A Study on the Transaction Governance Structure in B2B Electronic Commerce

기업 간 전자상거래 지배구조의 변화에 관한 연구

  • 권순동 (충북대학교 경영정보학과)
  • Received : 2010.10.30
  • Accepted : 2010.11.20
  • Published : 2010.12.30

Abstract

The purpose of this study is to help the venture business innovate the purchasing process. This study reviewed the types of transaction governance structure, and researched the change of transaction governance structure, while using information technology. According to transaction cost theory, the transaction governance structure can be moved from hierarchy to market. It can be moved to the middle, because of economies of scale, incentive for supplier, and increasing search cost. And it can be moved from market exchange to relational exchange, using electronic marketplace. In order to innovate the purchasing process, the venture business can select the transaction governance structure that fits the its purchasing contexts.

본 연구에서는 제조업 중심의 벤처기업이 구매업무를 혁신할 방법에 대해 살펴보았다. 이를 위해 본 연구에는 먼저 거래 지배구조의 유형에 대해 살펴보았고, 정보기술의 활용에 따라 거래 지배구조가 어떻게 변화하는가를 살펴보았다. 전통적으로 볼 때, 기업은 시장과 위계의 거래 지배구조를 선택할 수 있다. 그리고 자산 특유성과 거래 빈도를 기준으로 볼 때, 기업은 시장, 삼각, 상호, 단일의 지배구조를 선택할 수 있다. 기업은 보다 현대적인 측면의 거래 지배구조로서 시장교환, 관계교환, JIT 교환의 구조를 선택할 수 있고, 준기업, 전자적 통합, 내부화된 시장을 선택할 수도 있다. 정보기술의 활용에 따라, 기업의 거래 지배구조는 위계에서 시장으로 이동할 수 있고, 중간으로 이동할 수 있으며, 시장교환에서 관계교환으로 이동할 수도 있다. 벤처기업은 이러한 거래 지배구조에 대한 이해를 바탕으로 자신이 직면해 있는 구매상황에 가장 적합한 거래 지배구조를 선택함으로써 구매업무를 혁신할 수 있다.

Keywords