카지노 고객의 공격성이 시큐리티 종사자의 직무스트레스 및 소진에 미치는 영향

The Effects of Customer Aggression on the Job Stress and Emotional Burnout of Security Guards in Casino

  • Chun, Yong-Tae (The University of Texas Pan American, Department of Health & Kinesiology)
  • 투고 : 2010.04.29
  • 심사 : 2010.06.15
  • 발행 : 2010.06.30

초록

본 연구는 카지노 고객의 공격성이 시큐리티 종사자의 직무스트레스 및 소진에 미치는 영향을 규명하는데 연구의 목적이 있다. 조사도구는 설문지를 사용하였으며, 설문의 대상은 전국카지노 17개업체중 고객접점에서 근무하는 시큐리티 관련 종사자 30명 이상을 고용하고 있는 6개의 업체를 모집단으로 표본을 추출하였다. 본 연구에서 최종적으로 사용한 조사대상은 269명이었다. 설문지에 대한 작성이 완료된 데이터는 각 목적에 맞게 부호화하여 입력시킨 후 사회과학통계 프로그램인 SPSS 15.0 Windows를 이용하여 전산처리 하였다. 자료의 분석을 위하여 사용한 분석 기법은 기술통계 분석, 요인분석(factor analysis), 신뢰도 분석 (reliability analysis), t검증(t-test) 및 f검증(one-way ANOVA), 다중회귀분석(multiple regression analysis)을 실시하였다. 이와 같은 방법과 절차에 따른 자료 분석을 통하여 본 연구에서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 카지노 시큐리티 종사자의 인구통계학적 특성에 따른 공격성, 직무스트레스 및 소진의 차이를 검증한 결과 부분적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 카지노 고객의 공격성이 시큐리티 종사자의 직무스트레스에 미치는 영향을 검증한 결과 부분적으로 유의미한 영향을 미쳤다. 셋째, 카지노 고객의 공격성이 시큐리티 종사자의 소진에 미치는 영향을 검증한 결과 부분적으로 유의미한 영향을 미쳤다.

The purpose of this study is to examine the effects of customer aggression on the job stress and emotional burnout of security guards in casino. Investigating tools used questionnaire, the sampling was drawn from security guards at 6 casinos which had more than 30 security guards. To this study, the partisans of the study were 269 people. Data for creation for questionnaire is completely computed processing and using SPSS 15.0 Windows that is social studies scholastic mantle command program after imputed encoding according to each purpose. Analyzing techniques to use for analysis of data enforced technology figure analysis, factor analysis, reliability analysis, t-test, one-way ANOVA, multiple regression analysis. Through data analysis by such method and procedure, conclusion that gets in this research is as following. First, exposure that is difference that keep in mind partially as result that verify difference of aggression according to demographical features, job stress and emotional burnout that is security guard's in casino. Second, exposure that is difference that keep in mind as statistical as result that verify effect that customer aggression gets in job stress of security guards in casino. Third, exposure that is difference that keep in mind as statistical as result that verify effect that customer aggression gets in emotional burnout of security guards in casino.

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