A Case Study on the 4-high Skeleton Tower Problem Solutions by the 3rd and 4th Graders in a Gifted Children in Math Selection Test

초등수학영재 선발시험에 응시한 3, 4학년생들의 4층 Skeleton Tower 문제해결에 대한 사례 연구

  • Kim, Hae-Gyu (Department of Mathematics Eduction, Teachers College, Jeju National University)
  • Published : 2010.02.15

Abstract

The Skeleton Tower problem is an example of a curriculum that integrates algebra and geometry. Finding the number of the cubes in the tower can be approached in more than one way, such as counting arithmetically, drawing geometric diagrams, enumerating various possibilities or rules, or using algebraic equations, which makes the tasks accessible to students with varied prior knowledge and experience. So, it will be a good topic which can be used in the elementary grades if we exclude the method of using algebraic equations. The purpose of this paper is to propose some points which can be considered with attention by gifted children education teachers by analyzing the 4th Skeleton Tower problem solutions made by 3rd and 4th graders in their selection test who applied for the education of gifted children in math at J University for the year of 2010.

Skeleton Tower 문제는 대수와 기하를 통합하는 교육과정의 한 예로, 산술적인 세기, 정육면체의 개수를 세는 다양한 규칙이나 가능성을 열거하기, 기하학적 그림 그리기, 대수 방정식의 사용과 같은 다양한 방법으로 접근할 수 있으므로, 대수 방정식의 사용 방법만 제외한다면 초등학생에게도 사용 가능한 자료이다. 따라서, 본 연구에서는 J대학교 부설 영재교육원에서 실시한 2010학년도 초등수학반 영재선발시험에 응시한 3, 4학년생들을 대상으로, '4층 Skeleton Tower'를 해결하게 한 후, 이들의 문제해결 실태를 분석하여, 영재교육을 담당하는 교사들을 위한 시사점을 알아보고자 한다.

Keywords

References

  1. 교육부 (1997) 수학과 교육과정. 교육부 고시 제 1997-15호 부록 책 8. 서울: 대한교과서 주식회사.
  2. 교육인적자원부 (2003). 수학 6-가. 서울. 대한교과서 주식회사.
  3. 남승인 (1998). 초등학교 수학 영재 지도 방안에 관한 고찰. 한국초등수학교육학회지 2(1). pp.41-49.
  4. 남승인 (2005). 수학 영재의 특성과 판별. 수학 영재 지도를 위한 교사 연수 교재. pp.108-125. 대구: 대구교육대학교부설초등교육연수원.
  5. 우정호 (1998). 학교수학의 교육적 기초. 서울: 서울대학교 출판부.
  6. 조석희 (2006). 영재성의 개념과 판별. 창의적인 지식 생산자 양성을 위한 영재교육. pp.31-54. 서울: 한국교육개발원.
  7. 한국교육개발원 (1999). 수학과 영재교육과정 시안: 초.중학교 수학과 영재교육과정 시안 개발을 위한 기초연구의 '영재교육과정 개발 연구'의 별책부록 III(수탁연구 CR 99-20-3: 구자억.조석희.김흥원.서혜애. 장영숙 공동 연구). 서울: 한국교육개발원.
  8. Bay-Williams, Jennifer M., Skipper, Elizabeth M. & Eddins, Susan K. (2004). "Developing a Well-Articulated Algebra Curriculum: Examples from the NCTM Academy for Professional Development." In Rheta N. Rubenstein & George W. Bright (Eds.), Perspectives on the Teahing of Mathematics, 2004 Yearbook of the National Council of Teachers of Mathematics(NCTM), (pp.15-26). Reston, VA.: NCTM, 2004.
  9. NCTM (2000a). Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA.
  10. PBS Mathline. " Algebraic Thinking Math Project: Looking through the Algebraic Lens, Grades 6-8." www.pbs.org/teachersource/mathling/lessonplans/pdf/atmp/AlgebraicLens68.pdf, June 9, 2003 (Dec. 7, 2009 재검색).
  11. NCTM (2000b). 학교수학을 위한 원리와 규준. 류희찬.조완영.이경화.나귀수.김남균.방정숙(공역). 2007. 서울: 경문사.