DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of the Quality of Technology Entrepreneurship Educating Program on Participant's Satisfaction and Referring Will

기술창업교육프로그램 품질이 참여자 만족과 추천의향에 미치는 영향 연구

  • Yang, Young-Seok (Graduate School of Entrepreneurial Management, Hanbat National University)
  • 양영석 (국립한밭대학교 창업경영대학원 창업학과)
  • Received : 2010.02.16
  • Accepted : 2010.03.18
  • Published : 2010.03.31

Abstract

This paper measures the effects of the quality of the technology entrepreneurship educating program over participants' satisfaction and referring will. The paper focus on developing the best techno-entrepreneurship educating program alternative at the national level through evaluating and improving the quality of TEC Program (developed in NC State University in U.S. and applied in Korea). This paper applies SERVQUAL model to evaluate the quality of TEC program in affecting the participant's satisfaction and referring will, with collecting questionnaire sheets from participants of TEC program since 2007. The result of research show and confirm the high level of satisfaction and referring will existing among TEC program participants basing upon strong (+) correlation result between core components of SERVQUAL; tangibles, assurance, reliability and participants' satisfaction with referring will.

본 논문은 기술창업교육프로그램의 품질이 교육 참여자의 만족도와 타인에 추천의향에 미치는 영향도를 분석하였다. 이 분석의 목적은 기술창업교육프로그램의 방안으로 실행된 TEC(Technology Entrepreneurship & Commercialization: 미국 노스캐롤라이나주립대 개발 & 한국 기술사업화교육팀 보정) 프로그램의 유효성을 평가하고 이에 대한 개선방안을 도출해 성공창업을 견인하기 위해 국가적 차원에서 실시하고 있는 창업교육의 우수한 대안을 제시하는데 있다. 특히, 본 논문은 세부적 분석을 위해 PZB의 SERVQUAL 모형에 근거하여 TEC 교육 서비스의 품질평가 문항을 구축하고, TEC 교육이수자들에 대한 설문조사를 통해, 이것이 참여자의 만족도에 미치는 영향과, 만족도가 추천의향에 미치는 영향을 실증 분석하였다. 분석결과, 본 논문은 SERVQUAL 항목 중 유형성과 확신성 그리고 교육내용은 참여자의 만족도에 (+) 영향을 주는 것으로 나타났으며 교육참여자의 만족도는 추천의향과 (+) 관계가 존재함을 확인하였다. 이는 TEC 프로그램이 그 동안의 교육실시과정에서 우수한 학습환경의 조성과 신뢰 있는 교육내용에서 상당한 교육 만족도를 확보하고 있음을 입증하고 있다.

Keywords

References

  1. 강병서, 인과분석을 위한 연구방법론, 무역경영사, 서울, 2007.
  2. 김계수, 연구조사방법론-SPSS와 AMOS 활용-", 무역경영사, 서울, 2005.
  3. 김미진, "육아지원기관의 교육서비스 질이 학부모만족 및 타인추천의도에 미치는 영향 연구," 박사학위논문:상명대학교 대학원, 2008.
  4. 김주미, 오상훈, 양재경, "우리나라 창업교육 현황 및 발전방향에 관한 연구," 중소기업연구원, 2008.
  5. 민경세외 6인, "창업 전문인력 양성을 위한 창업교육과정 연구," 한밭대학교, 2008.
  6. 박주성, 김종호, 신용섭, "대학교육 서비스품질요인이 학생만족, 재입학의도 및 구전효과에 미치는 영향,"한국 마케팅 저널, 제4권 4호, 2002.
  7. 박재환, 김용태, "창업교육만족도 및 참여동기가 창업교육 효과에 미치는 영향," 산업경제연구, 제22권 제2호, 2009.
  8. 정헌배, "창업대학원 교육프로그램에 개선방안에 관한 연구," 경영교육연구, 제12권 1호, 2008.
  9. 양영석, 최종인, "공공R&D 기관의 효과적인 기술사업화에 관한 연구," 한국산학기술학회지, 제11권 1호, 2010.
  10. 이경오, "대학 교육서비스 마케팅 모형 구축에 관한 연구," 박사학위논문, 경남대학교 대학원, 2000.
  11. 이경철, "대학교육서비스 평가준거가 서비스품질, 학생만족 및 행동의지에 미치는 영향에 관한 연구," 박사학위논문:상명대학교 대학원, 2005.
  12. 이일한, 한주희, 김주미, " 창업교육 서비스품질, 만족 및 구전의 관계," 직업교육연구. Vo1.28, No 3, 2009.
  13. 최규환, "관광교육 서비스 평가, 마족, 행동의도에 관한 연구," 소비자문화연구, 제8권 제3호, 2005.
  14. 최명철, "관광교육 서비스 품질과 참여자 관계성이 고객만족에 미치는 영향에 관한 연구," 동아대학교, 2003.
  15. 최종인, "실천중심의 기술경영 교육: 대전테크노파크의 기술사업화 교육사례 중심으로," 산업경제연구, 제21권 제4호, 2008.
  16. Cronin, J.J. Jr., Taylor S.A.,"Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension," Journal of Marketing, Vol.56(July), 1992.
  17. Day, B., Open Learning in Early Childhood, New york :MacMillan Publishing Co., Inc, 1975.
  18. Fornell, C., "A National Customer Satisfaction Barometer Swedish Experience," Journal of Marketing, Vol.56(January), 1992.
  19. Parasuraman, A., Zeithaml V. A., Berry L.L., "A Conceptual Model for Service Quality and Its Implications for Future Research," Journal of Marketing, VOl.49(Fall), 1985.
  20. Timmons, J.A., "New Venture Creation : Entrepreneurship for the 21st Century," Irwin McGraw-Hill, Illinois, Fourth Edition, 6(1), 5-20.

Cited by

  1. The Effect of Startup Internship Education Service Quality on Entrepreneurial Capability and Entrepreneurial Intentions vol.44, pp.4, 2016, https://doi.org/10.7469/JKSQM.2016.44.4.907