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Analysis of Argumentation in the Inquiry Discourse among Pre-service Science Teachers

탐구 토론에서 예비과학교사들의 논증 분석

  • Received : 2010.03.16
  • Accepted : 2010.08.27
  • Published : 2010.10.30

Abstract

The research reported in this study focused on an analysis of argumentation in the inquiry discourse among pre-service science teachers. For about 3 months, 7 groups of 24 pre-service science teachers participated in an open-ended inquiry and performed 10 inquiry discourses. All discourses were collected by video-recording and transcribed. To analyze features of argumentation discourse, analytic tools derived from Toulmin's argument pattern and cognitive argumentation scheme were applied to discussion transcripts. The results were as follows: First, the order of frequency in the analysis of 'meaning unit' was 'claim-warrant-data-rebuttal-backing.' Second, the order of frequency in the analysis of 'dialogue unit' was 'CW-CD-CDW-CWR-CR'. Third, more rebuttals were found than other discussions. Fourth, the second argumentative discussion showed a higher level than the first.

이 연구는 예비교사들이 과학탐구에 대한 비판적 토론을 분석하는 것에 초점을 두고 있다. 약 3개월 동안 24명의 예비교사들은 7개의 그룹으로 나뉘어 개방적 탐구를 수행하였고, 이후 10회의 비판적 토론을 실시하였다. 모든 토론과정은 녹화하여 전사하여 분석되었다. 툴민의 논증분석틀과 인지적 논증분석틀을 이용하여 예비교사들의 탐구토론에 나타난 논증의 특징을 살펴보았다. 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 의미단위별 논증요소 분석에서 주장, 정당한 이유, 자료, 반박, 지원의 순서로 많이 제시되었다. 둘째, 대화 단위별 논증 구조에서 CW, CD, CDW, CWR, CR의 순서로 많이 제시되었다. 셋째, 비판적 탐구토론에서는 다른 토론활동보다 반론의 비율이 많이 제시되었다. 넷째, 두 번째 논증활동이 첫 번째 논증활동보다 질적 수준이 향상되었다.

Keywords

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