Dietary Education Support Act and Middle School Dietary Education - Focusing on the Dietary Section of the Revised 2007 Home Economics Textbooks

식생활교육지원법과 중학교 식생활교육 - 2007 개정 가정 교과서의 식생활 영역을 중심으로

  • Kim, Ji-Hyun (Home Economics, Graduate School, Korea University) ;
  • Kim, Yoo-Kyung (Dep. of Home Economics Education, Korea University)
  • 김지현 (고려대학교 대학원 가정학과) ;
  • 김유경 (고려대학교 사범대학 가정교육과)
  • Received : 2010.09.16
  • Accepted : 2010.12.17
  • Published : 2010.12.31

Abstract

The purpose of this study was to examine how the basic directions proposed in the Dietary Education Support Act were reflected in the dietary section of home economics textbooks for middle schools. The eleven different kinds of the 2007 revised textbooks were considered in the study. It was found that all of the textbooks considered reflected well in general the basic directions in the Dietary Support Act - formation of healthy dietary habits, promotion of dietary activities, practice of green dietary, preservation of traditional dietary, utilization of local food products, etc. in terms of their organization and description. However, it was also revealed that there were great differences among them in their treatment of visual materials like figures, photos, graphs, etc., news articles, and interesting anecdotal stories.

본 연구는 식생활교육지원법에 제시된 식생활교육의 기본방향이 중학교 기술가정교과서의 식생활 단원에 어떻게 반영되어 있는지를 살펴보기 위한 것으로, 11종의 2007개정 교과서를 대상으로 하였다. 조사결과 모든 교과서들이 식생활교육지원법에 명시된 식생활교육의 기본방향 - 건전한 식습관 형성, 식생활 체험활동 촉진, 환경친화적인 식생활 실천, 전통 식생활 문화 계승과 지역 농수산물의 활용 등 - 에 대체로 부합하는 구성 및 서술을 담고 있는 것으로 나타났다. 그러나 그림, 사진, 그래프 등의 시각적 자료, 신문기사, 흥미를 유발할 수 있는 작은 이야기 등의 활용에서는 상당한 차이를 보였다.

Keywords