matching theme of landscape design theory was 'Yindi(因地)' and 'Jie-Jing(借景)'. The most important theme of landscape painting theory in formal category was 'the Three Rules of Perspective(三遠法)'. And the matching theme of landscape design theory was 'Yindi(因地)' and 'Jie-Jing(借景)'. It was found that themes and various principles of both fields were closely inter-related and have much in common in their representation of contents and form. In the close relationship with main art genres like this, the landscape gardening could have been recognized as one of the genres of fine art.

근대이전 동아시아의 상류사회는 시서화 삼위일체의 통합체제를 유지해왔고 이에 따라 정원조성의 원리 또한 산수화의 작화원리를 참조하며 발전해 왔다. 본 연구는 중국의 산수화론과 원림론을 비교, 양자 간의 상호관계를 검토함으로써 동양그림의 경관관이 원림의 작정원리에 미친 영향을 고찰하고자 하였다. 양자 간의 비교는 내용과 형식의 양 측면에서 이루어졌다. 여기서 내용은 주로 가치와 의미 등 비가시적 측면을 말하고, 형식은 주로 시각과 공간 등 가시적 측면을 말한다. 먼저 산수화론에 있어 내용면의 주요 주제는 무엇보다도 '기운생동(氣韻生動)'이었다. 이는 음양사상을 기반으로한 동양문화 고유의 가치인데, 남조의 사혁이 이론화한 것이다. 이에 대응하는 원림론의 주요 주제는 '풍수(風水)'와 '의경(意境)'이었다. 풍수 역시 음양사상을 기반으로 한 지기(地氣)의 원리이고, '의경'이란 시서화 공동의 가치로서 마음의 경지를 의미하는데, 특히 원림론에서는 가시적 경관 이면의 상징적 의미를 말하고 있다. 형식면에서 산수화론의 두드러진 주제는 북송조 곽희에 의해 정립된 '삼원법(三遠法)'이라는 일종의 동양화의 투시도법으로 다원적 조망을 특징으로 한다. 이에 대응하는 원림론의 주제는 '인지(因地)'와 '차경(借景)'으로 명조의 계성이 이론화하였으며, 각각 대상지 내외부 경관자원의 조성과 차용을 의미한다. 특히 차경의 세목들은 삼원법의 각 관점에 대응하고 있다. 결론적으로 동아시아 원림론에 등장하는 주요 개념들은 화론과 매우 긴밀하게 연관되어 있었으며 이로서 원림술은 예술의 한 분야로 인정받아 왔다.

Keywords

References

  1. 강관식 역(1991) 동양화구도론. 王伯敏. 中國畵的構圖. 서울: 미진사
  2. 고연희 (2007) 조선시대 산수화. 서울: 도서출판 돌베개.
  3. 김광석, 박길룡 (2004) 산수화의 시각구조와 도시풍경담기에 관한 연 구, 대한건축학회 학술발표논문집 24(1): 259-262
  4. 김기임, 윤홍택(1996) 예술분야에 나타난 조선시대 정원의 구성요소와 구성원리- 대한건축학회 학술발표논문집 16(2): 181-186
  5. 김기주 역(1992) . 중국의 산수화. Sullivan. M., Symbols of Eternity 서울:문예출판사
  6. 검성우(2005) 비례와 기운-동서양 건축의 심미성- 건축역사연구 14(2) 103-142
  7. 김성우, 안대회 역(1993) 計成 園治. 서울: 도서출판 예경.
  8. 김영빈 역(1987) 中國底園論. 間大路, 대구: 중문출판사.
  9. 김우창(2003) 풍경과 마음. 서울: 생각의 나무.
  10. 김정용 (1999) 중국의 회화이론과 원림건축사상 비교연구. 건축역사연구 8(2): 33-47.
  11. 김종태 역(1989) 중국고대정원림의 분석. 彭一剛, 中國古典園林分析. 서울: 문화재관리국.
  12. 김주석, 박한규(1989) 동양화와 동양건축의 연관성에 관한 연구. 대한 건축학회 학술발표논문집 9(1): 208-211
  13. 김진영 편역(1984) 개자원화전. 한국화보 李漁 沈心友, 芥子園畵譜. 출판사미상.
  14. 도올 김용옥 역주(1992) 石濤畵論, 石濤, 話語錄 서울: 통나무.
  15. 박은하 엮음(2001) 중국회화감상, 서울: 도서출판 예경.
  16. 백윤수(2005) 원림론에 미친 화론의 영향, 미학 제 41 집 : 1-33
  17. 월간미술 엮음. 세계미술용어사전, 서울: 주)월간미술
  18. 이유직(1997) 許成의 園治연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  19. 이유직 (2000) 동양정원의 조원가와 이론서. 건축역사연구 9(3) : 92- 106.
  20. 이진희(1995) 유토피아적 경관해석에 관한 연구. 한국정원학회지 13(1) 61-71
  21. 전영옥 (2004), 조선시대 괴석의 특성과 산수화와의 관련성에 관한 연구. 한국전통조경학회지 22(2): 1-12.
  22. 최종현 (2007) 원림건축 형식으로서의 한국전통산수화 고찰. 한국전통조경학회지 25(4) : 13-36.
  23. 허영환 역주(1989) 임천고치-곽희. 곽사의 산수화론. 郭熙, 林峊高致 서울. 열화당.
  24. 홍형순(2008) 장주묘암도에 표현된 정원도해의 메타포. 한국전통조경학회지 26(1): 1-8.
  25. 近轉公夫역(1975) SAKU-TEI-KI 橋俊網作展記. National Woman's University of Nara. Institete of Environrnent Planning for Living
  26. Appleton, Jay(1975) Experience of Landsιape. London. Johns Wiely and Sons.
  27. Cheng. Francois(1994) Empty and Full-The Language of Chinese Painting. Boston and Laldon. Shambhala.
  28. Lee, Hang-Lyoul(2008) Trends of farnous garden masters between in the Late Ming and Early Qing Dynasties. Journal of Korean Traditional Landscape Architecture 26(6): 124-134
  29. Wu. Jiahua(1995) A Ccmparative Study of Landscape Aesthetics. Lewiston The Edwin Mellen Press