Two-Year Security Related Studies and Curriculum Reconstruction

2년제 경호관련학과의 교육과정 현황 및 재구성

  • 장예진 (국제대학 체육경호계열 경호)
  • Received : 2010.10.30
  • Accepted : 2010.12.20
  • Published : 2010.12.31

Abstract

However, the academic identity of security related studies still remain as a task to be solved. In 2000, security related studies were newly established and offered in 60 universities, but the present condition is that the number of universities that offer the studies has decreased due to the issues such as reduction of freshmen and there are currently 39 universities (both two-year and four-year). In addition, an appropriately mixed use of name of the studies is being demanded in order to respond to the social overall market changes, as the names such as 'police', 'security', 'martial art' and 'non-commissioned officer'. Of course, the common goal the studies are pursuing is safety service activities for civilians. However, the present condition is that the establishment of university system is still insufficient, and the curriculum has composed loosely by professors in various field. Therefore, the two-year security related studies with strong market directivity in the security industry were selected in this thesis to highlight the realistic issues and comparatively analyze the curriculum of each school to deduce basic curriculum and future direction was presented. The wavering curriculum of each school while seeking the common goal of security related studies is reflecting the reality of unsettled security studies and it is a task that needs to be solved. The security related studies need reinforced education such as the method to provide opportunities of joint-task among professional manpower, academic-industrial cooperation process and academic-industrial joint-development, while adopting subdivided education.

경찰인력의 부족과 사회양극화 현상으로 범죄율이 증가하는 가운데 사경호의 사회적, 직업적 가치가 상승하면서 대학에서도 경호관련분야의 전문 인력을 양성하기 위해 사회적 역할로 주목받고 있다. 그러나 경호관련학과와 학문적 정체성은 여전히 해결해야할 과제로 남아있다. 2000년도에는 경호관련학과를 신설하여 60여개의 대학이 있었으나 현재 신입생 감소 등의 문제로 줄어들어 39개 대학(2년제+4년제)에 관련학과가 설치되어 있는 실정이다. 또한 학과의 명칭은 경찰, 경호, 무도, 부사관을 혼용을 사용하며 사회적 전반적인 시장변화에 대응하고자 적절하게 혼용명칭을 요구되고 있으며, 물론 학과가 추구하는 공통목표는 민간인에 의한 안전서비스 활동이다. 그러나 아직 대학교체계의 확립이 미흡한 것이 실정이며 또한 여러 분야의 교수요원으로 교육과정이 엉성하게 구성되어 있다. 따라서 본 논문에서는 경호산업에 있어서 밀접한 2년제 경호관련학과를 선택하여 현실적인 문제점을 부각하고 각 대학의 교육과정을 비교 분석하여 기본적인 교육과정을 도출하고 앞으로 나아갈 방향을 제시하였다. 경호관련학과들이 가진 공통목표를 지향하면서도 학교별로 흔들리는 교육과정은 경호학 학문이 미 정착된 현실을 반영하고 있으며 앞으로 해결할 과제이다. 경호관련학과는 세분화된 교육을 취함과 동시에 전문인력간의 공동작업의 기회를 제공할 수 있는 방법, 산학협동과정, 산학공동개발 등이 강화된 교육이 되어야할 것이며 산업체의 현장실습 수업을 좀 더 확대, 개편, 강화할 필요성이 대두되며, 학교 간 또는 교수요원들 간의 노력을 통해 해결되어야 할 것이다.

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